Fernando Alonso heeft benadrukt dat de uitdagingen bij Aston Martin deels te maken hebben met het gebruik van de Mercedes-windtunnel. Aston Martin, dat nog niet beschikt over een eigen windtunnel, is afhankelijk van de faciliteiten van Mercedes voor aerodynamische tests. Dit gebrek aan autonomie kan volgens Alonso invloed hebben gehad op de prestaties van het team in 2023 en 2024.
Alonso gaf in een interview aan dat het niet eenvoudig is om de problemen volledig te identificeren. Hij wees op een combinatie van factoren, waaronder het gebrek aan volledige controle over de windtunneldata.
“Onze windtunnelgebruik is enigszins beperkt doordat we de Mercedes-windtunnel gebruiken,” verklaarde Alonso.
De Mercedes-windtunnel heeft eerder al problemen opgeleverd voor het Duitse team zelf. In 2023 waren er afwijkingen tussen de windtunneldata en de gegevens van simulaties op het circuit, wat leidde tot foutieve aannames over de prestaties van hun auto.
De impact van windtunneldata op prestaties
De windtunneldata spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van een Formule 1-auto. De schaalmodellen en simulaties van Mercedes gaven destijds “sensationale” resultaten, aldus analist Mark Hughes. Echter, deze data bleken niet te kloppen met wat de auto op de baan liet zien.
Het “zero sidepod”-concept van Mercedes was een voorbeeld van hoe de windtunnelresultaten de verwachtingen sterk beïnvloedden, maar in de praktijk niet functioneerden.
Aston Martin heeft soortgelijke problemen ervaren. Teamleider Mike Krack bevestigde dat de windtunnel een factor was in de stagnerende ontwikkeling van de auto.
“Het was een mix van factoren,” aldus Alonso. “Een beetje van onze eigen fabriek, een beetje van de windtunnel.”
Deze mix van uitdagingen heeft geleid tot een gebrek aan consistente vooruitgang in de prestaties van Aston Martin. Aerodynamica vormt een essentieel onderdeel van de prestaties van een Formule 1-auto.
Voor teams zonder een eigen windtunnel wordt de ontwikkeling bemoeilijkt door een gebrek aan controle over testmethodes en data-integriteit. Aston Martin loopt hierbij tegen beperkingen aan omdat de Mercedes-faciliteit niet specifiek is afgestemd op de vereisten van hun auto’s.
Effect van windtunnelproblemen op de prestaties:
Probleem | Gevolg voor ontwikkeling |
---|---|
Afwijkende windtunneldata | Misleidende aerodynamische aannames |
Beperkt gebruik windtunnel | Verminderde testcapaciteit |
Onjuiste correlatie | Minder effectieve upgrades |
Volgens Alonso heeft dit geleid tot een onvolledig begrip van de prestaties van de auto, wat moeilijkheden veroorzaakt in het fine-tunen van belangrijke componenten.
Hoewel er geen toekomstperspectieven worden besproken, is het duidelijk dat Aston Martin werkt aan structurele verbeteringen. Het team zal vanaf 2025 beschikken over een eigen windtunnel, waardoor ze meer controle krijgen over het ontwikkelingsproces.
Tot die tijd blijft het echter een uitdaging om competitief te blijven, gezien de complexiteit van het huidige aerodynamische landschap.