Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De limieten op hoeveel monteurs tijdens een pitstop mogen werken
Overig

De limieten op hoeveel monteurs tijdens een pitstop mogen werken

78
De limieten op hoeveel monteurs tijdens een pitstop mogen werken
Foto: Kym Illman

Volgens de FIA-regelgeving mogen maximaal 20 teamleden betrokken zijn bij een pitstop. Van deze 20 mogen slechts 12 monteurs daadwerkelijk aan de auto werken. De overige 8 teamleden hebben ondersteunende taken, zoals het vasthouden van pneumatische apparatuur of het observeren van de procedure.

De FIA heeft deze limieten ingesteld om verschillende redenen. Veiligheid is de belangrijkste overweging. Door het aantal monteurs te beperken, wordt het risico op ongelukken in de drukke pitstraat verminderd.

Daarnaast zorgen de regels voor een eerlijker speelveld tussen teams met verschillende budgetten. Grotere teams kunnen niet simpelweg meer personeel inzetten om snellere pitstops te realiseren.

RaceklasseMax. aantal monteursGemiddelde pitstoptijd
Formule 120< 3 seconden
IndyCar66-8 seconden
WEC30Variabel

IndyCar bijvoorbeeld staat 6 monteurs toe die direct aan de auto mogen werken tijdens een pitstop. Het World Endurance Championship heeft weer andere regels, afhankelijk van de specifieke klasse waarin gereden wordt.

De taken van de monteurs tijdens een pitstop zijn nauwkeurig verdeeld. Vier monteurs zijn verantwoordelijk voor het verwisselen van de banden, elk met een specifieke wielmoersleutel.

Twee monteurs bedienen de krikken om de auto op te tillen. Andere monteurs controleren de voor- en achtervleugels op schade en maken deze indien nodig schoon. Een monteur is aangewezen om de coureur te begeleiden bij het wegrijden na de pitstop.

Veiligheid en efficiëntie in de pitstraat

Een van de belangrijkste wijzigingen is de invoering van een minimale reactietijd voor bepaalde handelingen tijdens de pitstop. Deze maatregel is bedoeld om te voorkomen dat teams geautomatiseerde systemen gebruiken die sneller reageren dan menselijk mogelijk is.

Volgens de nieuwe regels moeten monteurs een knop indrukken op de wielmoersleutel om aan te geven dat het wiel correct is bevestigd. Er moet minimaal 0,15 seconde zitten tussen het indrukken van deze knop en het moment waarop de software dit registreert.

Daarnaast is er een minimale tijd van 0,2 seconde vereist tussen het moment dat de auto weer op de grond wordt gezet en het signaal dat de coureur mag wegrijden.

red bull
Foto: WimboFormula!

Sommige teams, zoals Red Bull, uitten hun ongenoegen over de nieuwe regels. Ze zagen hun voordeel in snelle pitstops verdwijnen.

Mercedes heeft hiervoor lopen pushen. Ze willen ons pitstopvoordeel afpakken. Dit gaat ons vier tienden (per pitstop) kosten,” aldus Helmut Marko van Red Bull.

Andere teams, waaronder McLaren, toonden zich juist voorstander van de nieuwe regels. Ze benadrukten het belang van veiligheid voor de pitcrew.

“De veiligheid van de pitcrew is een van onze prioriteiten als team,” verklaarde McLaren-teambaas Andreas Seidl. “Het is daarom goed dat de FIA duidelijker heeft gemaakt wat zij binnen de regels vinden vallen.”

Taken en verantwoordelijkheden van monteurs

Elke monteur heeft een specifieke rol die nauwkeurig is afgestemd op het totale proces. Deze rolverdeling zorgt ervoor dat pitstops in de Formule 1 tot de snelste ter wereld behoren.

De vier wielmoersleutel-operators zijn verantwoordelijk voor het los- en vastdraaien van de wielmoeren. Ze gebruiken pneumatische sleutels die speciaal zijn ontworpen voor snelheid en precisie. Deze monteurs moeten niet alleen snel zijn, maar ook uiterst nauwkeurig om ervoor te zorgen dat de wielen correct worden bevestigd.

Twee monteurs bedienen de hydraulische krikken om de auto op te tillen. Dit is een cruciale taak, aangezien de stabiliteit van de auto tijdens de pitstop essentieel is voor de veiligheid en efficiëntie van het proces.

TaakAantal monteursVerantwoordelijkheid
Wielmoersleutels4Verwisselen van banden
Krikken2Auto optillen en laten zakken
Vleugel controle2Inspecteren en schoonmaken aerodynamica
Lollipop man1Begeleiden coureur bij wegrijden
Overige taken3Diverse ondersteunende werkzaamheden

De krik-operators moeten de auto snel en stabiel omhoog brengen en weer laten zakken. Andere monteurs zijn verantwoordelijk voor het controleren en schoonmaken van de aerodynamische onderdelen, zoals de voor- en achtervleugels.

red bull

Een specifieke monteur, vaak de ‘lollipop man’ genoemd, is verantwoordelijk voor het begeleiden van de coureur bij het wegrijden na de pitstop. Deze persoon geeft het sein wanneer het veilig is om de pitbox te verlaten en zorgt ervoor dat de coureur niet in conflict komt met andere auto’s in de pitstraat.

Technologische innovaties in pitstops

Teams investeren aanzienlijk in de ontwikkeling van geavanceerde apparatuur en technieken om hun pitstops te optimaliseren binnen de gestelde regels.

Een van de meest opvallende innovaties is de ontwikkeling van de pneumatische wielmoersleutels. Deze apparaten zijn in staat om wielmoeren in een fractie van een seconde los en vast te draaien. De precisie en snelheid van deze sleutels zijn belangrijk voor het uitvoeren van ultrasnelle pitstops.

De FIA heeft echter maatregelen genomen om te voorkomen dat teams volledig geautomatiseerde systemen gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de regel dat monteurs een knop moeten indrukken op de wielmoersleutel om aan te geven dat het wiel correct is bevestigd.

“We moeten ervoor zorgen dat de veiligheid niet in het gedrang komt in de jacht op steeds snellere pitstops,” aldus een woordvoerder van de FIA.

Naast de wielmoersleutels hebben teams ook geïnvesteerd in geavanceerde hydraulische krikken. Deze krikken kunnen een auto in een oogwenk optillen en laten zakken, wat essentieel is voor een snelle pitstop.

Teams maken ook gebruik van geavanceerde communicatiesystemen tijdens pitstops. Deze systemen zorgen voor een naadloze coördinatie tussen de verschillende monteurs en de pitmuur.

Sommige teams hebben zelfs systemen ontwikkeld die real-time feedback geven over de status van elke handeling tijdens de pitstop.

Gerelateerd nieuws

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...