Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey
F1 teams

Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey

861
Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey
Foto: F1Unchained

Aston Martin heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het verbeteren van hun auto’s tijdens het seizoen. Een voorbeeld hiervan is de AMR24, waarvan de prestaties significant afnamen naarmate het seizoen vorderde.

Dit patroon van stagnatie in ontwikkeling was een van de belangrijkste redenen waarom Aston Martin in 2024 slechts vijfde werd in het constructeurskampioenschap. Hoewel het team in 2023 acht podiumplaatsen behaalde met Fernando Alonso, bleef dit succes in 2024 uit door duidelijke zwaktes in de auto-ontwikkeling.

Marc Priestley, voormalig monteur van McLaren, benadrukt dat dit een groot probleem is dat aangepakt moet worden. Volgens hem kan zelfs een technisch genie als Adrian Newey dit niet in zijn eentje oplossen:

“Adrian Newey is een fantastische engineer en heeft een briljant brein, maar één individu garandeert geen succes bij het ontwikkelen van een nieuwe F1-auto.” – Marc Priestley

Deze uitspraak wijst erop dat een succesvolle integratie van Newey afhangt van verbeteringen binnen het hele team, niet alleen van de expertise van één persoon.

Adrian Newey, die vanaf 2025 als ‘managing technical partner’ bij Aston Martin aan de slag gaat, brengt een ongeëvenaarde ervaring met zich mee. Met meer dan 200 raceoverwinningen en 26 wereldkampioenschappen op zijn naam, is hij een van de meest succesvolle technici in de geschiedenis van de Formule 1.

Zijn komst wordt gezien als een belangrijke stap in de voorbereiding op de nieuwe F1-reglementen in 2026. Het is opvallend dat Newey deze rol zal combineren met een aandeelhouderschap binnen Aston Martin. Hierdoor heeft hij niet alleen invloed op de technische kant, maar ook een strategische rol binnen het bredere teambeleid.

Lees ook:  Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen

Het unieke aspect van zijn contract, dat hem toestaat direct in 2025 aan de slag te gaan zonder een lange periode van verlof, geeft hem de kans om vroegtijdig de koers van Aston Martin te bepalen.

Problemen met de windtunnel en technische infrastructuur

Een belangrijk struikelblok voor Aston Martin is het gebruik van de Mercedes-windtunnel. Fernando Alonso heeft eerder aangegeven dat dit een belemmering vormt voor de ontwikkeling van de auto. Hij legt uit dat de problemen niet alleen aan de windtunnel liggen, maar ook aan het interne begrip van de technische werking van de auto:

“Onze windtunnelgebruik is enigszins beperkt door het gebruik van de Mercedes-tunnel. Een deel van de problemen komt daar vandaan, een ander deel van ons eigen begrip in de fabriek.” – Fernando Alonso

Dit gebrek aan consistentie in het ontwikkelingsproces benadrukt waarom de nieuwe windtunnel van Aston Martin, die in 2025 operationeel wordt, cruciaal is voor toekomstige verbeteringen. Volgens Luca Furbatto, engineering director bij Aston Martin, biedt deze state-of-the-art faciliteit een oplossing voor de huidige beperkingen.

Aston Martin heeft reeds strategische veranderingen doorgevoerd binnen het team. Dan Fallows, voormalig technisch directeur en een collega van Newey bij Red Bull, is overgeplaatst naar een andere afdeling binnen het bedrijf.

Deze beslissing suggereert dat het management prioriteit geeft aan het herstructureren van de technische staf om beter samen te werken met Newey. Hieronder een overzicht van de belangrijkste strategische veranderingen:

AspectVeranderingImpact
WindtunnelNieuwe faciliteit operationeel in 2025Betere ontwikkelingsmogelijkheden
Technische stafHerstructurering met Newey als technisch leiderMeer focus op consistente groei
Toetreding Adrian NeweyDirecte impact door zijn ervaring en expertiseVersnelling in verbeteringsproces

Deze veranderingen onderstrepen dat Aston Martin niet alleen afhankelijk wil zijn van Newey’s expertise, maar ook hun infrastructuur en technische staf significant wil verbeteren.

Lees ook:  Red Bull wil Piastri contracteren: waarom dit logisch is volgens experts

Waarom Adrian Newey geen garantie biedt

Hoewel de komst van Adrian Newey een grote aanwinst is, benadrukken experts zoals Marc Priestley dat hij geen garantie biedt voor succes. Het team heeft nog steeds te kampen met een gebrek aan consistentie in hun ontwikkelingsproces en een historie van beperkte resultaten

Priestley stelt dat succes afhankelijk is van het volledige team en de samenwerking tussen verschillende afdelingen:

“Ik zeg niet dat Aston Martin geen geweldig team heeft, maar we hebben bewijs gezien dat ze niet succesvol zijn in het ontwerpen en ontwikkelen van een goede auto gedurende een seizoen.” – Marc Priestley

Deze uitspraak toont aan dat er een fundamentele verandering nodig is in de cultuur en werkwijze van het team om volledig te profiteren van Newey’s expertise.

De timing van Newey’s komst is ook significant gezien de samenwerking tussen Aston Martin en Honda vanaf 2026. Deze nieuwe samenwerking biedt kansen, maar vereist ook aanpassingen in het ontwerp en de integratie van de powerunit.

Het vermogen van Aston Martin om effectief samen te werken met Honda en tegelijkertijd gebruik te maken van Newey’s inzichten zal een bepalende factor zijn in hun succes onder de nieuwe reglementen.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...