Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Het verschil tussen superlicentiepunten en gewone punten in Formule 1
Overig

Het verschil tussen superlicentiepunten en gewone punten in Formule 1

215
Het verschil tussen superlicentiepunten en gewone punten in Formule 1
Foto: F1 Unleashed

Het verschil tussen superlicentiepunten en de gewone Formule 1-punten draait om hun functie en hoe ze worden toegekend. Superlicentiepunten verdien je in verschillende raceklassen en zijn nodig om een F1-superlicentie te krijgen, terwijl gewone F1-punten tijdens Grand Prix-weekenden worden uitgedeeld voor het wereldkampioenschap.

Om in de Formule 1 te mogen rijden, moet een coureur in drie jaar tijd 40 superlicentiepunten verzamelen. Prestaties in klassen zoals Formule 2 en Formule 3 tellen hierbij het zwaarst mee.

F1-punten daarentegen worden toegekend aan de top 10 in een race, met 25 punten voor de winnaar en 1 punt voor de nummer 10. Interessant genoeg heeft het aantal F1-punten invloed op de kosten van een superlicentie. Voor coureurs zoals Max Verstappen kan dit flink oplopen.

Volgens de FIA moet een coureur “in de afgelopen drie jaar veertig superlicentiepunten hebben verzameld om in aanmerking te komen voor een superlicentie.”

Deze punten kun je verdienen door te presteren in door de FIA goedgekeurde raceklassen, of door mee te doen aan F1-trainingen.

Het F1-superlicentiesysteem uitgelegd

Het verkrijgen van een superlicentie is best ingewikkeld. De FIA heeft een systeem opgezet dat ervoor zorgt dat alleen de meest gekwalificeerde coureurs in de Formule 1 terechtkomen.

fia

Naast het behalen van superlicentiepunten moeten coureurs minimaal 18 jaar oud zijn voordat ze mogen racen in de F1. Dit geeft jong talent genoeg tijd om ervaring op te doen in lagere raceklassen.

AspectSuperlicentie-puntenF1 WK-punten
DoelKwalificatie voor F1Bepalen WK-stand
ToekenningDiverse raceklassenAlleen F1-races
PeriodeOver 3 jaarPer seizoen
Minimum vereiste40 puntenGeen minimum
Hoogste score40 (F2/IndyCar kampioen)25 (racewinnaar) + 1 (snelste ronde)

Daarnaast moeten ze ook een International Grade A-licentie en een geldig rijbewijs voor hun thuisland hebben. Dit benadrukt het belang van zowel racevaardigheid als algemene verkeersregels.

Een bijzonder aspect van het superlicentiesysteem is het theorie-examen dat coureurs moeten doen, net als bij een regulier rijbewijs. De FIA wil er zo zeker van zijn dat coureurs niet alleen hard kunnen rijden, maar ook de regels goed kennen.

Hoe het puntensysteem werkt

Het superlicentiesysteem draait om het puntensysteem. Coureurs moeten 40 superlicentiepunten verzamelen in de drie jaar voordat ze hun F1-debuut maken.

Deze punten verdien je in verschillende FIA-erkende raceklassen. De Formule 2 en Formule 3 zijn de meest directe routes naar de Formule 1, maar je kunt ook punten verdienen in IndyCar, Formula E, of door deel te nemen aan F1-trainingen.

“Voor deze licentie gelden dezelfde vereisten, behalve dat een coureur slechts 25 punten in de afgelopen drie jaar verzameld hoeft te hebben, óf ten minste zes races in de Formule 2 heeft afgewerkt,” legt een FIA-woordvoerder uit.

Toch is het puntensysteem niet zonder kritiek. Sommige mensen vinden dat bepaalde raceklassen worden voorgetrokken. Zo krijg je in Formule 2 bijvoorbeeld 30 punten als je vierde wordt in het kampioenschap, maar in IndyCar zijn dat er maar 10 voor dezelfde plek.

jack doohan
Foto: FP1Will

Dit verschil kan invloed hebben op de keuzes van jonge coureurs. Ze kunnen ervoor kiezen om in een serie te racen die meer superlicentiepunten oplevert, in plaats van een serie die hen beter voorbereidt als coureur.

Wat kost een superlicentie?

De financiële kant van de superlicentie komt vaak minder aan bod, maar is zeker niet onbelangrijk. Het aanvragen en behouden van zo’n licentie is behoorlijk duur en de kosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen.

In 2024 kost een superlicentie minimaal 10.400 euro, maar dat is nog maar het begin. Voor elke WK-punt dat een coureur scoort, komt er nog eens 2.100 euro bij.

Dit betekent dat de kosten flink kunnen oplopen voor coureurs die veel punten scoren. Max Verstappen, die in 2023 maar liefst 575 punten scoorde, moet in 2024 ruim 1,2 miljoen euro betalen voor zijn licentie. Zijn teamgenoot Sergio Pérez komt met 285 punten een stuk lager uit op ruim 600.000 euro.

CoureurWK-punten 2023Superlicentie kosten 2024
Max Verstappen575€1.217.500
Sergio Pérez285€608.500
Lewis Hamilton234€501.400

Superlicentie- vs. kampioenschapspunten

Hoewel zowel superlicentie- als kampioenschapspunten belangrijk zijn, hebben ze een heel ander doel. Superlicentiepunten zijn bedoeld om te bepalen of een coureur klaar is voor de Formule 1, terwijl kampioenschapspunten prestaties binnen een seizoen belonen.

Het systeem voor F1-punten is relatief simpel. Punten worden uitgedeeld aan de top 10 van elke race, van 25 punten voor de winnaar tot 1 punt voor de nummer 10. Sinds 2019 is er ook een extra punt voor de coureur die de snelste ronde rijdt, zolang die in de top 10 eindigt.

  • 1e plaats: 25 punten
  • 2e plaats: 18 punten
  • 3e plaats: 15 punten
  • 4e plaats: 12 punten
  • 5e plaats: 10 punten
  • 6e plaats: 8 punten
  • 7e plaats: 6 punten
  • 8e plaats: 4 punten
  • 9e plaats: 2 punten
  • 10e plaats: 1 punt
  • Snelste ronde (in top 10): 1 extra punt

Dit systeem zorgt voor een duidelijke rangorde in het kampioenschap en moedigt coureurs aan om elke plek te bevechten, zelfs als een podium niet haalbaar is.

kimi antonelli
Foto: FP1Will

Het superlicentiesysteem is daarentegen veel complexer en kijkt naar prestaties over meerdere jaren en in verschillende raceklassen. Hiermee zorgt de FIA ervoor dat alleen de meest gekwalificeerde coureurs in de Formule 1 kunnen racen.

Al met al dienen beide puntensystemen een ander doel. Kampioenschapspunten houden de competitie levendig tijdens het seizoen, terwijl superlicentiepunten de kwaliteit en veiligheid van de sport op de lange termijn waarborgen.

Gerelateerd nieuws

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...