Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Adrian Newey wil Lance Stroll weg bij Aston Martin: ‘zit te diep in zijn comfortzone’
F1 nieuws

Adrian Newey wil Lance Stroll weg bij Aston Martin: ‘zit te diep in zijn comfortzone’

1.4k
Adrian Newey wil Lance Stroll weg bij Aston Martin: ‘zit te diep in zijn comfortzone’
Foto: LawVS

Adrian Newey heeft intern bij Aston Martin zijn ongenoegen geuit over Lance Stroll als coureur voor het team. Volgens bronnen heeft Newey achter gesloten deuren gesprekken gevoerd waarin hij stelde dat Lance niet geschikt is om Aston Martin naar een hoger niveau te tillen in de aankomende seizoenen.

Newey’s zorgen richten zich met name op het feit dat Lance duidelijk minder presteert dan zijn teamgenoot Fernando Alonso. In 2024 behaalde Lance slechts 24 punten, terwijl Alonso 70 punten verzamelde. Bovendien werd Lance 19 van de 24 races in de kwalificatie verslagen door zijn teamgenoot.

“Lance zit te diep in zijn comfortzone en voelt de drang niet om hieruit te komen,” verklaarde een insider dicht bij het team.

De discrepantie in prestaties tussen Lance en Alonso toont aan dat Lance moeite heeft om het niveau te bereiken dat vereist is voor een topteam. Aston Martin wil vanaf 2026 competitief zijn met Honda als nieuwe powerunitleverancier, maar Newey twijfelt of Lance die ambities waar kan maken.

Lance Stroll’s prestaties in 2024 geven volgens interne statistieken weinig reden tot optimisme. Hij wist slechts in zes races punten te scoren, terwijl Alonso dat in veertien races deed.

Hoewel beide coureurs in de sprintkwalificaties evenveel punten behaalden, toont het verschil in consistente resultaten tijdens reguliere races een zorgwekkend patroon.

De investeringen van Lawrence Stroll, vader en eigenaar van Aston Martin, hebben geleid tot verbeteringen in infrastructuur en personeel, maar dat vertaalt zich niet in verbeterde prestaties van Lance.

Aston Martin heeft recentelijk stappen gezet om topnamen zoals Adrian Newey binnen te halen. Echter, zoals een bron bij het team benadrukte:

“Personeel met ervaring weet dat je geen coureur kunt ontwikkelen tot iets wat hij niet is. Je hebt het of je hebt het niet.”

Dit sentiment lijkt een van de kernpunten te zijn in de gesprekken tussen Newey en Lawrence Stroll. Het vermogen van Lance om zijn teamgenoot Alonso bij te benen, is een vraagteken dat niet genegeerd kan worden.

Lees ook:  Aston Martin rekent op Newey om problemen op te lossen, ondanks 'bescheiden verwachtingen'

De rol van nepotisme binnen Aston Martin

Lance Stroll’s positie binnen Aston Martin wordt door velen gezien als een product van nepotisme. Zijn vader, Lawrence Stroll, heeft miljoenen geïnvesteerd in het team om zijn zoon naar een kampioenschap te leiden.

Toch wijzen de prestaties van Lance erop dat deze strategie mogelijk niet realistisch is. Newey zou tijdens gesprekken hebben aangegeven dat het belangrijk is om het team voorop te stellen boven familiebanden.

Het contrast tussen Lance en Alonso onderstreept dit punt verder. Alonso, een tweevoudig wereldkampioen, heeft laten zien wat mogelijk is met een competitieve auto. Lance daarentegen worstelt om consistent te presteren en heeft nog geen tekenen getoond dat hij een leider kan zijn binnen het team.

Newey speelt een sleutelrol als technisch partner bij Aston Martin en zijn mening wordt hoog gewaardeerd. Zijn kritiek op Lance Stroll kan daarom een belangrijke factor worden in de toekomst van het team. Hoewel Lawrence Stroll uiteindelijk de beslissingsbevoegdheid heeft, zal hij de druk van zowel sponsoren als interne adviseurs voelen toenemen.

In de gesprekken over mogelijke vervangers voor Lance worden namen zoals Nyck de Vries en Yuki Tsunoda genoemd. Tsunoda heeft een sterke connectie met Honda, de toekomstige powerunitleverancier van Aston Martin.

Dit maakt hem een logische keuze voor een plek in het team. Tsunoda’s ervaring en nauwe band met Honda zouden de overstap naar Aston Martin kunnen vergemakkelijken.

Fernando Alonso’s rol in het team

Alonso heeft aangegeven dat zijn contract bij Aston Martin eindigt na 2026. Hij benadrukte dat hij openstaat voor een verlenging, afhankelijk van de prestaties van het team.

“Het seizoen 2026 zal het moment van de waarheid zijn,” aldus Alonso. “Als het soepel verloopt en ik geniet, sluit ik niets uit, maar ik begin niet aan het seizoen met dat idee.”

Deze uitspraak laat zien dat Aston Martin niet alleen voor 2026 moet plannen, maar ook verder moet kijken. Alonso’s ervaring en leiderschap zullen cruciaal zijn in de overgang naar een nieuw tijdperk, maar het team moet nadenken over langetermijnoplossingen.

Lees ook:  Adrian Newey verwacht dat Formule 1 in 2026 motor-gedomineerd wordt

Er zijn geruchten dat Aston Martin plannen heeft om Max Verstappen binnen te halen. Volgens bronnen zou het team Verstappen een lucratief aanbod doen vanaf 2026, met een salaris van naar verluidt 200 miljoen per jaar.

Hoewel een woordvoerder van het team deze berichten ontkent, blijft het een intrigerende mogelijkheid. Verstappen’s vader, Jos, benadrukte dat Max niet in een auto wil rijden die niet kan winnen.

“Max wil races kunnen winnen. Als hij vindt dat dat niet meer mogelijk is bij Red Bull, is een overstap niet uitgesloten,” aldus Jos Verstappen.

Aston Martin’s ambitieuze plannen om competitief te zijn vanaf 2026, inclusief het aantrekken van Newey en Honda, kunnen een aantrekkelijke optie worden voor Verstappen als Red Bull niet aan zijn verwachtingen voldoet.

De interne druk op Lawrence Stroll neemt toe. Het behouden van zijn zoon als coureur kan de ambities van Aston Martin in de weg staan, vooral nu het team zich wil positioneren als titelkandidaat in 2026. Newey’s mening weegt zwaar, en sponsoren zouden ook kunnen aandringen op een competitieve lineup.

De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Aston Martin. De cijfers laten zien dat Lance Stroll op dit moment niet voldoet aan de standaard die nodig is om mee te dingen naar overwinningen. Terwijl Lawrence worstelt met de balans tussen familie en ambitie, blijft het duidelijk dat de toekomst van het team afhangt van moeilijke keuzes.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...