Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home F1 teams Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP
    F1 teams

    Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP

    101
    Ferrari test met experimentele vloer tijdens Las Vegas GP
    Foto: Steffen Prößdorf

    Ferrari zal tijdens de Grand Prix van Las Vegas een belangrijke stap zetten in de ontwikkeling van hun SF-24. Volgens Giuliano Duchessa van Autoracer zal het team een experimentele vloer introduceren. Deze innovatie is bedoeld om data te verzamelen die niet alleen dit seizoen nog van waarde kan zijn, maar ook cruciaal is voor de ontwikkeling van de auto van 2025.

    De test komt op een moment dat Ferrari zich midden in een hevige strijd om het Constructeurskampioenschap bevindt, waarbij het team een achterstand van 36 punten heeft op McLaren, met nog drie races te gaan.

    De introductie van de nieuwe vloer is een directe reactie op specifieke uitdagingen waar Ferrari dit seizoen mee te maken heeft gehad. Een belangrijk doel van deze test is om verdere reductie van het porpoising-effect te bereiken, een fenomeen dat rijstabiliteit beïnvloedt.

    “Het doel is om de correlatie tussen de windtunnel en de werkelijkheid te bevestigen, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van de nieuwe auto,” aldus Giuliano Duchessa.

    Hoewel updates zoals die tijdens de race in Monza al verbetering hebben gebracht, ziet Ferrari ruimte voor verdere optimalisatie.

    De vloer is echter slechts in beperkte oplage beschikbaar vanwege budgettaire beperkingen, waardoor Ferrari slechts één specificatie kan inzetten tijdens de trainingen op vrijdag.

    De data die wordt verzameld tijdens de test is van groot belang voor de correlatie tussen windtunnelresultaten en daadwerkelijke prestaties op de baan. Dit biedt niet alleen directe inzichten voor het huidige seizoen, maar vormt ook een fundament voor Project 677, de auto die Ferrari volgend jaar in de strijd zal brengen.

    Lees ook:  Ferrari's upgradestrategie: Vasseur hint op verdere upgrades

    De vloer wordt getest door zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz, zodat beide coureurs feedback kunnen geven over de prestaties. Dit helpt Ferrari om een completer beeld te krijgen van de mogelijke voordelen en beperkingen van het nieuwe ontwerp.

    Ferrari’s strijd om het constructeurskampioenschap

    De race in Las Vegas komt op een cruciaal moment in het seizoen. Ferrari heeft een indrukwekkende comeback gemaakt na een dip halverwege het jaar, met overwinningen in Italië, de VS en Mexico.

    Ondanks de recente dominantie van Red Bull in Brazilië blijft de strijd om het Constructeurskampioenschap bijzonder spannend. McLaren, Ferrari en Red Bull zijn allen nog in de race om de titel, met slechts enkele punten verschil.

    De huidige tussenstand toont aan hoe competitief de teams zijn:

    TeamPuntenAchterstand op McLaren
    McLaren36
    Ferrari36
    Red Bull49

    Deze kleine marges maken elke technologische verbetering van cruciaal belang. Ferrari hoopt met de experimentele vloer een voorsprong te behalen, niet alleen in Las Vegas, maar ook in de resterende races.

    Naast de experimentele vloer zal Ferrari ook een vernieuwde voorvleugel meenemen naar Las Vegas. Deze vleugel is een doorontwikkeling van de versie die eerder in Monza werd gebruikt en zal tijdens de trainingen worden geëvalueerd.

    Alleen als de nieuwe specificatie een duidelijke prestatieverbetering laat zien, zal deze tijdens de race worden ingezet.

    Ferrari behoudt ook flexibiliteit met hun achtervleugels. Zowel de Spa- als de Monza-specificatie zijn beschikbaar, afhankelijk van de eisen van het stratencircuit in Las Vegas. Deze aanpak benadrukt de nauwkeurige afstemming van de auto op de unieke uitdagingen van het circuit.

    Lees ook:  Verstappen op weg naar titel nummer 4 tijdens de GP van Las Vegas

    Samenwerking met VCARB

    Naast Ferrari brengt ook het Italiaanse team VCARB updates naar Las Vegas. Dit team maakt gebruik van componenten van de Red Bull RB20, waaronder de achterwielophanging en de versnellingsbak. Deze samenwerking is volledig in lijn met de Formule 1-regelgeving, die klantenteams toestaat om bepaalde overdraagbare componenten te gebruiken.

    De implementatie van deze updates bij VCARB heeft langer geduurd dan gepland vanwege de complexiteit van de achterwielophanging en de noodzaak om simulatie- en CFD-data te valideren. Dit benadrukt de technische uitdagingen waarmee teams in de Formule 1 worden geconfronteerd.

    “De late implementatie is deels te wijten aan de complexiteit van de ophanging en de noodzaak om gegevens uit simulaties en CFD te valideren,” verklaarde een bron binnen VCARB.

    Deze samenwerking toont aan hoe teams technologie en middelen combineren om zelfs aan het einde van het seizoen nog prestatievoordelen te behalen.

    De Las Vegas GP biedt Ferrari niet alleen de kans om hun positie in het kampioenschap te verbeteren, maar ook om waardevolle data te verzamelen voor toekomstige ontwikkeling.

    Met een combinatie van een experimentele vloer, een vernieuwde voorvleugel en flexibele achtervleugelopties laat Ferrari zien dat het team zich blijft richten op innovatie.

    De experimenten in Las Vegas benadrukken Ferrari’s toewijding aan technologische vooruitgang, zelfs in een periode waarin elk punt telt in de strijd om het kampioenschap. Het team balanceert strategische doelen op korte termijn met fundamentele verbeteringen voor de toekomst, wat hun positie als een van de topteams in de Formule 1 onderstreept.

    Gerelateerd nieuws

    Ferrari’s kans op kampioenschap in 2024 en 2025: ‘dat is ons doel’

    Ferrari heeft in de afgelopen races een indrukwekkende sprong gemaakt in het...

    Aston Martin weerlegt zorgen over groeiende technische staf

    Aston Martin heeft de afgelopen jaren aanzienlijke inspanningen geleverd om een team...

    Williams aanwezigheid bij Las Vegas GP niet meer in twijfel

    Williams Racing heeft officieel bevestigd dat het team zal deelnemen aan de...

    Aston Martin heeft geen excuses meer na ontslag van technisch directeur

    Het ontslag van technisch directeur Dan Fallows markeert een beslissend moment voor...

    Wie heeft de snelste auto voor de laatste 3 races van het 2024-seizoen

    De snelste auto voor de laatste drie races van het F1-seizoen 2024...

    Ferrari’s geheime systeem bij Braziliaanse GP onthuld door FIA

    De FIA heeft tijdens de Sao Paulo Grand Prix een mogelijk illegaal...

    Audi overweegt verkoop van F1-belang aan Qatar: ‘financieel nodig’

    Audi staat naar verluidt op het punt om een belang in haar...

    McLaren verandert focus: ‘constructeurstitel onze prioriteit’

    McLaren heeft in het seizoen van 2024 veel kritiek geuit op de...