Adrian Newey, die in maart bij Aston Martin als technisch directeur aan de slag gaat, verwacht dat de Formule 1 vanaf 2026 opnieuw gedomineerd zal worden door motoren. Volgens Newey bestaat er een grote kans dat een motorfabrikant een voorsprong neemt, vergelijkbaar met de dominantie van Mercedes bij de introductie van de hybride powerunits in 2014.
Hij stelt dat de gelijktijdige wijzigingen in zowel het chassis als de powerunit-reglementen uniek zijn, wat de focus extra op de motoren zal leggen.
“Er is een grote kans dat het in het begin een motorformule wordt,” zegt Newey in een interview met Auto Motor und Sport. “Ik kan me geen andere tijd herinneren in de Formule 1 waarin zowel de chassis- als de motorreglementen tegelijkertijd veranderen.”
Vanaf 2026 verdwijnen de complexe en dure MGU-H-motoren, en komt er meer nadruk te liggen op de MGU-K. Deze component zal een aanzienlijk groter aandeel leveren aan de totale energievoorziening van de auto.
Ook worden duurzame brandstoffen een verplicht onderdeel, en er komt een nieuw systeem dat extra vermogen levert tijdens het volgen van een andere auto, een functie die lijkt op het huidige DRS-systeem.
Newey benadrukt dat er verschillende factoren zijn die de prestaties van de powerunits zullen beïnvloeden. De verbrandingsmotoren blijven een belangrijke rol spelen, en volgens hem kan een dominante verbrandingsmotor jarenlang voordeel opleveren.
Bij de elektrische componenten ligt dat anders: hier is inhaalwerk makkelijker, wat zorgt voor meer competitieve balans.
“Als het om de verbrandingsmotor gaat, is het mogelijk dat iemand een dominante motor ontwikkelt die de hele formule lang meegaat,” legt Newey uit. “Voor elektrische onderdelen is het eenvoudiger om een achterstand in te halen.”
Samenwerkingen en nieuwe fabrikanten
Aston Martin gaat vanaf 2026 samenwerken met Honda als officiële motorpartner. Daarnaast levert Aramco duurzame brandstoffen aan het team. Audi maakt intrede in de Formule 1 met een volledig nieuwe powerunit na de overname van Sauber.
Red Bull gaat in samenwerking met Ford zijn eigen motoren ontwikkelen in Milton Keynes. Ook Cadillac werkt aan een eigen powerunit en zal zich bij de grid voegen zodra deze klaar is.
Renault trekt zich echter terug als motorleverancier, waardoor Alpine-klanten overstappen naar Mercedes-motoren. Met zes motorfabrikanten die deelnemen, belooft het een competitie te worden waarin technologische vooruitgang centraal staat.
Hoewel de motorreglementen al langere tijd bekend zijn, mochten teams pas vanaf begin 2025 hun auto-ontwerpen testen in de windtunnel. Dit komt doordat de definitieve goedkeuring van de technische reglementen pas eind 2024 plaatsvond.
Newey geeft aan dat zijn focus volledig zal liggen op de ontwikkeling van Aston Martins auto voor 2026.
“Mijn aandacht zal duidelijk gericht zijn op ’26,” aldus Newey. “Lawrence Stroll zal me waarschijnlijk vragen om betrokken te zijn bij de auto van ’25, maar of ik daar iets kan bijdragen, weet ik niet totdat ik begin.”
De Formule 1-teams staan voor unieke uitdagingen doordat zowel de chassis- als motorregels tegelijkertijd veranderen. Dit maakt het noodzakelijk om een balans te vinden tussen aerodynamica en powerunit-prestaties. Newey benadrukt dat het een steile leercurve zal zijn om snel vertrouwd te raken met de nieuwe reglementen.
De impact van duurzame brandstoffen
Een andere belangrijke factor in de nieuwe reglementen is het gebruik van duurzame brandstoffen. Hoewel deze brandstoffen meer flexibiliteit bieden, worden de prestaties beperkt door de extreme optimalisatie van moderne motoren. Newey wijst erop dat een motor niet zomaar met een andere brandstof kan werken zonder uitgebreide optimalisatie.
“Je kunt niet zomaar een andere brandstof in een motor gooien die daar niet voor geoptimaliseerd is,” zegt Newey.
De samenwerking tussen teams, motorfabrikanten en brandstofleveranciers zal essentieel zijn in 2026. Met namen als Honda, Ferrari, Mercedes, Audi, Red Bull en mogelijk Cadillac, ontstaat er een complex speelveld waarin innovatie de sleutel tot succes is.
Aston Martin’s partnerschap met Honda en Aramco biedt een stevige basis, maar succes is verre van gegarandeerd.
De introductie van nieuwe reglementen brengt altijd risico’s met zich mee. Volgens Newey zal het vermogen van een team om zich snel aan te passen een cruciale rol spelen in de vroege jaren van het nieuwe tijdperk. Teams die achterblijven, zullen moeite hebben om het gat te dichten, vooral als het voordeel ligt bij de verbrandingsmotoren.
Met de komst van nieuwe fabrikanten en uitgebreide veranderingen in technologie en regelgeving, staat de Formule 1 aan de vooravond van een uitdagende en mogelijk revolutionaire periode.