Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home F1 coureurs Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won
    F1 coureurs

    Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won

    251
    Geheime technieken Verstappen: Hoe Max de Braziliaanse GP 2024 won
    Foto: Steffen Prößdorf

    Max Verstappen maakte een indrukwekkende opmars vanaf startpositie 17 in de regenachtige Braziliaanse Grand Prix van 2024. De opening van zijn race legde meteen de basis voor zijn latere dominantie, waarbij hij zonder fouten zes plaatsen won in de eerste ronde. Deze start vereiste maximale precisie in elke technische handeling.

    Verstappen bereikte een perfecte balans tussen koppel, bandentemperatuur en reactietijd bij de start, wat cruciaal bleek op het natte circuit.

    Verstappen gebruikte zijn ervaring uit eerdere jaren en wist exact waar hij extra grip kon vinden, vooral in bocht drie. Hier reed hij, net zoals in 2016, aan de buitenkant van de bocht om concurrenten in te halen, wat resulteerde in zijn snelle opmars naar voren.

    “Het was alsof hij tegen AI op 50% racete,” zegt technisch coach Martin in zijn analyse. “Alles was tot in de puntjes uitgevoerd.”

    In deze openingsfase maakte Verstappen gebruik van zijn technische kennis om snel in te schatten hoeveel remdruk nodig was, zonder de grip te verliezen, en dit zonder enige blokkerende remmanoeuvre, zelfs niet in de uitdagende omstandigheden.

    Beheersing van bandenslijtage en bochtentechniek

    Verstappen’s vermogen om de banden perfect te managen speelde een cruciale rol in zijn overwinning. Ondanks de verraderlijke weersomstandigheden en het nieuwe asfalt, wist hij zijn banden in optimale conditie te houden. Dit stelde hem in staat om, in tegenstelling tot anderen, langer buiten te blijven zonder pitstop, zelfs toen zware regenval dreigde.

    Het circuit van Interlagos was in 2024 herasfalteerd, wat andere bandenstrategieën vereiste. Max paste zijn rijstijl aan, waarbij hij strakke lijnen volgde in bochten vier en zes, en veel gebruikmaakte van de curbs in de laatste bocht, wat zorgde voor verbeterde tractie en versnelling op de rechte stukken.

    Lees ook:  Gridstraf voor Verstappen in Brazilië: Kans voor Norris om toe te slaan?
    TechniekEffect
    Strakke lijnen in bochten 4 en 6Minder slijtage en betere bochtensnelheid
    Gebruik van curbsVerbeterde acceleratie uit bochten
    BandmanagementLangere stints zonder pitstops

    Het vermogen om de lijnen en rijstijl aan te passen aan de nieuwe asfaltcondities liet zien hoe snel Verstappen kan schakelen en beslissingen kan nemen in real-time.

    Race-strategie en kalmte tijdens regen

    Toen de zware regenval inzette, bleef Verstappen kalm en zag hij af van een vroege pitstop. Andere coureurs zoals Lando Norris en George Russell besloten vroeg te wisselen, maar Verstappen bleef buiten en vertrouwde op zijn eigen bandenmanagement en de gripvoorspelling.

    Hierdoor behield hij zijn positie, terwijl concurrenten tijd verloren met pitstops en zich aanpasten aan de wisselende omstandigheden.

    “Max wachtte geduldig af en overreacteerde niet. Dit was geen geluk, maar puur strategisch inzicht,” zegt Martin.

    Deze aanpak leverde hem een voordeel op, aangezien de race werd onderbroken door een rode vlag na een crash van Franco Colapinto. Toen de race herstartte, had Verstappen niet alleen betere banden, maar ook een tactisch voordeel, waardoor hij snel naar de koppositie kon klimmen.

    Herstarts en consistentie in rondetijden

    Na de rode vlag en de safety car-periode, moest Verstappen de herstart perfect timen om de leiding te veroveren. Hij anticipeerde nauwkeurig op het moment dat Esteban Ocon zijn versnelling zou inzetten en dook naar binnen bij bocht één.

    Deze perfecte timing zorgde ervoor dat hij direct in de leiding kwam, waarna hij zijn snelheid en consistentie optimaal kon benutten.

    Gedurende de race zette hij maar liefst 17 opeenvolgende snelste rondetijden neer, waarmee hij een voorsprong van 20 seconden opbouwde. Dit benadrukte zijn technische beheersing en snelheid.

    Lees ook:  Verstappen van P17 naar overwinning in knotsgekke GP Brazilië

    Elk rondje werd uitgevoerd met een nauwkeurigheid die ongeëvenaard was, zonder een enkele fout of slip.

    AspectPrestatie van Verstappen
    Aantal snelste rondes17 achter elkaar
    Maximale voorsprong20 seconden op de nummer twee
    Foutloze ronden0, geen enkele lock-up of controleverlies

    Consistentie en foutloze techniek

    In de race, die bol stond van fouten van andere coureurs, liet Verstappen geen enkele steek vallen. Terwijl anderen zoals Lando Norris problemen hadden met de startlichten en Carlos Sainz in de muur eindigde, wist Verstappen zijn auto volledig onder controle te houden.

    Deze technische beheersing, gecombineerd met zijn mentale scherpte, maakte zijn prestatie in deze Braziliaanse Grand Prix een voorbeeld van pure perfectie.

    “Verstappen zette een demonstratie neer van technische perfectie en mentale kracht,” concludeert Martin.

    Verstappen wist al deze elementen samen te brengen: een feilloze start, bandenmanagement, strategisch inzicht, perfecte herstarts en ultieme consistentie in rondetijden. Dit alles zorgde voor een absolute dominantie in de regenachtige omstandigheden van Interlagos.

    Gerelateerd nieuws

    Norris wijst Red Bull af als serieuze bedreiging voor McLaren in Las Vegas

    Na de Grand Prix van Brazilië is het voor Lando Norris duidelijk...

    De gemiste punten en kansen voor Norris in zijn F1-titelstrijd

    Tijdens de Hongaarse Grand Prix speelde een gebrek aan teamorders een cruciale...

    Sainz’s test bij Williams: ‘een van de treurigste berichten’

    Carlos Sainz staat op het punt om voor het eerst in actie...

    Verstappen geeft toe: ‘beperkte geduld voor carrière’

    Max Verstappen, die op het punt staat zijn vierde opeenvolgende wereldkampioenschap te...

    Jonge coureurs krijgen hun kans: een nieuwe periode in Formule 1

    De Formule 1 in 2024 markeert een belangrijk moment in de geschiedenis...

    Hamilton’s ellendige afscheid bij Mercedes: ‘verwoestende periode’

    Lewis Hamilton heeft in 2024 te maken met een van de meest...

    Alonso’s transformatie volgens Guenther Steiner: van ego naar focus

    Fernando Alonso en Lewis Hamilton hebben een lange geschiedenis als rivalen in...

    Zhou Guanyu als reservecoureur bij Ferrari: ‘commercieel aantrekkelijk’

    Ferrari overweegt naar verluidt om Zhou Guanyu, de Chinese coureur die het...