Lance Stroll’s prestaties in zijn tweede seizoen naast Fernando Alonso tonen enige verbetering, maar blijven in de schaduw van zijn ervaren teamgenoot. Terwijl Aston Martin als team te maken had met een minder competitieve auto in 2024, waren er momenten waarop Stroll zich wist te onderscheiden, hoewel de statistieken grotendeels in het voordeel van Alonso spreken.
De strijd tussen Stroll en Alonso in 2024 was minder eenzijdig dan het jaar ervoor, maar de cijfers laat nog steeds het duidelijke verschil zien in prestaties.
Metric | Lance Stroll | Fernando Alonso |
---|---|---|
Sneller in kwalificatie | 5 | 19 |
Meer races geëindigd voor | 6 | 17 |
Ronden voor gereden | 307 | 901 |
Behaalde punten | 24 | 70 |
Stroll verbeterde zich op enkele fronten, zoals het kwalificatieduel, waar hij in Monaco zelfs tijdelijk de leiding nam met 4-3. Dit momentum kon hij echter niet vasthouden; in de resterende 15 races won hij slechts één keer de kwalificatiestrijd.
Tijdens races eindigde Stroll vaker voor Alonso dan in 2023, maar deze overwinningen waren sporadisch en soms afhankelijk van externe factoren, zoals Alonso’s penalty in Australië.
Kwalificeren blijft een zwak punt voor Lance Stroll, hoewel er momenten waren waarop hij de snelheid van Alonso wist te evenaren. Zo was hij sneller in circuits zoals Miami en Silverstone, waar hij indrukwekkende rondetijden neerzette.
“Stroll liet in Monaco zien dat hij Alonso op pure snelheid kan verslaan, maar deze prestaties waren te zeldzaam om een blijvende indruk te maken.” – Analyse van RaceFans.
In veel andere races bleef het verschil aanzienlijk. Op circuits zoals Spa-Francorchamps en Interlagos bedroeg de achterstand op Alonso meer dan een halve seconde, wat zijn beperkte consistentie benadrukt.
Racesituaties: Geleidelijk meer veerkracht
Tijdens de races wist Stroll zes keer voor Alonso te eindigen, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van 2023. Deze resultaten werden echter deels beïnvloed door incidenten of strategische fouten van zijn teamgenoot. Een opvallend moment vond plaats in Australië, waar Alonso voor Stroll over de finish kwam maar terugviel door een tijdstraf.
De algemene trend was echter duidelijk. In de meeste races wist Alonso zijn ervaring en snelheid optimaal te benutten. Van de 16 races waarin beide coureurs de finish haalden, eindigde Alonso 14 keer voor Stroll.
Een belangrijke graadmeter voor Stroll’s impact is zijn aandeel in de behaalde punten. In 2024 leverde hij 24% van de teampunten, een daling ten opzichte van de 26% van het voorgaande jaar. Dit benadrukt niet alleen zijn beperkte vooruitgang, maar ook het verschil in consistentie en prestaties tussen de twee coureurs.
Aston Martin behaalde in totaal 94 punten, waarvan 70 door Alonso werden binnengebracht. Terwijl het team kampte met een minder competitieve auto, toont dit verschil aan dat Stroll moeite had om zijn stempel te drukken, zelfs in een uitdagend seizoen.
Vergelijking van prestaties in 2023 en 2024
De daling in puntenaandeel weerspiegelt niet alleen Stroll’s persoonlijke uitdagingen, maar ook de verminderde concurrentiekracht van de AMR24. Dit maakt het des te crucialer dat coureurs het maximale uit elke kans halen, een gebied waar Alonso zijn superioriteit blijft tonen.
Aspect | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Aandeel in teampunten | 26% | 24% |
Podiumplaatsen | 0 | 0 |
Beste finishpositie | 5e (Jeddah) | 5e (Jeddah) |
Hoewel de progressie van Lance Stroll duidelijk zichtbaar is in specifieke aspecten, zoals zijn verbeterde prestaties in sommige kwalificaties en races, blijft het algemene beeld er een van inconsistentie.
De cijfers tonen aan dat hij het nog steeds moeilijk heeft tegen een teamgenoot van het kaliber Alonso, wat hem in een benarde positie plaatst binnen het ambitieuze Aston Martin-team.