Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen
F1 teams

Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen

928
Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen
Foto: F1 Unleashed

Fernando Alonso heeft benadrukt dat de uitdagingen bij Aston Martin deels te maken hebben met het gebruik van de Mercedes-windtunnel. Aston Martin, dat nog niet beschikt over een eigen windtunnel, is afhankelijk van de faciliteiten van Mercedes voor aerodynamische tests. Dit gebrek aan autonomie kan volgens Alonso invloed hebben gehad op de prestaties van het team in 2023 en 2024.

Alonso gaf in een interview aan dat het niet eenvoudig is om de problemen volledig te identificeren. Hij wees op een combinatie van factoren, waaronder het gebrek aan volledige controle over de windtunneldata.

“Onze windtunnelgebruik is enigszins beperkt doordat we de Mercedes-windtunnel gebruiken,” verklaarde Alonso.

De Mercedes-windtunnel heeft eerder al problemen opgeleverd voor het Duitse team zelf. In 2023 waren er afwijkingen tussen de windtunneldata en de gegevens van simulaties op het circuit, wat leidde tot foutieve aannames over de prestaties van hun auto.

De impact van windtunneldata op prestaties

De windtunneldata spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van een Formule 1-auto. De schaalmodellen en simulaties van Mercedes gaven destijds “sensationale” resultaten, aldus analist Mark Hughes. Echter, deze data bleken niet te kloppen met wat de auto op de baan liet zien.

Het “zero sidepod”-concept van Mercedes was een voorbeeld van hoe de windtunnelresultaten de verwachtingen sterk beïnvloedden, maar in de praktijk niet functioneerden.

Aston Martin heeft soortgelijke problemen ervaren. Teamleider Mike Krack bevestigde dat de windtunnel een factor was in de stagnerende ontwikkeling van de auto.

“Het was een mix van factoren,” aldus Alonso. “Een beetje van onze eigen fabriek, een beetje van de windtunnel.”

Deze mix van uitdagingen heeft geleid tot een gebrek aan consistente vooruitgang in de prestaties van Aston Martin. Aerodynamica vormt een essentieel onderdeel van de prestaties van een Formule 1-auto.

Lees ook:  Vasseur over Hamilton bij Ferrari: 'geen kopie van bij Mercedes'

Voor teams zonder een eigen windtunnel wordt de ontwikkeling bemoeilijkt door een gebrek aan controle over testmethodes en data-integriteit. Aston Martin loopt hierbij tegen beperkingen aan omdat de Mercedes-faciliteit niet specifiek is afgestemd op de vereisten van hun auto’s.

Effect van windtunnelproblemen op de prestaties:

ProbleemGevolg voor ontwikkeling
Afwijkende windtunneldataMisleidende aerodynamische aannames
Beperkt gebruik windtunnelVerminderde testcapaciteit
Onjuiste correlatieMinder effectieve upgrades

Volgens Alonso heeft dit geleid tot een onvolledig begrip van de prestaties van de auto, wat moeilijkheden veroorzaakt in het fine-tunen van belangrijke componenten.

Hoewel er geen toekomstperspectieven worden besproken, is het duidelijk dat Aston Martin werkt aan structurele verbeteringen. Het team zal vanaf 2025 beschikken over een eigen windtunnel, waardoor ze meer controle krijgen over het ontwikkelingsproces.

Tot die tijd blijft het echter een uitdaging om competitief te blijven, gezien de complexiteit van het huidige aerodynamische landschap.

Gerelateerd nieuws

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...