De FIA heeft in aanloop naar de Grand Prix van Las Vegas een technische richtlijn uitgevaardigd die het gebruik van specifieke aanpassingen aan skid blocks verbiedt. Deze skid blocks, titanium plaatjes onder de auto, dienen slijtage tijdens een race te meten en de rijhoogte van de auto’s binnen de regels te houden.
Teams hadden methoden ontwikkeld om slijtage te minimaliseren door hulpstukken te gebruiken die eerst het asfalt raakten. Dit is nu expliciet verboden.
“De technische richtlijn is bedoeld om ervoor te zorgen dat alle teams de regels correct naleven en geen voordeel behalen door grijze gebieden op te zoeken,” aldus een woordvoerder van de FIA.
De skid blocks moeten bij de technische keuring minimaal 9 millimeter dik zijn, terwijl ze bij de start van de race 10 millimeter dik zijn. Dit speelt een cruciale rol bij het genereren van downforce met de ground-effectauto’s. Ferrari had geprobeerd de implementatie van de nieuwe richtlijn uit te stellen, maar de FIA hield voet bij stuk en voerde de regels direct in.
Belangrijkste veranderingen door de richtlijn:
- Aanpassingen of hulpstukken aan skid blocks zijn verboden.
- Teams mogen geen alternatieve materialen of constructies gebruiken om slijtage te verminderen.
- De nieuwe regels gelden per direct vanaf de Grand Prix van Las Vegas.
Regels voor skid blocks voor en na de technische richtlijn:
Aspect | Voor de richtlijn | Na de richtlijn |
---|---|---|
Minimale dikte na race | 9 millimeter | 9 millimeter |
Toegestane hulpstukken | Grijze gebieden benut | Volledig verboden |
Ingangsdatum | Geen strikte handhaving | Direct in Las Vegas |
Verstappen kritisch over het circuit van Las Vegas
Max Verstappen heeft zich wederom uitgesproken over het circuit in Las Vegas. Hij noemt de lay-out, met lange rechte stukken en 90-gradenbochten, niet uitdagend genoeg. Dit sluit niet aan bij zijn voorkeur voor snelle bochten. Hoewel Verstappen de commerciële waarde van de race erkent, blijft hij kritisch over de rijervaring.
“Ik begrijp waarom we hier zijn, het draait om geld, maar het circuit zelf vind ik niet geweldig,” aldus Verstappen.
Verstappen wees op de lange rechte stukken op de Strip, die weinig ruimte bieden voor technische uitdagingen. Ondanks zijn kritiek heeft hij vertrouwen in zijn prestaties, maar benadrukt hij dat de race onder koude, droge omstandigheden allesbehalve eenvoudig zal zijn.
De nieuwe FIA-regels hebben verschillende reacties opgeroepen. George Russell, voorzitter van de GPDA, bekritiseerde het gebrek aan communicatie over de wijzigingen. Hij wees erop dat coureurs niet vooraf op de hoogte zijn gebracht en dat zij via de media moesten vernemen wat er veranderd is.
“De communicatie tussen de FIA en de coureurs is absoluut niet wat het moet zijn,” zei Russell.
Andere coureurs, waaronder Verstappen, noemden de timing van de maatregel opmerkelijk. Met slechts drie races te gaan in het seizoen, staat de druk bij teams hoog. Red Bull zou aanvankelijk niet positief hebben gereageerd op de wijziging, maar veranderde van standpunt nadat bleek dat Ferrari meer geraakt zou worden door de regels.
- Teams ontdekten via de media de nieuwe technische richtlijn.
- De FIA blijft bij het standpunt dat de wijziging weinig invloed zal hebben op prestaties.
- Ferrari lobbyde tevergeefs voor uitstel van de invoering.
Ferrari’s positie in de titelstrijd
Ferrari heeft mogelijk het meeste te lijden onder de nieuwe regels. De auto’s van het team presteren doorgaans sterk op circuits met lange rechte stukken, zoals Monza en Baku, die vergelijkbaar zijn met Las Vegas. Max Verstappen benadrukte dat Ferrari hier competitief kan zijn, ondanks de aangescherpte regelgeving.
“Ferrari was vorig jaar goed op dit soort circuits en zal hier ook sterk voor de dag komen,” zei Verstappen.
In de strijd om de constructeurstitel kan dit gevolgen hebben voor de strategieën van zowel Red Bull als Ferrari. Hoewel de FIA stelt dat de impact van de regels marginaal zal zijn, blijft de precieze invloed onduidelijk.
Lando Norris heeft na Brazilië de handdoek in de ring gegooid wat betreft zijn kansen op het kampioenschap. Hij gaf toe dat Max Verstappen momenteel op een niveau rijdt dat moeilijk te evenaren is. Toch put Norris vertrouwen uit zijn verbeterde prestaties in de tweede helft van het seizoen.
“Max is een van de beste coureurs aller tijden. Er komen in de toekomst niet veel betere dan hij,” zei Norris.
Bij McLaren heeft dit ook invloed op de teamdynamiek. Oscar Piastri mag weer voor eigen kansen rijden, nu de interne regels grotendeels zijn teruggedraaid. Dit kan betekenen dat het team meer variatie in strategieën kan inzetten tijdens de resterende races.
Het vertrek van wedstrijdleider Niels Wittig heeft geleid tot veel commotie binnen de paddock. Coureurs, waaronder Russell en Verstappen, bekritiseerden de timing van zijn ontslag en het gebrek aan communicatie. Wittig werd door de FIA vervangen zonder overleg met teams of coureurs.
Een hooggeplaatste bron binnen de Formule 1 stelde dat Wittig zich in twee jaar tijd nauwelijks had voorgesteld aan teams. Dit werd door velen gezien als een contrast met de meer persoonlijke aanpak van zijn voorganger, Charlie Whiting. Ondanks deze kritiek blijft het opmerkelijk dat zijn vertrek zo laat in het seizoen plaatsvond.