Ferrari heeft erkend dat McLaren momenteel de snelste auto heeft tijdens het Grand Prix-weekend in São Paulo. Tijdens de Sprint Qualifying op vrijdag zette McLaren een indrukwekkende prestatie neer, met Oscar Piastri en Lando Norris die de eerste startrij voor de Sprint race wisten te bemachtigen.
Charles Leclerc van Ferrari kwalificeerde zich als derde, maar gaf toe dat de McLarens momenteel een voorsprong hebben qua snelheid.
Leclerc verklaarde na de kwalificatie dat hij tevreden was met zijn eigen prestatie, maar benadrukte dat McLaren simpelweg sneller was. Hij stelde dat Ferrari alles uit de auto had gehaald wat erin zat, maar dat er geen antwoord was op de snelheid van de McLarens.
De Monegask gaf aan dat Ferrari nu op achterstand staat voor de rest van het weekend en dat het belangrijk zal zijn om toch sterke punten te scoren.
“Ik ben tevreden omdat we het resultaat voor vandaag hebben gemaximaliseerd. Ik denk niet dat er iets beter te doen was vandaag,” aldus Leclerc. “De McLarens zijn zo snel, dus we staan dit weekend een beetje op achterstand en het zal belangrijk zijn om toch sterke punten te pakken.”
McLaren’s dominantie in sprintkwalificatie
McLaren toonde indrukwekkende vorm tijdens de Sprint Qualifying sessie op het Autódromo José Carlos Pace in São Paulo. Oscar Piastri en Lando Norris wisten de eerste twee posities te bemachtigen, met Piastri die een tijd van 1:08.899 neerzette.
Dit was slechts 29 duizendsten sneller dan zijn teamgenoot Norris. De prestatie van McLaren is des te opmerkelijker gezien de uitdagende omstandigheden op het circuit. São Paulo ligt op een hoogte van ongeveer 800 meter boven zeeniveau, wat invloed heeft op de aerodynamica en motorprestaties van de auto’s.
Ondanks deze uitdagingen wist McLaren optimaal te presteren.De dominantie van McLaren werd verder onderstreept door het feit dat ze in alle sessies van de dag de snelste waren. Lando Norris leidde de weg tijdens de vrije training, SQ1 en SQ2, voordat Piastri uiteindelijk de pole position voor de Sprint race wist te veroveren in SQ3.
Deze prestatie is een voortzetting van McLaren’s sterke vorm in recente races. Het team heeft aanzienlijke verbeteringen aan hun auto doorgevoerd gedurende het seizoen, wat nu duidelijk vruchten afwerpt.
“De McLarens zijn zo snel, dus we staan dit weekend een beetje op achterstand,” erkende Charles Leclerc van Ferrari. “Het zal belangrijk zijn om toch sterke punten te pakken.”
Ferrari’s reactie op McLaren’s snelheid
Ferrari, die momenteel in een intense strijd verwikkeld is met McLaren voor de derde plaats in het constructeurskampioenschap, erkent de uitdaging die voor hen ligt. Charles Leclerc, die zich als derde kwalificeerde, gaf toe dat McLaren momenteel een voorsprong heeft qua snelheid.
Leclerc benadrukte dat Ferrari alles uit de auto had gehaald wat erin zat tijdens de kwalificatie. Hij stelde dat er simpelweg geen antwoord was op de snelheid van de McLarens.
dit toont aan hoe indrukwekkend de prestatie van McLaren was.Carlos Sainz, Leclerc’s teamgenoot bij Ferrari, kwalificeerde zich als vijfde. Hij merkte op dat de omstandigheden uitdagend waren, met name door de dalende baantemperatuur. Sainz was echter optimistisch dat Ferrari verbeteringen kon doorvoeren voor de rest van het weekend.
“Het was super lastig met de dalende baantemperatuur,” zei Sainz. “De banden waren echt moeilijk in het juiste window te krijgen. We hadden een goede verbetering in SQ2 met de mediums; we deden maar één ronde op die banden, wat ons goed van pas zal komen voor de rest van het weekend. Op de softs is er nog wat rondetijd te vinden.”
Vergelijking van prestaties
Positie | Coureur | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:08.899 |
2 | Lando Norris | McLaren | 1:08.928 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:09.153 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | Niet vermeld |
Het verschil tussen Piastri en Leclerc bedroeg 0.254 seconden, wat in Formule 1-termen een aanzienlijk gat is.
Het is ook opmerkelijk dat beide McLaren-coureurs onder de 1:09 barrière wisten te duiken, terwijl Leclerc daar net boven bleef. Dit onderstreept de sterke prestatie van McLaren op dit specifieke circuit.
Uitdagingen van het Autódromo José Carlos Pace
Het Autódromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos, biedt unieke uitdagingen voor de teams. Het circuit ligt op ongeveer 800 meter boven zeeniveau, wat invloed heeft op de prestaties van de auto’s.
De hoogte heeft verschillende effecten:
- Verminderde luchtweerstand: Dit kan leiden tot hogere topsnelheden op de rechte stukken.
- Minder downforce: De dunnere lucht produceert minder neerwaartse kracht, wat de grip in bochten vermindert.
- Verminderd motorvermogen: De motoren hebben minder zuurstof tot hun beschikking, wat het vermogen beïnvloedt.
- Koelingsuitdagingen: De dunnere lucht is minder effectief in het afvoeren van warmte.
Deze factoren maken het afstellen van de auto’s tot een complexe taak. Teams moeten een balans vinden tussen topsnelheid op de rechte stukken en voldoende grip in de bochten.Het circuit staat ook bekend om zijn onvoorspelbare weersomstandigheden. Plotselinge regenbuien zijn niet ongewoon, wat de strategie en bandenkeuze kan compliceren.
“Het was super lastig met de dalende baantemperatuur,” merkte Carlos Sainz op. “De banden waren echt moeilijk in het juiste window te krijgen.”
De rest van het weekend
De sterke prestatie van McLaren in de Sprint Qualifying heeft duidelijke implicaties voor de rest van het raceweekend in São Paulo. Hoewel Ferrari erkent dat ze momenteel op achterstand staan qua snelheid, blijven ze optimistisch over hun kansen om verbeteringen door te voeren.
Carlos Sainz van Ferrari merkte op dat het team een goede verbetering had gezien in SQ2 met de medium banden. Hij suggereerde dat deze informatie van pas zou komen voor de rest van het weekend.
Dit wijst erop dat Ferrari actief werkt aan het verbeteren van hun prestaties en het dichten van het gat met McLaren. Charles Leclerc benadrukte het belang van het scoren van sterke punten, ondanks de snelheidsachterstand.
Dit suggereert dat Ferrari zich mogelijk zal richten op een consistente racestrategie en het maximaliseren van hun kansen in de race, in plaats van puur te focussen op rondetijden.
Voor McLaren biedt hun sterke kwalificatieprestatie een uitstekende uitgangspositie voor zowel de Sprintrace als de hoofdrace op zondag. Hun uitdaging zal zijn om deze vorm vast te houden en te vertalen naar sterke raceresultaten.