Tijdens de voorbereidingen op de Las Vegas Grand Prix zijn beschuldigingen van illegale praktijken binnen de Formule 1 opnieuw naar de oppervlakte gekomen. Red Bull heeft andere teams ervan beschuldigd de vloer van hun auto’s op een verboden manier te beschermen.
Het gaat specifiek om de plank, ook wel de skid block genoemd, die zich onder de auto bevindt en ontworpen is om slijtage te weerstaan tijdens races.
Volgens Red Bull zouden teams zoals Ferrari, Mercedes en Haas beschermingsplaten hebben gebruikt die de slijtage kunstmatig beperken, waardoor zij een concurrentievoordeel hebben verkregen.
Het probleem draait om de manier waarop de plank wordt gecontroleerd. Tijdens een race raakt deze plank regelmatig het wegdek, vooral op circuits met veel hoogteverschillen of bij een lage rijhoogte van de auto.
Als de slijtage van de plank meer dan 1 millimeter bedraagt, volgt diskwalificatie. Teams hebben naar verluidt technieken toegepast om dit probleem te omzeilen, zoals het gebruik van isolatiemateriaal of speciale schroeven die de impact van het contact met de grond dempen.
Red Bull heeft de FIA gevraagd om dit grondig te onderzoeken, en inmiddels heeft de FIA speciale beschermingsmethoden verboden.
Wat zegt de FIA over deze praktijken?
De FIA heeft snel gereageerd op de bevindingen van Red Bull. In een verklaring werd bevestigd dat beschermende platen onder de skid blocks voortaan verboden zijn. Volgens de FIA was deze praktijk in strijd met de technische reglementen omdat het de slijtage van de plank kunstmatig vermindert.
Teams als Ferrari en Mercedes, die betrokken zouden zijn, worden hierdoor gedwongen hun auto’s opnieuw aan te passen, wat mogelijk impact heeft op hun prestaties.
“Hopelijk zien we nu de echte raceprestaties van elk team,” aldus Verstappen in reactie op de nieuwe maatregelen. – Max Verstappen
De vloer van een Formule 1-auto speelt een cruciale rol in het genereren van downforce. Door de luchtstroom onder de auto nauwkeurig te reguleren, wordt de auto als het ware naar de grond gezogen, wat zorgt voor meer grip en betere prestaties in bochten.
De plank, die zich onder de vloer bevindt, dient om de vloer te beschermen tegen direct contact met het asfalt. Dit onderdeel is historisch gezien gemaakt van hout, maar tegenwoordig wordt het vervaardigd uit een glasvezel-epoxyhars die slijtvaster is.
Tijdens een race kan de plank op verschillende plekken slijten, afhankelijk van het type circuit en de afstelling van de auto. Om dit te controleren, zijn er meetpunten aangebracht op de plank. Deze punten worden na een race geïnspecteerd. Als de slijtage op een van deze meetpunten meer dan 1 millimeter bedraagt, wordt de auto gediskwalificeerd.
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de Amerikaanse Grand Prix in 2023, waar zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton werden uitgesloten vanwege overtredingen van deze regel.
Technische details van de plank en de vloer
De plank en vloer zijn nauw verbonden met de rijhoogte van een Formule 1-auto. Hoe lager de rijhoogte, hoe meer downforce de auto kan genereren. Dit brengt echter het risico van slijtage met zich mee. Teams die de plank effectief kunnen beschermen, hebben de mogelijkheid om hun auto’s dichter bij de grond te laten rijden, zonder het risico op diskwalificatie te lopen.
Belangrijke kenmerken van de plank:
- Materiaal: Glasvezel-epoxyhars (voorheen hout).
- Dikte: 10 millimeter (bij aanvang van de race).
- Toegestane slijtage: Maximaal 1 millimeter op specifieke meetpunten.
- Functie: Beschermen van de vloer en naleving van reglementen.
Hoe werkt de nieuwe technische richtlijn?
Volgens Red Bull zijn minstens de helft van de teams betrokken bij de praktijken rondom de vloerbescherming. Ferrari, Mercedes en Haas worden specifiek genoemd als teams die gebruikmaakten van beschermingsmethoden.
Deze technieken omvatten onder andere isolatiematerialen onder de vloer en schroeven met speling om de impact van schokken te absorberen.
Met de nieuwe technische richtlijn van de FIA zijn deze methoden nu verboden. Dit betekent dat teams zoals Ferrari en Mercedes hun auto’s moeten aanpassen, vooral op circuits met een hobbelige ondergrond zoals het stratencircuit in Las Vegas.
Dit kan hun prestaties significant beïnvloeden, omdat zij mogelijk genoodzaakt zijn de rijhoogte te verhogen om te voldoen aan de reglementen.
Citaat van George Russell:
“De FIA lijkt beslissingen te nemen zonder consistentie. Dit soort problemen irriteert ons enorm,” verklaarde Russell over de situatie.
De gevolgen van de technische richtlijn zullen waarschijnlijk zichtbaar zijn tijdens de Las Vegas Grand Prix, waar teams moeten bewijzen dat hun auto’s aan de nieuwe regels voldoen.
Hoe groot is de impact op de prestaties
Ferrari en Mercedes bevinden zich in een gevecht om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Voor Ferrari, dat recentelijk races heeft gewonnen, kan de aanpassing van de vloer een grote invloed hebben op hun snelheid en stabiliteit.
Hun nieuwe experimentele vloer, die slechts voor één auto beschikbaar is, vormt een extra risico. Als deze vloer beschadigd raakt tijdens de kwalificatie, kunnen zij genoodzaakt zijn vanuit de pitstraat te starten.
Mercedes, dat dit seizoen al worstelt met inconsistenties in hun prestaties, kan ook hinder ondervinden. Hun auto’s hebben moeite om de balans te vinden op hobbelige circuits, en het wegvallen van de beschermingsmethoden kan dit probleem verergeren. Desondanks blijven zij vasthouden aan hun strategie om competitief te blijven in het middenveld.
De Las Vegas Grand Prix vormt een unieke uitdaging voor teams door de combinatie van een stratencircuit en hoge snelheden. Nu de nieuwe technische richtlijn is ingevoerd, zullen de prestaties van teams als Ferrari en Mercedes nauwlettend in de gaten worden gehouden.
Tegelijkertijd krijgt Red Bull de kans om te bewijzen dat hun auto’s competitief blijven zonder dergelijke beschermingsmethoden.
De technische strijd rondom de vloerbescherming onderstreept hoe belangrijk innovatie en naleving van de regels zijn in de Formule 1. Het blijft een vraag hoeveel verschil de verboden technieken daadwerkelijk maakten, maar één ding is zeker: de spanning op en naast de baan blijft ongekend hoog.