McLaren’s aanpak tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Oscar Piastri zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde, was bijna perfect. Echter, volgens Mark Webber, voormalig coureur en adviseur van Piastri, had het team enkele strategische keuzes kunnen optimaliseren om het proces minder risicovol te maken.
Tijdens het raceweekend in Baku, waar McLaren een tactisch duel uitvocht tegen Ferrari, suggereerde Webber dat Piastri mogelijk te lang op de baan bleef, wat onnodige druk creëerde.
“Ik denk dat er waarschijnlijk een ronde eerder was waar ze misschien naar hadden kunnen kijken voor de pitstop van Piastri. Ze hebben zichzelf misschien iets meer druk gegeven dan nodig was,” zei Webber in gesprek met Channel 4.
Ondanks deze kleine tekortkoming, benadrukte Webber dat de strategie uiteindelijk succesvol was, vooral dankzij de samenwerking tussen Piastri en teamgenoot Lando Norris. Norris hield Sergio Perez lang genoeg op om Piastri een gat te geven voor zijn pitstop, wat essentieel bleek in het verdedigen tegen Charles Leclerc’s ondercut.
Webber’s kritiek op McLaren’s strategie
Hoewel de strategie van McLaren uiteindelijk succesvol was, had Webber duidelijke aanwijzingen voor verbetering. Hij gaf aan dat het team Piastri mogelijk een ronde eerder had kunnen laten pitten, wat de druk op de jonge coureur had kunnen verminderen.
Het lange eerste stint van Piastri maakte zijn tweede stint uitdagender, vooral omdat hij op harde banden zat die aanzienlijk langer moesten meegaan dan bij sommige van zijn concurrenten.
McLaren koos ervoor om Piastri op de baan te houden tijdens een cruciaal moment van de race, ondanks dat hij dicht achter Leclerc reed. Het risico van overmatige bandenslijtage werd vergroot doordat Piastri de instructies van het team negeerde om Leclerc niet aan te vallen. Hoewel dit uiteindelijk de juiste keuze bleek, was het een gewaagde zet van de jonge Australiër.
Daarnaast benadrukte Webber de dynamiek van het gevecht met Leclerc, waar ervaring een cruciale rol speelde. Leclerc probeerde Piastri te manipuleren door zijn inhaalacties te voorspellen en druk te zetten, maar Piastri hield het hoofd koel.
“Charles probeerde hem in de fout te dwingen, maar Oscar had alles onder controle,” verklaarde Webber. “Hij wist precies wat hij deed en reageerde perfect.”
Een strategische strijd tussen de pitmuren
De race in Baku draaide niet alleen om snelheid op de baan, maar ook om strategische beslissingen achter de schermen. McLaren stond tegenover Ferrari, dat via radio’s valse informatie probeerde door te geven om McLaren in de war te brengen. Het Britse team doorzag echter de tactische misleiding en bleef bij hun strategie.
De kracht van McLaren’s strategie kwam vooral naar voren in de samenwerking tussen Norris en Piastri. Norris hield Perez lang genoeg op om Piastri een comfortabele marge te geven voor zijn pitstop.
Het was een moment van strategisch inzicht en teamwork dat het verschil maakte, ondanks de kritiek van Webber dat ze dit moment eerder hadden kunnen benutten.
In de tweede stint bleef McLaren bezorgd over de staat van Piastri’s banden, maar de jonge coureur zette door en wist een briljante overwinning te behalen. Het was een strategische en mentale krachtmeting waarin zowel Piastri als het team excelleerden, ondanks enkele kritieke momenten die volgens Webber soepeler hadden gekund.
Bandenslijtage en de cruciale momenten
Tijdens de race in Baku waren de banden een terugkerend punt van zorg. Zoals Webber opmerkte, had McLaren een lastigere situatie gecreëerd door Piastri langer op de baan te houden. Piastri maakte echter slim gebruik van DRS in de slotfase, waarmee hij Leclerc inhaalde en zijn positie kon verdedigen.
Norris’ rol in het succes van Piastri mag ook niet worden onderschat. Hij speelde een sleutelrol door Perez op te houden en zo het momentum in de handen van McLaren te houden.
De samenwerking tussen de twee coureurs was perfect getimed, en hoewel er kritiek was op het lange eerste stint van Piastri, bleek de strategie uiteindelijk effectief. Hieronder een overzicht van de belangrijkste strategische elementen tijdens de race:
Moment | Actie | Resultaat |
---|---|---|
Eerste stint | Piastri blijft langer op de baan | Vergrootte risico op bandenslijtage |
Pitstop Norris | Perez wordt opgehouden | Piastri krijgt extra ruimte |
Inhaalactie | Piastri gebruikt DRS om Leclerc in te halen | Beveiliging van de overwinning |
Oscar Piastri’s beslissing en zijn ontwikkeling
Piastri negeerde op een cruciaal moment de teamorders van McLaren om Leclerc niet aan te vallen. Deze beslissing, die door sommigen als risicovol werd gezien, leverde hem uiteindelijk de overwinning op. Webber merkte op dat deze beslissing typerend is voor Piastri’s vastberadenheid en talent.
“Hij wist wat hij deed, zelfs al gaf hij zichzelf maar 50% kans om de bocht te halen,” vertelde Piastri later in de cooldown room.
Dit toont aan dat Piastri niet alleen een snelheidsmonster is, maar ook beschikt over de mentale veerkracht en strategische intelligentie die nodig zijn om in de Formule 1 te slagen.
Webber benadrukte dat, hoewel Piastri nu misschien nog als nummer twee wordt gezien achter Norris, het slechts een kwestie van tijd is voordat hij volledig op gelijke voet staat met zijn teamgenoot.