Aston Martin heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het verbeteren van hun auto’s tijdens het seizoen. Een voorbeeld hiervan is de AMR24, waarvan de prestaties significant afnamen naarmate het seizoen vorderde.
Dit patroon van stagnatie in ontwikkeling was een van de belangrijkste redenen waarom Aston Martin in 2024 slechts vijfde werd in het constructeurskampioenschap. Hoewel het team in 2023 acht podiumplaatsen behaalde met Fernando Alonso, bleef dit succes in 2024 uit door duidelijke zwaktes in de auto-ontwikkeling.
Marc Priestley, voormalig monteur van McLaren, benadrukt dat dit een groot probleem is dat aangepakt moet worden. Volgens hem kan zelfs een technisch genie als Adrian Newey dit niet in zijn eentje oplossen:
“Adrian Newey is een fantastische engineer en heeft een briljant brein, maar één individu garandeert geen succes bij het ontwikkelen van een nieuwe F1-auto.” – Marc Priestley
Deze uitspraak wijst erop dat een succesvolle integratie van Newey afhangt van verbeteringen binnen het hele team, niet alleen van de expertise van één persoon.
Adrian Newey, die vanaf 2025 als ‘managing technical partner’ bij Aston Martin aan de slag gaat, brengt een ongeëvenaarde ervaring met zich mee. Met meer dan 200 raceoverwinningen en 26 wereldkampioenschappen op zijn naam, is hij een van de meest succesvolle technici in de geschiedenis van de Formule 1.
Zijn komst wordt gezien als een belangrijke stap in de voorbereiding op de nieuwe F1-reglementen in 2026. Het is opvallend dat Newey deze rol zal combineren met een aandeelhouderschap binnen Aston Martin. Hierdoor heeft hij niet alleen invloed op de technische kant, maar ook een strategische rol binnen het bredere teambeleid.
Het unieke aspect van zijn contract, dat hem toestaat direct in 2025 aan de slag te gaan zonder een lange periode van verlof, geeft hem de kans om vroegtijdig de koers van Aston Martin te bepalen.
Problemen met de windtunnel en technische infrastructuur
Een belangrijk struikelblok voor Aston Martin is het gebruik van de Mercedes-windtunnel. Fernando Alonso heeft eerder aangegeven dat dit een belemmering vormt voor de ontwikkeling van de auto. Hij legt uit dat de problemen niet alleen aan de windtunnel liggen, maar ook aan het interne begrip van de technische werking van de auto:
“Onze windtunnelgebruik is enigszins beperkt door het gebruik van de Mercedes-tunnel. Een deel van de problemen komt daar vandaan, een ander deel van ons eigen begrip in de fabriek.” – Fernando Alonso
Dit gebrek aan consistentie in het ontwikkelingsproces benadrukt waarom de nieuwe windtunnel van Aston Martin, die in 2025 operationeel wordt, cruciaal is voor toekomstige verbeteringen. Volgens Luca Furbatto, engineering director bij Aston Martin, biedt deze state-of-the-art faciliteit een oplossing voor de huidige beperkingen.
Aston Martin heeft reeds strategische veranderingen doorgevoerd binnen het team. Dan Fallows, voormalig technisch directeur en een collega van Newey bij Red Bull, is overgeplaatst naar een andere afdeling binnen het bedrijf.
Deze beslissing suggereert dat het management prioriteit geeft aan het herstructureren van de technische staf om beter samen te werken met Newey. Hieronder een overzicht van de belangrijkste strategische veranderingen:
Aspect | Verandering | Impact |
---|---|---|
Windtunnel | Nieuwe faciliteit operationeel in 2025 | Betere ontwikkelingsmogelijkheden |
Technische staf | Herstructurering met Newey als technisch leider | Meer focus op consistente groei |
Toetreding Adrian Newey | Directe impact door zijn ervaring en expertise | Versnelling in verbeteringsproces |
Deze veranderingen onderstrepen dat Aston Martin niet alleen afhankelijk wil zijn van Newey’s expertise, maar ook hun infrastructuur en technische staf significant wil verbeteren.
Waarom Adrian Newey geen garantie biedt
Hoewel de komst van Adrian Newey een grote aanwinst is, benadrukken experts zoals Marc Priestley dat hij geen garantie biedt voor succes. Het team heeft nog steeds te kampen met een gebrek aan consistentie in hun ontwikkelingsproces en een historie van beperkte resultaten
Priestley stelt dat succes afhankelijk is van het volledige team en de samenwerking tussen verschillende afdelingen:
“Ik zeg niet dat Aston Martin geen geweldig team heeft, maar we hebben bewijs gezien dat ze niet succesvol zijn in het ontwerpen en ontwikkelen van een goede auto gedurende een seizoen.” – Marc Priestley
Deze uitspraak toont aan dat er een fundamentele verandering nodig is in de cultuur en werkwijze van het team om volledig te profiteren van Newey’s expertise.
De timing van Newey’s komst is ook significant gezien de samenwerking tussen Aston Martin en Honda vanaf 2026. Deze nieuwe samenwerking biedt kansen, maar vereist ook aanpassingen in het ontwerp en de integratie van de powerunit.
Het vermogen van Aston Martin om effectief samen te werken met Honda en tegelijkertijd gebruik te maken van Newey’s inzichten zal een bepalende factor zijn in hun succes onder de nieuwe reglementen.