Mercedes besloot om Lewis Hamilton geen nieuwe motor of aangepaste afstelling te geven voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2024, ondanks zijn teleurstellende kwalificatie. De zevenvoudig wereldkampioen startte vanaf de 17e positie na een vroege uitschakeling in Q1.
Hoewel een motorwissel en setup-aanpassingen Hamilton een betere uitgangspositie hadden kunnen geven, koos het team ervoor dit niet te doen.
De belangrijkste reden hiervoor was dat Mercedes nog steeds geloofde in de mogelijkheid om punten te scoren vanaf Hamiltons startpositie, gezien zijn ervaring en de kracht van de auto op het Circuit of the Americas.
“We hebben serieus overwogen om de motor te vervangen en vanaf de pitstraat te starten,” verklaarde Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes. “Maar uiteindelijk besloten we dat er nog steeds kansen waren om punten te scoren vanaf P17, gezien Lewis’ ervaring en onze racepace hier.”
Het team was van mening dat de potentiële voordelen van een nieuwe krachtbron niet opwogen tegen het verlies van gridposities. Bovendien wilde Mercedes vasthouden aan hun oorspronkelijke strategie en setupprogramma voor het weekend, in plaats van last-minute wijzigingen door te voeren die mogelijk onvoorziene gevolgen zouden kunnen hebben.
De overweging om Hamilton’s motor te vervangen
Mercedes stond voor een lastige beslissing na Lewis Hamilton’s teleurstellende kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2024. Hamilton werd al vroeg uitgeschakeld in Q1 en zou vanaf de 17e positie moeten starten.
Dit bracht het team ertoe om serieus te overwegen of het verstandig zou zijn om Hamilton’s motor te vervangen en vanaf de pitstraat te starten.
Een nieuwe krachtbron zou Hamilton potentieel meer vermogen kunnen geven voor de race, wat vooral nuttig zou kunnen zijn bij inhaalacties op het technische Circuit of the Americas. Bovendien zou het team dan vrij zijn om aanpassingen aan de afstelling te maken zonder zich zorgen te hoeven maken over parc fermé-regels
Echter, na zorgvuldige afweging besloot Mercedes om af te zien van deze optie. Het team geloofde nog steeds in de mogelijkheid om punten te scoren vanaf Hamiltons startpositie, ondanks de uitdagende omstandigheden.
De ervaring van Hamilton op dit circuit, gecombineerd met de verwachte racepace van de Mercedes, speelde een cruciale rol in deze beslissing. Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, lichtte de overweging als volgt toe:
“We hebben serieus overwogen om de motor te vervangen en vanaf de pitstraat te starten. Maar uiteindelijk besloten we dat er nog steeds kansen waren om punten te scoren vanaf P17, gezien Lewis’ ervaring en onze racepace hier.”
Deze uitspraak onderstreept het vertrouwen dat Mercedes had in de combinatie van Hamilton’s rijvaardigheid en de prestaties van hun auto, zelfs in een lastige uitgangspositie.
De impact van setup-wijzigingen op de racestrategie
Naast de overweging om Hamilton’s motor te vervangen, stond Mercedes ook voor de keuze om de setup van de auto aan te passen. Aangezien Hamilton al vanaf een achterhoedepositie zou starten, zou het team in theorie meer risico kunnen nemen met een agressievere afstelling gericht op inhalen.
Echter, Mercedes koos ervoor om vast te houden aan hun oorspronkelijke strategie en setupprogramma voor het weekend. Deze beslissing was gebaseerd op verschillende factoren:
- Consistentie: Door de bestaande setup te behouden, kon het team voortbouwen op de data en ervaringen die ze gedurende het weekend hadden verzameld.
- Risicovermijding: Last-minute wijzigingen aan de afstelling zouden onvoorziene gevolgen kunnen hebben, wat het team wilde vermijden.
- Vertrouwen in de basissnelheid: Mercedes geloofde dat hun huidige setup al competitief genoeg was om progressie door het veld mogelijk te maken.
Het vasthouden aan de bestaande setup gaf het team ook de mogelijkheid om hun oorspronkelijke racestrategie te volgen. Dit omvatte:
- Bandenkeuze: De geplande strategie voor bandenwissels kon worden aangehouden.
- Fuel load: De brandstofbelasting was al geoptimaliseerd voor de verwachte racecondities.
- Aerodynamische balans: De afstelling van de vleugels en andere aerodynamische elementen bleef ongewijzigd.
Deze aanpak toonde het vertrouwen van Mercedes in hun oorspronkelijke plannen en de overtuiging dat ze, ondanks de tegenvallende kwalificatie, nog steeds een sterk resultaat konden behalen in de race.
De rol van Hamilton’s ervaring in de besluitvorming
Bij het maken van de beslissing om Hamilton’s setup en motor ongewijzigd te laten, speelde de uitgebreide ervaring van de zevenvoudig wereldkampioen een significante rol. Hamilton’s track record op het Circuit of the Americas is indrukwekkend, met meerdere overwinningen en podiumplaatsen in het verleden.
Het team vertrouwde op Hamilton’s vermogen om:
- Snel door het veld heen te rijden
- Banden te managen tijdens inhaalacties
- Kansen te benutten die zich voordoen tijdens de race
Hamilton’s feedback en inzichten waren ook cruciaal bij het vasthouden aan de bestaande setup. Zijn vermogen om subtiele veranderingen in de auto’s prestaties te voelen en te communiceren, stelde het team in staat om vertrouwen te houden in hun oorspronkelijke plannen.
De statistieken van Hamilton op het Circuit of the Americas ondersteunen deze beslissing:
Jaar | Startpositie | Eindpositie | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | 5 | 2 | +3 |
2021 | 2 | 2 | 0 |
2019 | 5 | 1 | +4 |
2018 | 3 | 3 | 0 |
2017 | 1 | 1 | 0 |