Met nog drie races te gaan in het Formule 1-seizoen staat Ferrari 36 punten achter op McLaren in de strijd om het constructeurskampioenschap. Ondanks deze achterstand heeft het Italiaanse team een indrukwekkende inhaalslag laten zien.
Nadat McLaren bij de Grand Prix van Azerbeidzjan in september de leiding in het kampioenschap overnam van Red Bull, heeft Ferrari zich met constante prestaties weten op te werken naar een sterke tweede positie. Vooral bij de Grand Prix van Mexico wist Ferrari indruk te maken door Red Bull te passeren en de jacht op McLaren in te zetten.
“Ik denk dat we binnen bereik zijn, maar tegelijkertijd hebben we McLaren nodig om fouten te maken. Als zij geen fout maken, maakt het niet uit of wij winnen en tweede worden bij elke race. McLaren kan waarschijnlijk nog steeds standhouden.” – Carlos Sainz
De coureurs van Ferrari, Carlos Sainz en Charles Leclerc, blijven echter realistisch over hun kansen. Volgens Sainz is het behalen van de titel mogelijk, maar niet volledig in hun eigen handen. Hij benadrukt dat McLaren fouten zal moeten maken om de balans in het voordeel van Ferrari te doen doorslaan.
De rol van Vasseur in Ferrari’s verbeterde prestaties
Een opvallend kenmerk van Ferrari’s recente progressie is de kalmte en stabiliteit binnen het team, iets wat volgens Charles Leclerc grotendeels te danken is aan Team Principal Fred Vasseur. In eerdere seizoenen liet het team zich nog vaak meeslepen door emoties, zowel bij successen als bij tegenslagen.
Nu lijkt er een meer strategische en nuchtere benadering te zijn ontstaan.
“Iedereen is heel kalm, en dat is echt een goed ding. Het was niet zo een jaar of twee geleden. De sfeer was toen heel anders. We werden erg opgewonden of geraakt door wat er gebeurde. Nu is dat niet meer zo.” – Charles Leclerc
Deze verandering heeft volgens Leclerc een directe impact op de prestaties. Het team heeft geleerd om zich stap voor stap te focussen op oplossingen en zo efficiënt mogelijk met problemen om te gaan. De invloed van Vasseur is daarin cruciaal geweest.
“We zijn als team veel solider geworden en laten ons niet meer meeslepen door emotionele pieken of dalen. Dit hebben we te danken aan Fred. We blijven rustig en proberen ons stap voor stap op elke uitdaging te richten.” – Charles Leclerc
Het Las Vegas Strip Circuit: een voordeel voor Ferrari?
Het Las Vegas Strip Circuit wordt door Carlos Sainz gezien als een baan die beter bij Ferrari past dan bij McLaren. Het stratencircuit, dat in de avonduren verreden wordt, heeft een technische layout die de sterktes van Ferrari zou kunnen benadrukken.
Toch brengt de race ook uitdagingen met zich mee. De lage temperaturen in de Nevada-woestijn tijdens de kwalificatie en race kunnen een grote rol spelen, vooral omdat Ferrari dit seizoen moeite heeft gehad met het optimaal opwarmen van de banden.
“Als je naar de layout van het circuit kijkt, zou je zeggen dat Ferrari competitief moet zijn, of in ieder geval in de mix. Maar als je de temperaturen voelt en weet hoeveel moeite we soms hebben om de banden op te warmen, dan zeker niet. Er zijn twee factoren – we zullen zien hoe die tegen elkaar opwegen en wie dit weekend beter presteert.” – Carlos Sainz
De race in Las Vegas biedt dus kansen, maar ook onzekerheden. De combinatie van circuitkenmerken en weersomstandigheden maakt het lastig te voorspellen hoe Ferrari het zal doen ten opzichte van McLaren.
McLaren als concurrent: waarom de strijd nog niet beslist is
Hoewel Ferrari optimistisch is over hun kansen in Las Vegas, benadrukt Sainz dat McLaren’s consistentie een belangrijke factor is. Het Britse team heeft bewezen in staat te zijn om solide prestaties neer te zetten zonder grote fouten, en dat maakt hen een formidabele tegenstander in de strijd om de constructeurstitel.
Volgens Sainz zijn er echter nuances in de resterende kalender. De laatste twee races, in Qatar en Abu Dhabi, zijn circuits die volgens hem beter passen bij de sterktes van McLaren. Dit laat het belang van een goed resultaat in Las Vegas zien, een circuit dat meer in het voordeel van Ferrari lijkt te zijn.
“Dit circuit is meer Ferrari dan McLaren, maar tegelijkertijd is de temperatuur dat niet. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt.” – Carlos Sainz
Ferrari moet dus niet alleen vertrouwen op hun eigen prestaties, maar ook hopen dat McLaren niet foutloos blijft in de laatste drie races.
Een overzicht van de situatie laat zien dat Ferrari zich in een uitdagende maar niet onmogelijke positie bevindt. Hieronder staan enkele belangrijke punten die de strijd om het constructeurskampioenschap definiëren:
Aspect | Ferrari | McLaren |
---|---|---|
Positie in kampioenschap | 2e plaats, 36 punten achter | 1e plaats |
Sterktes | Technische circuits, strategische kalmte | Consistentie, foutloze races |
Uitdagingen | Bandenmanagement, afhankelijkheid van fouten bij McLaren | Druk van Ferrari, mogelijk verliezen van momentum |
Belangrijkste circuitvoordelen | Las Vegas Strip Circuit | Qatar en Abu Dhabi |
De invloed van Fred Vasseur en de nuchtere houding van coureurs zoals Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben ervoor gezorgd dat Ferrari beter omgaat met de druk van het kampioenschap.
Door zich te richten op elk probleem afzonderlijk en een kalme benadering te hanteren, heeft het team zichzelf een kans gegeven om te strijden om de titel, zelfs tegen een consistent team als McLaren.
De komende race op het Las Vegas Strip Circuit wordt cruciaal. Hoewel Ferrari’s kansen sterk afhangen van de prestaties van McLaren, heeft het team laten zien dat ze veerkrachtig genoeg zijn om te profiteren van elke fout die hun rivalen maken. Hoe dit weekend zich zal ontwikkelen, blijft spannend om te volgen.