De snelste auto voor de laatste drie races van het F1-seizoen 2024 lijkt verdeeld tussen Ferrari en McLaren, die beide specifieke voordelen laten zien op circuits met uiteenlopende kenmerken. Ferrari’s SF24 en McLaren’s MCL38 tonen zich telkens als geduchte concurrenten, afhankelijk van het circuitontwerp en de bandenslijtage-eisen.
Hier wordt per race uitgebreid gekeken naar de kenmerken van de topteams en hoe zij zich positioneren voor de slotwedstrijden.
Het circuit in Las Vegas vereist hoge snelheden en lage downforce. Ferrari’s SF24 presteert optimaal op dit type circuit, dankzij hun indrukwekkende topsnelheid en tractie bij het uitkomen van bochten van 90 graden.
De koele nachtomstandigheden in Las Vegas zijn tevens in het voordeel van Ferrari, gezien de capaciteit van de SF24 om de banden beter te beheren dan de meeste concurrenten.
“Ferrari heeft het beste vermogen om bandenmanagement te combineren met snelheid op circuits zoals Las Vegas,”
Red Bull en McLaren komen hier net iets tekort op het gebied van snelheid op de rechte stukken. De RB20 van Red Bull profiteert wel van de verbeteringen na de upgrades in Austin, maar blijft achter bij Ferrari wat betreft balans tussen downforce en snelheid.
McLaren kan met hun lage downforce-vleugel nog enige strijd bieden, maar blijft beperkt door minder efficiënte aerodynamica in vergelijking met Ferrari.
Team | Verwachte snelheid op rechte stukken | Bandenslijtagevoordeel |
---|---|---|
Ferrari | Hoog | Ja |
McLaren | Gemiddeld | Nee |
Red Bull | Gemiddeld | Beperkt |
Mercedes | Laag | Nee |
Bandenslijtage als cruciale factor in Qatar
De volgende race in Qatar draait om hogesnelheidsbochten en intense bandenbelasting, vooral bij hoge temperaturen. Ferrari behoudt ook hier een lichte voorsprong vanwege hun efficiëntie in bandenbeheer, terwijl McLaren uitblinkt in hogesnelheidsbochten.
Hierdoor kan Ferrari een strategisch voordeel behalen, waarbij ze minder pitstops nodig hebben. McLaren’s MCL38 presteert echter sterk in de hoge-snelheidsbochten, wat hen een grote concurrent maakt.
“Ferrari en McLaren staan gelijk qua prestaties, vooral in de hoge-snelheidsbochten waar McLaren voordeel haalt,” aldus een bron.
Red Bull behoudt een stabiele derde plaats in Qatar, omdat hun RB20 goed presteert in sectoren met hoge snelheid, maar met meer slijtageproblemen. Mercedes blijft wederom de vierde positie innemen, mede door problemen met hittebeheersing in de cockpit, wat een uitdaging vormt in de hoge temperaturen van Qatar.
Abu Dhabi, als laatste race van het seizoen, vraagt om een gebalanceerde aanpak vanwege het mix van rechte stukken en complexe bochten.
Ferrari’s SF24 en McLaren’s MCL38 blijken ook hier wederom de twee snelste auto’s te zijn. Ferrari heeft een lichte voorsprong in de eerste twee sectoren met lange rechte stukken, terwijl McLaren de snelheid kan vasthouden in sector 3 met langzamere bochten.
“Ferrari en McLaren zullen elkaar op de hielen zitten op Yas Marina, afhankelijk van de sterkte van hun auto’s in verschillende sectoren van het circuit,”.
Red Bull en Mercedes eindigen nipt achter de koplopers, waarbij de RB20 en W5 gelijkwaardig presteren in de uitdagende sectoren van het Yas Marina-circuit. Het tactische gebruik van downforce wordt doorslaggevend in de strijd voor de derde plek op de grid.
Team | Sterkte in sector 1 en 2 | Sterkte in sector 3 |
---|---|---|
Ferrari | Hoog | Gemiddeld |
McLaren | Gemiddeld | Hoog |
Red Bull | Gemiddeld | Gemiddeld |
Mercedes | Gemiddeld | Gemiddeld |
Constructeurskampioenschap: Ferrari en McLaren nek-aan-nek
Met nog drie races te gaan, wordt verwacht dat Ferrari en McLaren in een hevige strijd verwikkeld zullen blijven voor het constructeurskampioenschap. De huidige rangschikking toont McLaren als leider, op de hielen gezeten door Ferrari. Red Bull blijft derde en lijkt geen kans meer te maken op de titel.
De mogelijkheid van verdere upgrades in de laatste races kan ook een factor zijn, waarbij sommige teams nieuwe technologieën zullen testen met het oog op 2025.
Ferrari en McLaren’s consistent sterke prestaties maken hen echter de favorieten om het seizoen af te sluiten op de bovenste posities, met specifieke krachten die hen op verschillende circuits het voordeel kunnen geven.
Max Verstappen’s potentie om het kampioenschap veilig te stellen in Las Vegas geeft Red Bull enige speelruimte, terwijl McLaren en Ferrari met hun duo’s een solide concurrentie vormen.
Verstappen’s ervaring en prestaties in voorgaande races zullen van invloed zijn, maar de dominantie van Ferrari en McLaren in deze laatste races lijkt op basis van de huidige data overtuigend.