Nieuwe strategieën voor Aston Martin voor de Sprint in Brazilië
De coureurs van Aston Martin, Fernando Alonso en zijn teamgenoot Lance Stroll, hebben een reeks moeilijke races achter de rug sinds er nieuwe ontwikkelingen zijn doorgevoerd tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Beide coureurs waren niet echt te spreken over het evenwicht van de auto, en alsof dat nog niet genoeg was, werd het team ook nog eens getroffen door remproblemen tijdens de eerste vrije training op het Circuit of the Americas, wat hun weekend daar verder bemoeilijkte.
Voorbereiding op de sprint
Met een sprintevenement in het vooruitzicht in Brazilië, waar er weinig tijd zal zijn voor aanpassingen aan onderdelen of afstellingen, geeft Alonso aan dat het team waarschijnlijk zal kiezen voor een “combinatie” van oude en nieuwe ontwerpen waarvan ze weten dat ze werken. “We hebben veel data van de laatste twee evenementen en we hebben een beetje geëxperimenteerd met de auto, de afstelling en de pakketten,” zei hij in Interlagos. “Ik denk dat we nu enkele duidelijke ideeën en betere conclusies hebben na de twee evenementen, over welke onderdelen van het pakket beter werken op bepaalde circuits en in bepaalde bochten.”
Potentie ondanks uitdagingen
Hoewel de meest recente updates aan de Aston Martin niet direct hebben geleid tot betere resultaten, zijn er wel tekenen van potentie – zoals toen Stroll punten scoorde na een start vanuit de pitstraat tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Toen hem werd gevraagd of het probleem van Aston Martin vooral te maken had met de afstelling, zei Alonso: “Ik denk dat deze auto’s zeer complex zijn. Er zijn dus een combinatie van dingen. Een daarvan is de afstelling die geoptimaliseerd moet worden voor elk circuit. Dan is de kwalificatiesnelheid extreem belangrijk met het huidige competitieve veld.”
De impact van kleine details
Alonso benadrukt dat kleine details een enorm verschil kunnen maken. “Als je aan de voorkant van het veld start, kun je dat tempo volgen. Als je achteraan start, dan beïnvloedt het verkeer de downforce, de banden, de temperaturen, al deze soort dingen. Dus ja, kleine details kunnen een groot verschil maken.” Hij geeft aan dat er geen reden tot paniek is binnen het team, omdat het tempo er wel degelijk is, zoals te zien was in Austin. “We brengen niet alles samen tijdens het weekend de laatste tijd, maar hopelijk hebben we in Brazilië een nieuwe kans.”
Het team van Aston Martin en hun coureurs blijven dus optimistisch en doelgericht voor de komende sprint in Brazilië, waar ze hopen hun strategieën te verfijnen en betere resultaten op de baan te leveren.