Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

945
Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen
Foto: Steffen Prößdorf

Racing Bulls had na een veelbelovende start van het 2024-seizoen te maken met een onverwachte tegenslag bij de Spaanse Grand Prix in juni. Een nieuwe vloer, bedoeld om de prestaties van de auto te verbeteren, leidde juist tot een duidelijke achteruitgang.

Deze stap terug in snelheid resulteerde in een daling naar de achtste positie in het constructeurskampioenschap, een herhaling van de resultaten van 2023. Laurent Mekies, teambaas van Racing Bulls, verklaarde dat deze pijnlijke situatie een noodzakelijk keerpunt was.

“We hadden een grote tegenslag in race 10. We dachten dat we meer grip op de auto hadden gebracht, maar het maakte de auto juist trager,” zei Mekies.

Hij benadrukte dat deze ervaring het team dwong kritisch te kijken naar de structuur en processen binnen de organisatie. Het vermijden van herhaling vereiste niet alleen technische aanpassingen, maar ook een grondige herziening van de manier waarop mensen en middelen werden ingezet.

Een van de kernpunten in de reorganisatie van Racing Bulls was het optimaliseren van de werkstructuren. Mekies benadrukte dat het succes niet afhankelijk is van losse technische hulpmiddelen, maar van de samenwerking en prestaties van mensen binnen een effectief systeem.

“Het begint bij de mensen,” benadrukte Mekies. “We hebben bewust geprobeerd om onze mensen in een omgeving te plaatsen waar ze zich optimaal kunnen uiten.”

Deze aanpak omvatte veranderingen in de organisatie, het stroomlijnen van processen en het afbreken van interne silo’s. Het doel was om medewerkers de ruimte te geven om te excelleren zonder bureaucratische belemmeringen. Dit zorgde ervoor dat het team efficiënter kon werken aan betere analyses en verbeterde tools.

Lees ook:  F1-coureurs op hun grappigst: 'een watermeloen is geen sinaasappel!'

De impact van de upgrade in Barcelona

De vloerupgrade tijdens de Spaanse Grand Prix bleek een groot struikelblok. Volgens Mekies kostte het het team tot race 17 of 18 om een oplossing te vinden, wat leidde tot een langdurige daling in de competitie.

Tijdlijn van de upgradeproblemenGevolgen voor prestaties
Juni (Spaanse GP, race 10)Invoering nieuwe vloer, prestatieverlies
Races 11-16Achterstand op Alpine en Haas
Races 17-18Probleem opgelost, competitie hersteld

Hoewel deze periode uitdagend was, benadrukte Mekies dat de lessen die werden geleerd cruciaal waren voor de toekomst. Door het probleem grondig te analyseren en op te lossen, ontwikkelde het team een methodologie die hen zou helpen vergelijkbare valkuilen te vermijden.

Naast interne verbeteringen kreeg Racing Bulls toegang tot extra onderdelen van hun moederteam Red Bull, waaronder de voor- en achterwielophanging en de versnellingsbak. Hierdoor kon het team zich concentreren op andere prestatiegebieden zoals banden, starts en pitstops.

Tegelijkertijd werd gewerkt aan de verhuizing van het team naar een nieuwe faciliteit in Milton Keynes. Deze moderne omgeving vervangt de verouderde Bicester-locatie en biedt meer ruimte en mogelijkheden voor innovatie.

Belangrijke veranderingen in coureursbezetting

Het seizoen bracht ook een wijziging in de coureursbezetting met zich mee. Liam Lawson nam na Singapore de plaats in van Daniel Ricciardo. Dit was een nieuwe fase voor het team, waarbij Lawson werd gepromoveerd naar het hoofdteam van Red Bull, terwijl Isack Hadjar en Yuki Tsunoda het juniorenteam vertegenwoordigen.

Volgens Mekies symboliseren deze wijzigingen een bredere verschuiving binnen het team:

“Is dit het eindpunt? Nee, absoluut niet. We hebben nog een lange weg te gaan om onze processen en analyses te verbeteren,” zei hij.

De reorganisatie van Racing Bulls benadrukte het belang van een solide basis. Het team legde de nadruk op procesoptimalisatie in alle aspecten van de auto, van aerodynamica tot bandenbeheer.

Lees ook:  Red Bull-dilemma rond Hadjar: 'hij moet aan zichzelf denken, niet aan loyaliteit'
Belangrijke aandachtspuntenBeschrijving
Organisatorische structuurFocus op samenwerking en eliminatie van silo’s
Technische processenVerbetering van analyse- en ontwikkeltools
Gebruikte onderdelenIntegratie van klantonderdelen van Red Bull

Door deze systematische aanpak bouwde Racing Bulls niet alleen aan een betere auto, maar ook aan een cultuur van continue verbetering binnen het team.

Hoewel Mekies erkent dat de herstructurering tijd vergt, benadrukt hij dat het team nu beter voorbereid is op obstakels.

“We zullen nog veel van dit soort struikelblokken tegenkomen,” merkte hij op, verwijzend naar het voortdurende proces van verbetering.

Het vermogen van Racing Bulls om lessen te trekken uit de zomerproblemen en deze om te zetten in concrete verbeteringen onderstreept hun vastberadenheid om in de toekomst een sterkere concurrent in het middenveld te worden.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Red Bull Racing

Red Bull waarschuwt voor moeilijke race in Miami: ‘niet in ons voordeel’

Red Bull Racing kijkt met zorgen naar de aankomende Grand Prix van...

Christian Horner Red Bull Racing

Red Bull voorspelt terugval McLaren: ‘Flexi-wings worden probleem vanaf Spanje’

Red Bull is ervan overtuigd dat McLaren na de Spaanse Grand Prix...

Christian Horner

Red Bull niet blij met FIA-besluit over 2026-regels: ‘de sport lijdt hieronder’

De FIA heeft bevestigd dat de nieuwe motorreglementen voor het Formule 1-seizoen...

Alexander Albon Williams

Vowles over dubbele puntenfinish Williams: ‘perfect uitgevoerd dankzij teamwork’

Een dubbele puntenfinish, een perfect uitgevoerde DRS-strategie en een plek in de...