Audi staat naar verluidt op het punt om een belang in haar Formule 1-team te verkopen aan Qatar, met een aankondiging die mogelijk plaatsvindt tijdens de thuisrace op het Lusail International Circuit.
Dit besluit komt door de druk van een economische crisis bij moederbedrijf Volkswagen AG, waar Audi onder valt. De crisis heeft geleid tot potentiële fabrieksluitingen en het verlies van 30.000 banen.
Audi blijft officieel toegewijd aan het F1-project, maar de oplopende kosten maken een partnerschap met Qatar aantrekkelijker. Qatar, dat al een belang van 17,7% in Volkswagen AG heeft, overweegt $1 miljard te investeren in het team van Audi, mits de juiste voorwaarden worden vastgelegd.
Het mogelijke partnerschap benadrukt de behoefte van Audi om financieel te herstructureren om het project haalbaar te houden. De geplande investering van Qatar zou niet alleen de operationele kosten verlichten maar ook nieuwe mogelijkheden openen voor het Audi F1-team om competitief te blijven.
“Audi’s deelname aan de Formule 1 is alleen vol te houden met een financiële herstructurering,” aldus een anonieme bron dichtbij het bedrijf.
Deze beweging wordt gezien als een strategische zet om de toekomst van Audi in de Formule 1 veilig te stellen, zelfs te midden van Volkswagen’s financiële uitdagingen.
Colapinto’s potentiële overstap naar Red Bull of Alpine
Franco Colapinto, een veelbelovende Argentijnse coureur, heeft zijn kansen op een Formule 1-stoeltje voor 2025 vergroot. Hoewel het huidige stoeltje bij Sauber niet beschikbaar is, tonen zowel Red Bull als Alpine interesse in de jonge talentvolle coureur.
Red Bull, dat al enige tijd kampt met tegenvallende prestaties van Sergio Pérez, overweegt om Colapinto aan te trekken. Sinds zijn laatste podium in april in China, is Pérez onder druk komen te staan en mogelijk wordt hij in 2025 vervangen door ofwel Liam Lawson of Colapinto.
Het gerucht gaat dat er een bedrag van $2 miljoen nodig is om Colapinto los te weken bij Williams, wat wijst op zijn groeiende marktwaarde binnen de F1.
“Franco heeft absoluut het potentieel om een ster van de toekomst te worden,” verklaarde een woordvoerder van Alpine.
Bij Alpine is er sprake van een mogelijke uitleenovereenkomst, wat erop duidt dat de toekomst van Australische coureur Jack Doohan op het spel staat. Alpine, dat onlangs verrassende resultaten heeft behaald, ziet Colapinto als een waardevolle aanvulling om de resultaten in de komende seizoenen te consolideren.
Colapinto’s kwaliteiten worden erkend door experts in de sport, en hij wordt gezien als een potentiële toekomstige ster binnen de Formule 1.
Toto Wolff’s voorkennis van Hamilton’s overstap naar Ferrari
In januari 2024 werd de Formule 1 verrast toen Lewis Hamilton officieel aankondigde zijn samenwerking met Mercedes te beëindigen om naar Ferrari over te stappen. Voor Toto Wolff, de Mercedes-teambaas, kwam dit nieuws echter niet als een verrassing.
Wolff onthulde dat hij al twee weken voor de officiële aankondiging was getipt door Carlos Sainz Sr. over Hamilton’s overstap naar Ferrari.
Deze vroegtijdige kennis gaf Wolff de gelegenheid om zich intern voor te bereiden op de impact die het vertrek van Hamilton zou hebben op het team.
“Oude man Sainz belde me en zei: ‘Dit is wat er gaat gebeuren,’” aldus Wolff. “Daarna begonnen verschillende vaders van coureurs me te bellen, iets wat ze normaal nooit doen. Toen wist ik dat er iets speelde.”
Hamilton’s beslissing om zijn lange samenwerking met Mercedes achter zich te laten, markeert een belangrijk keerpunt in zijn carrière. Voor Wolff en het Mercedes-team betekende het nieuws echter ook dat zij zich moesten richten op de toekomst zonder hun toprcoureur, met als doel om weer aan de top van de F1 mee te kunnen doen.
Alpine’s onverwachte succes in Brazilië
Alpine wist in Brazilië een dubbele podiumplaats te bemachtigen, een prestatie die opmerkelijk was na een seizoen vol uitdagingen.
Het team, dat eerder in het seizoen zelden hoger dan de negende plaats eindigde, profiteerde van de regenachtige omstandigheden in São Paulo, wat zorgde voor een gelijker speelveld en de mogelijkheid om beide auto’s naar het podium te brengen.
Deze prestatie heeft Alpine niet alleen naar de zesde plaats in het constructeursklassement gebracht, maar ook uitzicht gegeven op een extra $30 miljoen aan prijzengeld.
Oliver Oakes, teambaas van Alpine, sprak in een podcast over zijn vertrouwen in het team voor de laatste drie races van het seizoen. Ondanks de wisselende prestaties tussen teams benadrukt hij dat Alpine de laatste races met vertrouwen tegemoet ziet.
“We moeten bescheiden blijven en het race voor race bekijken, maar ik voel zeker vertrouwen,” verklaarde Oakes.
Williams en het herstel na een zwaar weekend in Brazilië
Voor Williams was het weekend in São Paulo een van de zwaarste van het seizoen. Het team zakte naar de negende plaats in het constructeursklassement na drie grote crashes tijdens de kwalificaties en race, terwijl concurrent Alpine een dubbele podiumplaats behaalde.
Ondanks de tegenslagen bereidt Williams zich voor om competitief te zijn in Las Vegas. Volgens teambaas James Vowles heeft het team hoge verwachtingen van het evenement, vooral gezien de prestaties van vorig jaar, waarbij Williams snelheid liet zien op dit specifieke circuit.
“Vegas geeft ons hoop,” zei Vowles. “We hebben vertrouwen in de auto en doen ons uiterste best om met voldoende reserves en onderdelen klaar te staan.”
Williams staat nu voor de taak om het wagenpark op tijd klaar te krijgen voor de resterende races, een uitdaging die cruciaal is voor het behouden van hun positie in de ranglijst.
Focus van Mercedes op 2025 en prestaties
Mercedes heeft haar focus verlegd naar 2025 na een seizoen waarin de prestaties achterbleven bij de verwachtingen. Het team benut de laatste drie races om te analyseren waar de hiaten liggen die gedicht moeten worden om weer vooraan mee te doen.
Het huidige model van Mercedes, de W6, heeft moeite met lage snelheidsbochten en de algehele handling, wat de concurrentiepositie van het team aantast. Mercedes blijft echter vastberaden om met verbeteringen in de volgende seizoenen terug te keren naar de top.
Volgens het team zal de combinatie van circuits in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi cruciale inzichten bieden over de noodzakelijke aanpassingen aan de auto.
Dit strategische onderzoek moet helpen om volgend jaar een auto te ontwerpen die voldoet aan de prestatienormen en Mercedes weer in staat stelt om te concurreren met de topteams.