De FIA heeft tijdens de Sao Paulo Grand Prix een mogelijk illegaal systeem bij Ferrari ontdekt dat de concurrentie mogelijk op zijn kop zet. Deze beschuldiging volgt nadat er geruchten opdoken dat Ferrari een verboden techniek gebruikte om de bandentemperatuur te reguleren, iets dat direct invloed heeft op de prestaties op het circuit.
In het seizoen waarin elk detail telt en de competitie moordend is, heeft deze ontdekking het Formule 1-kampioenschap op scherp gezet. Ferrari, dat al eerder in het middelpunt van controverse stond, bevindt zich nu opnieuw onder de loep van de FIA.
Het Italiaanse medium Auto Sprint bracht de eerste beschuldigingen naar buiten. Ferrari zou tijdens de Braziliaanse Grand Prix gebruik hebben gemaakt van een techniek om de banden af te koelen via waterinjectie door de spaken van de velgen.
“De beschuldigingen tegen Ferrari hebben het seizoen opnieuw in een stroomversnelling gebracht,” zei Christian Horner, teambaas van Red Bull.
Deze technologie zou banden onder controle houden en de degradatie verminderen, wat de auto’s van Ferrari langer op hoge snelheid zou kunnen laten rijden zonder dat de grip afneemt. Dit soort systeem zou, als het echt bestaat, een significante voorsprong bieden in races waar bandenbeheer cruciaal is.
De techniek is niet nieuw; tussen 2016 en 2018 gebruikte Red Bull een soortgelijke aanpak, wat destijds leidde tot de invoering van regels die dergelijke innovaties verbieden.
Dezelfde FIA-regels maken duidelijk dat dergelijke systemen niet zijn toegestaan, maar het vermoeden is nu dat Ferrari mogelijk het verbod omzeilt met een vernieuwde versie.
Eerdere beschuldigingen en de strijd tussen teams
Het huidige seizoen heeft al enkele vergelijkbare beschuldigingen gezien. Zo werd McLaren eerder in het seizoen beschuldigd van het gebruik van een dubbele DRS-systeem na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Dit leidde tot strenge controles op hun achtervleugel.
Ook Red Bull zelf kwam onder vuur te liggen na veranderingen in de regelgeving omtrent remsystemen. Dit soort technische innovaties en de daaropvolgende beschuldigingen tonen aan hoe fel de strijd tussen teams is, waarbij elk detail en elke potentiële voorsprong doorslaggevend kan zijn.
Team | Beschuldiging | Gevolg |
---|---|---|
McLaren | Dubbel DRS-systeem | Aanpassingen aan de achtervleugel |
Red Bull | Veranderingen in remsystemen | Prestatieverlies in races |
Ferrari | Waterinjectie in banden | Onderzoek door FIA |
De impact van een effectief bandenkoelingssysteem is aanzienlijk. Banden die koeler blijven, behouden een betere grip en slijten minder snel, wat de coureurs in staat stelt om agressiever te rijden en langere stints te maken zonder snelheidsverlies. Vooral op circuits met hogere temperaturen, zoals Sao Paulo, kan dit het verschil maken tussen winst en verlies.
Ferrari’s vermeende gebruik van waterinjectie zou hen niet alleen een strategische voorsprong geven, maar mogelijk ook de prestaties van McLaren en Red Bull beïnvloeden door de competitie naar een nieuw niveau te tillen.
Deze recente beschuldigingen tegen Ferrari herinneren fans aan eerdere schandalen en innovaties die Formule 1 hebben veranderd. Zo was er bijvoorbeeld het Red Bull-systeem dat jaren geleden voor opschudding zorgde en uiteindelijk leidde tot de regels die dit soort technieken verbieden.
De huidige situatie brengt een extra dimensie, gezien het feit dat sommige voormalige Red Bull-ingenieurs mogelijk hebben bijgedragen aan de technische kennis die nu bij andere teams, waaronder Ferrari, wordt toegepast.
“We willen een transparant en eerlijk kampioenschap, zonder twijfelachtige technieken of verboden innovaties,” aldus Christian Horner van Red Bull.
De FIA staat nu onder zware druk om een grondig onderzoek uit te voeren en zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden aan de fans en de teams.