Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP

Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP

219
Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP
Foto: Steffen Prößdorf

Ferrari zal tijdens de Grand Prix van Las Vegas een belangrijke stap zetten in de ontwikkeling van hun SF-24. Volgens Giuliano Duchessa van Autoracer zal het team een experimentele vloer introduceren. Deze innovatie is bedoeld om data te verzamelen die niet alleen dit seizoen nog van waarde kan zijn, maar ook cruciaal is voor de ontwikkeling van de auto van 2025.

De test komt op een moment dat Ferrari zich midden in een hevige strijd om het Constructeurskampioenschap bevindt, waarbij het team een achterstand van 36 punten heeft op McLaren, met nog drie races te gaan.

De introductie van de nieuwe vloer is een directe reactie op specifieke uitdagingen waar Ferrari dit seizoen mee te maken heeft gehad. Een belangrijk doel van deze test is om verdere reductie van het porpoising-effect te bereiken, een fenomeen dat rijstabiliteit beïnvloedt.

“Het doel is om de correlatie tussen de windtunnel en de werkelijkheid te bevestigen, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van de nieuwe auto,” aldus Giuliano Duchessa.

Hoewel updates zoals die tijdens de race in Monza al verbetering hebben gebracht, ziet Ferrari ruimte voor verdere optimalisatie.

De vloer is echter slechts in beperkte oplage beschikbaar vanwege budgettaire beperkingen, waardoor Ferrari slechts één specificatie kan inzetten tijdens de trainingen op vrijdag.

De data die wordt verzameld tijdens de test is van groot belang voor de correlatie tussen windtunnelresultaten en daadwerkelijke prestaties op de baan. Dit biedt niet alleen directe inzichten voor het huidige seizoen, maar vormt ook een fundament voor Project 677, de auto die Ferrari volgend jaar in de strijd zal brengen.

Lees ook:  Hamilton en Leclerc tellen al af naar Ferrari-upgrades: 'we missen nog altijd grip in de bochten'

De vloer wordt getest door zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz, zodat beide coureurs feedback kunnen geven over de prestaties. Dit helpt Ferrari om een completer beeld te krijgen van de mogelijke voordelen en beperkingen van het nieuwe ontwerp.

Ferrari’s strijd om het constructeurskampioenschap

De race in Las Vegas komt op een cruciaal moment in het seizoen. Ferrari heeft een indrukwekkende comeback gemaakt na een dip halverwege het jaar, met overwinningen in Italië, de VS en Mexico.

Ondanks de recente dominantie van Red Bull in Brazilië blijft de strijd om het Constructeurskampioenschap bijzonder spannend. McLaren, Ferrari en Red Bull zijn allen nog in de race om de titel, met slechts enkele punten verschil.

De huidige tussenstand toont aan hoe competitief de teams zijn:

TeamPuntenAchterstand op McLaren
McLaren36
Ferrari36
Red Bull49

Deze kleine marges maken elke technologische verbetering van cruciaal belang. Ferrari hoopt met de experimentele vloer een voorsprong te behalen, niet alleen in Las Vegas, maar ook in de resterende races.

Naast de experimentele vloer zal Ferrari ook een vernieuwde voorvleugel meenemen naar Las Vegas. Deze vleugel is een doorontwikkeling van de versie die eerder in Monza werd gebruikt en zal tijdens de trainingen worden geëvalueerd.

Alleen als de nieuwe specificatie een duidelijke prestatieverbetering laat zien, zal deze tijdens de race worden ingezet.

Ferrari behoudt ook flexibiliteit met hun achtervleugels. Zowel de Spa- als de Monza-specificatie zijn beschikbaar, afhankelijk van de eisen van het stratencircuit in Las Vegas. Deze aanpak benadrukt de nauwkeurige afstemming van de auto op de unieke uitdagingen van het circuit.

Lees ook:  Vasseur schuift problemen met Hamilton van tafel: 'het is f***ing onzin om dat te beweren'

Samenwerking met VCARB

Naast Ferrari brengt ook het Italiaanse team VCARB updates naar Las Vegas. Dit team maakt gebruik van componenten van de Red Bull RB20, waaronder de achterwielophanging en de versnellingsbak. Deze samenwerking is volledig in lijn met de Formule 1-regelgeving, die klantenteams toestaat om bepaalde overdraagbare componenten te gebruiken.

De implementatie van deze updates bij VCARB heeft langer geduurd dan gepland vanwege de complexiteit van de achterwielophanging en de noodzaak om simulatie- en CFD-data te valideren. Dit benadrukt de technische uitdagingen waarmee teams in de Formule 1 worden geconfronteerd.

“De late implementatie is deels te wijten aan de complexiteit van de ophanging en de noodzaak om gegevens uit simulaties en CFD te valideren,” verklaarde een bron binnen VCARB.

Deze samenwerking toont aan hoe teams technologie en middelen combineren om zelfs aan het einde van het seizoen nog prestatievoordelen te behalen.

De Las Vegas GP biedt Ferrari niet alleen de kans om hun positie in het kampioenschap te verbeteren, maar ook om waardevolle data te verzamelen voor toekomstige ontwikkeling.

Met een combinatie van een experimentele vloer, een vernieuwde voorvleugel en flexibele achtervleugelopties laat Ferrari zien dat het team zich blijft richten op innovatie.

De experimenten in Las Vegas benadrukken Ferrari’s toewijding aan technologische vooruitgang, zelfs in een periode waarin elk punt telt in de strijd om het kampioenschap. Het team balanceert strategische doelen op korte termijn met fundamentele verbeteringen voor de toekomst, wat hun positie als een van de topteams in de Formule 1 onderstreept.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-25

Grote aanpassing aan Ferrari SF-25 richting Miami: ‘het was dit of afhaken’

Ferrari grijpt in tijdens het raceweekend in Miami. De SF-25 kende een...

Max Verstappen Red Bull Racing

Red Bull waarschuwt voor moeilijke race in Miami: ‘niet in ons voordeel’

Red Bull Racing kijkt met zorgen naar de aankomende Grand Prix van...

Christian Horner Red Bull Racing

Red Bull voorspelt terugval McLaren: ‘Flexi-wings worden probleem vanaf Spanje’

Red Bull is ervan overtuigd dat McLaren na de Spaanse Grand Prix...

Christian Horner

Red Bull niet blij met FIA-besluit over 2026-regels: ‘de sport lijdt hieronder’

De FIA heeft bevestigd dat de nieuwe motorreglementen voor het Formule 1-seizoen...