Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen
F1 teams

Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

860
Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen
Foto: Steffen Prößdorf

Racing Bulls had na een veelbelovende start van het 2024-seizoen te maken met een onverwachte tegenslag bij de Spaanse Grand Prix in juni. Een nieuwe vloer, bedoeld om de prestaties van de auto te verbeteren, leidde juist tot een duidelijke achteruitgang.

Deze stap terug in snelheid resulteerde in een daling naar de achtste positie in het constructeurskampioenschap, een herhaling van de resultaten van 2023. Laurent Mekies, teambaas van Racing Bulls, verklaarde dat deze pijnlijke situatie een noodzakelijk keerpunt was.

“We hadden een grote tegenslag in race 10. We dachten dat we meer grip op de auto hadden gebracht, maar het maakte de auto juist trager,” zei Mekies.

Hij benadrukte dat deze ervaring het team dwong kritisch te kijken naar de structuur en processen binnen de organisatie. Het vermijden van herhaling vereiste niet alleen technische aanpassingen, maar ook een grondige herziening van de manier waarop mensen en middelen werden ingezet.

Een van de kernpunten in de reorganisatie van Racing Bulls was het optimaliseren van de werkstructuren. Mekies benadrukte dat het succes niet afhankelijk is van losse technische hulpmiddelen, maar van de samenwerking en prestaties van mensen binnen een effectief systeem.

“Het begint bij de mensen,” benadrukte Mekies. “We hebben bewust geprobeerd om onze mensen in een omgeving te plaatsen waar ze zich optimaal kunnen uiten.”

Deze aanpak omvatte veranderingen in de organisatie, het stroomlijnen van processen en het afbreken van interne silo’s. Het doel was om medewerkers de ruimte te geven om te excelleren zonder bureaucratische belemmeringen. Dit zorgde ervoor dat het team efficiënter kon werken aan betere analyses en verbeterde tools.

Lees ook:  Helmut Marko over positie Lawson: 'moet zich aan Verstappen aanpassen'

De impact van de upgrade in Barcelona

De vloerupgrade tijdens de Spaanse Grand Prix bleek een groot struikelblok. Volgens Mekies kostte het het team tot race 17 of 18 om een oplossing te vinden, wat leidde tot een langdurige daling in de competitie.

Tijdlijn van de upgradeproblemenGevolgen voor prestaties
Juni (Spaanse GP, race 10)Invoering nieuwe vloer, prestatieverlies
Races 11-16Achterstand op Alpine en Haas
Races 17-18Probleem opgelost, competitie hersteld

Hoewel deze periode uitdagend was, benadrukte Mekies dat de lessen die werden geleerd cruciaal waren voor de toekomst. Door het probleem grondig te analyseren en op te lossen, ontwikkelde het team een methodologie die hen zou helpen vergelijkbare valkuilen te vermijden.

Naast interne verbeteringen kreeg Racing Bulls toegang tot extra onderdelen van hun moederteam Red Bull, waaronder de voor- en achterwielophanging en de versnellingsbak. Hierdoor kon het team zich concentreren op andere prestatiegebieden zoals banden, starts en pitstops.

Tegelijkertijd werd gewerkt aan de verhuizing van het team naar een nieuwe faciliteit in Milton Keynes. Deze moderne omgeving vervangt de verouderde Bicester-locatie en biedt meer ruimte en mogelijkheden voor innovatie.

Belangrijke veranderingen in coureursbezetting

Het seizoen bracht ook een wijziging in de coureursbezetting met zich mee. Liam Lawson nam na Singapore de plaats in van Daniel Ricciardo. Dit was een nieuwe fase voor het team, waarbij Lawson werd gepromoveerd naar het hoofdteam van Red Bull, terwijl Isack Hadjar en Yuki Tsunoda het juniorenteam vertegenwoordigen.

Volgens Mekies symboliseren deze wijzigingen een bredere verschuiving binnen het team:

“Is dit het eindpunt? Nee, absoluut niet. We hebben nog een lange weg te gaan om onze processen en analyses te verbeteren,” zei hij.

De reorganisatie van Racing Bulls benadrukte het belang van een solide basis. Het team legde de nadruk op procesoptimalisatie in alle aspecten van de auto, van aerodynamica tot bandenbeheer.

Lees ook:  Helmut Marko blij met 'gok' op Verstappen ondanks Ricciardo’s potentieel
Belangrijke aandachtspuntenBeschrijving
Organisatorische structuurFocus op samenwerking en eliminatie van silo’s
Technische processenVerbetering van analyse- en ontwikkeltools
Gebruikte onderdelenIntegratie van klantonderdelen van Red Bull

Door deze systematische aanpak bouwde Racing Bulls niet alleen aan een betere auto, maar ook aan een cultuur van continue verbetering binnen het team.

Hoewel Mekies erkent dat de herstructurering tijd vergt, benadrukt hij dat het team nu beter voorbereid is op obstakels.

“We zullen nog veel van dit soort struikelblokken tegenkomen,” merkte hij op, verwijzend naar het voortdurende proces van verbetering.

Het vermogen van Racing Bulls om lessen te trekken uit de zomerproblemen en deze om te zetten in concrete verbeteringen onderstreept hun vastberadenheid om in de toekomst een sterkere concurrent in het middenveld te worden.

Gerelateerd nieuws

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...