Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Wie heeft de snelste auto voor de laatste 3 races van het 2024-seizoen

Wie heeft de snelste auto voor de laatste 3 races van het 2024-seizoen

476
Wie heeft de snelste auto voor de laatste 3 races van het 2024-seizoen
Foto: Steffen Prößdorf

De snelste auto voor de laatste drie races van het F1-seizoen 2024 lijkt verdeeld tussen Ferrari en McLaren, die beide specifieke voordelen laten zien op circuits met uiteenlopende kenmerken. Ferrari’s SF24 en McLaren’s MCL38 tonen zich telkens als geduchte concurrenten, afhankelijk van het circuitontwerp en de bandenslijtage-eisen.

Hier wordt per race uitgebreid gekeken naar de kenmerken van de topteams en hoe zij zich positioneren voor de slotwedstrijden.

Het circuit in Las Vegas vereist hoge snelheden en lage downforce. Ferrari’s SF24 presteert optimaal op dit type circuit, dankzij hun indrukwekkende topsnelheid en tractie bij het uitkomen van bochten van 90 graden.

De koele nachtomstandigheden in Las Vegas zijn tevens in het voordeel van Ferrari, gezien de capaciteit van de SF24 om de banden beter te beheren dan de meeste concurrenten.

“Ferrari heeft het beste vermogen om bandenmanagement te combineren met snelheid op circuits zoals Las Vegas,”

Red Bull en McLaren komen hier net iets tekort op het gebied van snelheid op de rechte stukken. De RB20 van Red Bull profiteert wel van de verbeteringen na de upgrades in Austin, maar blijft achter bij Ferrari wat betreft balans tussen downforce en snelheid.

McLaren kan met hun lage downforce-vleugel nog enige strijd bieden, maar blijft beperkt door minder efficiënte aerodynamica in vergelijking met Ferrari.

TeamVerwachte snelheid op rechte stukkenBandenslijtagevoordeel
FerrariHoogJa
McLarenGemiddeldNee
Red BullGemiddeldBeperkt
MercedesLaagNee

Bandenslijtage als cruciale factor in Qatar

De volgende race in Qatar draait om hogesnelheidsbochten en intense bandenbelasting, vooral bij hoge temperaturen. Ferrari behoudt ook hier een lichte voorsprong vanwege hun efficiëntie in bandenbeheer, terwijl McLaren uitblinkt in hogesnelheidsbochten.

Lees ook:  Verstappen 'bonus' duikt op in McLaren-data: 'hier zat meer dan verwacht in'

Hierdoor kan Ferrari een strategisch voordeel behalen, waarbij ze minder pitstops nodig hebben. McLaren’s MCL38 presteert echter sterk in de hoge-snelheidsbochten, wat hen een grote concurrent maakt.

“Ferrari en McLaren staan gelijk qua prestaties, vooral in de hoge-snelheidsbochten waar McLaren voordeel haalt,” aldus een bron.

Red Bull behoudt een stabiele derde plaats in Qatar, omdat hun RB20 goed presteert in sectoren met hoge snelheid, maar met meer slijtageproblemen. Mercedes blijft wederom de vierde positie innemen, mede door problemen met hittebeheersing in de cockpit, wat een uitdaging vormt in de hoge temperaturen van Qatar.

Abu Dhabi, als laatste race van het seizoen, vraagt om een gebalanceerde aanpak vanwege het mix van rechte stukken en complexe bochten.

Ferrari’s SF24 en McLaren’s MCL38 blijken ook hier wederom de twee snelste auto’s te zijn. Ferrari heeft een lichte voorsprong in de eerste twee sectoren met lange rechte stukken, terwijl McLaren de snelheid kan vasthouden in sector 3 met langzamere bochten.

“Ferrari en McLaren zullen elkaar op de hielen zitten op Yas Marina, afhankelijk van de sterkte van hun auto’s in verschillende sectoren van het circuit,”.

Red Bull en Mercedes eindigen nipt achter de koplopers, waarbij de RB20 en W5 gelijkwaardig presteren in de uitdagende sectoren van het Yas Marina-circuit. Het tactische gebruik van downforce wordt doorslaggevend in de strijd voor de derde plek op de grid.

TeamSterkte in sector 1 en 2Sterkte in sector 3
FerrariHoogGemiddeld
McLarenGemiddeldHoog
Red BullGemiddeldGemiddeld
MercedesGemiddeldGemiddeld

Constructeurskampioenschap: Ferrari en McLaren nek-aan-nek

Met nog drie races te gaan, wordt verwacht dat Ferrari en McLaren in een hevige strijd verwikkeld zullen blijven voor het constructeurskampioenschap. De huidige rangschikking toont McLaren als leider, op de hielen gezeten door Ferrari. Red Bull blijft derde en lijkt geen kans meer te maken op de titel.

Lees ook:  Newey blokkeerde komst van Tsunoda: 'hij was een rode lap voor Adrian'

De mogelijkheid van verdere upgrades in de laatste races kan ook een factor zijn, waarbij sommige teams nieuwe technologieën zullen testen met het oog op 2025.

Ferrari en McLaren’s consistent sterke prestaties maken hen echter de favorieten om het seizoen af te sluiten op de bovenste posities, met specifieke krachten die hen op verschillende circuits het voordeel kunnen geven.

Max Verstappen’s potentie om het kampioenschap veilig te stellen in Las Vegas geeft Red Bull enige speelruimte, terwijl McLaren en Ferrari met hun duo’s een solide concurrentie vormen.

Verstappen’s ervaring en prestaties in voorgaande races zullen van invloed zijn, maar de dominantie van Ferrari en McLaren in deze laatste races lijkt op basis van de huidige data overtuigend.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-25

Grote aanpassing aan Ferrari SF-25 richting Miami: ‘het was dit of afhaken’

Ferrari grijpt in tijdens het raceweekend in Miami. De SF-25 kende een...

Max Verstappen Red Bull Racing

Red Bull waarschuwt voor moeilijke race in Miami: ‘niet in ons voordeel’

Red Bull Racing kijkt met zorgen naar de aankomende Grand Prix van...

Christian Horner Red Bull Racing

Red Bull voorspelt terugval McLaren: ‘Flexi-wings worden probleem vanaf Spanje’

Red Bull is ervan overtuigd dat McLaren na de Spaanse Grand Prix...

Christian Horner

Red Bull niet blij met FIA-besluit over 2026-regels: ‘de sport lijdt hieronder’

De FIA heeft bevestigd dat de nieuwe motorreglementen voor het Formule 1-seizoen...