Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’
F1 teams

McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’

730
McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’
Foto: F1 Fanatics

McLaren behaalde in 2024 voor het eerst in 26 jaar de constructeurstitel in de Formule 1. Deze prestatie kwam niet voort uit toeval, maar uit een zorgvuldig georkestreerde ontwikkelingsaanpak die een reeks valkuilen wist te vermijden.

Waar andere teams zoals Red Bull, Ferrari en Mercedes te kampen hadden met technische tegenslagen en inconsistente prestaties, slaagde McLaren erin om een stabiel en effectief ontwikkelingspad te volgen.

In 2023 begon McLaren het seizoen met een achterstand in de middenmoot. Onder leiding van teambaas Andrea Stella introduceerde het team echter een grote upgrade tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.

Dit bracht coureurs Lando Norris en Oscar Piastri meteen in de strijd om podia. In 2024 herhaalde zich een soortgelijk scenario, maar dit keer was het basismateriaal van de auto veel sterker, met een hogere prestatieplafond als gevolg.

In mei 2024, tijdens de Grand Prix van Miami, introduceerde McLaren een uitgebreide pakketupgrades, inclusief een nieuwe vloer, waarmee Norris zijn eerste overwinning behaalde. Piastri volgde later dat seizoen in Hongarije. Uiteindelijk versloeg McLaren Ferrari en Red Bull in het constructeurskampioenschap, ondanks dat Norris het individueel moest afleggen tegen Max Verstappen.

Neil Houldey, technisch directeur bij McLaren, benadrukte de impact van de verbeteringen in Miami:

“De vloer was het grootste prestatieonderdeel van dat pakket, maar het was slechts een deel van het geheel. Alles kwam samen op hetzelfde moment, wat ons seizoen in een compleet nieuwe richting stuurde.” – Neil Houldey

Het belang van timing en integratie

Een van McLarens grootste troeven was de zorgvuldigheid waarmee upgrades werden geïmplementeerd. Terwijl andere teams zoals Ferrari worstelden met problemen zoals porpoising, hield McLaren vast aan een strategie waarbij prestaties grondig werden gevalideerd voordat onderdelen op de auto werden gemonteerd.

Lees ook:  Norris en Piastri krijgen duidelijke boodschap: 'balans behouden in 2025'

Volgens Houldey was er geen deadline-druk binnen het team, wat ruimte gaf voor gedetailleerde evaluatie.

“Het gaat er niet om dat je een deadline moet halen voor een specifieke race. Het is belangrijker om upgrades pas toe te voegen wanneer we zeker zijn van de prestaties.” – Neil Houldey

Hierdoor voorkwam McLaren scenario’s waarin onderdelen werden toegevoegd en vervolgens weer moesten worden verwijderd, zoals bij Red Bull en Mercedes wel gebeurde.

McLaren’s prestaties in 2024 vergeleken met concurrentie:

TeamGrote upgradesVoordelenProblemenEindpositie constructeurs
McLarenMiami (mei 2024)Directe prestatiesGeen significante problemen1
FerrariBarcelona (juni)Tijdelijke verbeteringPorpoising in snelle bochten2
Red BullHalverwege seizoenEnkele verbeteringenBalansproblemen3
MercedesLaat in seizoenNauwe werkvensterConsistente balansproblemen4

De consistentie in McLarens prestaties is mede te danken aan de technische infrastructuur. CFD-simulaties en windtunneltests speelden een belangrijke rol in het valideren van onderdelen voordat ze op de auto werden geïnstalleerd. Dit zorgde ervoor dat elk pakket bijdroeg aan betere rondetijden, zonder negatieve bijwerkingen.

“We hebben sterke tools zoals CFD en de windtunnel, die vergelijkbare resultaten geven. Dat geeft ons vertrouwen in de onderdelen die we ontwikkelen.” – Neil Houldey

Daarnaast introduceerde Andrea Stella in 2023 een structuur met drie technische directeuren, waaronder Houldey. Deze aanpak bevorderde samenwerking en zorgde ervoor dat het team snel kon schakelen tussen verschillende technische disciplines.

Zorgvuldigheid en succes

McLaren’s succes in 2024 kwam voort uit een gedisciplineerde aanpak waarbij de nadruk lag op het vermijden van overhaaste beslissingen. Terwijl Ferrari en Red Bull tijd verloren door terugkerende fouten, bleef McLaren trouw aan een strategie van geduld en precisie. Volgens Houldey was dit essentieel:

“We zagen wat andere teams deden en leerden daarvan, maar we hebben ons altijd gericht op het juiste moment om upgrades toe te passen.” – Neil Houldey

Naast de succesvolle implementatie van de vloer in Miami, introduceerde McLaren ook een upgrade tijdens de Grand Prix van Austin. Hoewel deze upgrade niet dezelfde prestatiewinst bood als eerdere pakketten, was het team overtuigd van de toegevoegde waarde vanwege de zorgvuldige voorbereiding.

“De late upgrade in Austin had misschien minder impact, maar we waren zeker van een verbetering in elke bocht. Dit heeft ons geholpen om onze positie te consolideren.” – Neil Houldey

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...