Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met terugkerende uitdagingen bij het ontwikkelen van hun Formule 1-auto. Teamleider Mike Krack gaf toe dat het team tekort is geschoten in het verbeteren van hun auto’s, wat resulteerde in teleurstellende resultaten.
In 2023 begon het team sterk, met Fernando Alonso als directe concurrent van Max Verstappen. Lance Stroll presteerde eveneens goed, ondanks een blessure aan het begin van het seizoen. Toch wist Aston Martin dit momentum niet vast te houden.
De AMR23, waarmee het team dat jaar reed, verloor terrein ten opzichte van rivaliserende teams zoals Red Bull en Alpine. Het team eindigde op de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, een positie die het ook in het daaropvolgende seizoen bezette.
Echter, het gebrek aan vooruitgang in de ontwikkeling van de AMR24 benadrukte de problemen binnen het team. Haas en Alpine wisten regelmatig beter te presteren zodra zij hun auto’s verder ontwikkelden.
“We hebben onder de verwachtingen gepresteerd, dus we kunnen niet tevreden zijn met hoe ons seizoen is verlopen.” – Mike Krack
Stagnatie in prestaties gedurende het seizoen
Het seizoensverloop van Aston Martin toont een patroon van afname in prestaties naarmate het jaar vorderde. Waar Alonso en Stroll in de eerste helft van het seizoen 2023 samen 13 top-10 resultaten behaalden, wisten zij in de tweede helft slechts zeven keer punten te scoren, allemaal behaald door Alonso. Krack benadrukte dat upgrades aan de auto vaak niet het gewenste effect hadden.
Een belangrijk knelpunt is volgens hem de interne structuur van het team, waarbij beslissingen onder hoge druk werden genomen zonder voldoende onderbouwing. Dit leidde tot situaties waarin nieuwe aanpassingen niet het beoogde resultaat opleverden en zelfs negatieve gevolgen hadden.
Aston Martin trok tegen het einde van het seizoen enkele upgrades in, wat verdere achteruitgang in prestaties suggereert.
Aston Martin’s positie in het kampioenschap weerspiegelt de uitdagingen binnen het team. Hoewel zij in 2023 het seizoen sterk begonnen, bleek de ontwikkelingscurve van rivaliserende teams aanzienlijk beter. Dit probleem werd in 2024 nog duidelijker zichtbaar. Hieronder een overzicht van hun prestaties ten opzichte van rivalen:
Jaar | Startpositie op de grid | Eindpositie constructeurs | Concurrenten die Aston Martin voorbijgingen |
---|---|---|---|
2023 | Tweede/Derde | Vijfde | Red Bull, Ferrari, Mercedes, Alpine |
2024 | Vijfde/Zesde | Vijfde | Haas, Alpine, Red Bull |
Krack gaf aan dat het team de prestaties van de auto in verhouding tot het begin van het seizoen kritisch moet analyseren. Hij erkende dat andere teams in staat waren om significante verbeteringen door te voeren, terwijl Aston Martin niet hetzelfde niveau van progressie liet zien.
Kritische reflectie binnen het team
Het gebrek aan vooruitgang wordt door Krack toegeschreven aan een combinatie van factoren. Hij noemde dat het team onder druk mogelijk overhaaste beslissingen heeft genomen bij het introduceren van nieuwe onderdelen. Bovendien merkte hij op dat het gebrek aan correlatie tussen aerodynamische testresultaten en prestaties op de baan een belangrijk aandachtspunt is.
“Als anderen met dezelfde windtunnel wel progressie boeken, moeten wij ons afvragen waarom wij dat niet doen.” – Mike Krack
De nadruk ligt volgens Krack op het verbeteren van interne processen en besluitvorming. Hij benadrukte dat het team zelfkritisch moet blijven om te begrijpen waarom twee opeenvolgende seizoenen niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
Een specifiek probleem waar Aston Martin mee worstelt, is de correlatie tussen data uit de windtunnel en prestaties op de baan. Krack stelde dat andere teams met vergelijkbare middelen wel vooruitgang boeken, wat de interne werkwijze van Aston Martin in twijfel trekt. Dit gebrek aan correlatie bemoeilijkt de introductie van effectieve upgrades, wat resulteert in een neerwaartse spiraal.
Daarnaast benoemde Krack dat bepaalde doelstellingen simpelweg niet werden gehaald. Het team formuleerde voorafgaand aan het seizoen ambitieuze plannen, maar wist deze niet om te zetten in concrete prestaties op de baan.
“Het niveau in de Formule 1 is te hoog om niet zeer grondig te kijken naar wat je doet.” – Mike Krack
Een bijkomende factor die de prestaties van Aston Martin heeft beïnvloed, is de interne druk die het team ervaart. Na de sterke start in 2023 werden de verwachtingen zowel binnen als buiten het team verhoogd. Dit leidde tot een werkomgeving waarin snel resultaat moest worden geboekt, wat ten koste ging van grondige analyse en validatie van nieuwe onderdelen.
Krack gaf aan dat het team moet leren van deze ervaringen en een meer gestructureerde aanpak moet hanteren bij het nemen van cruciale beslissingen. Hij benadrukte dat het belangrijk is om eerst de effectiviteit van nieuwe onderdelen volledig te testen, voordat deze worden geïmplementeerd tijdens een raceweekend.