Nico Hulkenberg beleefde een ongelukkige Grand Prix van Qatar, waarin de openingsronde de toon zette voor een teleurstellende race. De Duitser startte vanaf P18 en koos voor een gewaagde strategie met harde banden om een lange eerste stint te rijden.
Deze aanpak viel echter direct in duigen door een incident in de eerste bocht, waarbij hij betrokken raakte bij Franco Colapinto en Esteban Ocon.
De botsing resulteerde in een lekke band, al leek de auto verder ongedeerd. Hulkenberg kon de race vervolgen, maar bleef door deze vroege schade achterin het veld steken. Bij de herstart van de Safety Car in ronde 40 verloor hij de controle over zijn auto in een snelle bocht, wat leidde tot een spin en het stranden in de grindbak. Dit betekende het einde van zijn race.
Gebeurtenissen in de openingsronde:
- Startpositie: P18
- Strategie: Harde banden voor een lange stint
- Incidenten: Botsing met Colapinto en Ocon in bocht 1
- Gevolg: Lekke band en tijdverlies
Hulkenberg zelf omschreef het moment na afloop als chaotisch:
“Bocht 1 – het was rommelig,” zei hij. “Er was contact, ik kan me eerlijk gezegd niet alles herinneren. Het gebeurde allemaal erg snel – ik weet niet of ik geraakt werd of iemand raakte.”
De invloed van de Safety Car op Hulkenberg
Naast zijn incidenten in de openingsfase had Hulkenberg ook pech met de timing van de Safety Car. Terwijl veel coureurs gebruik maakten van een gratis pitstop, bleef Hulkenberg vastzitten in verkeer. Dit beperkte zijn mogelijkheden om posities goed te maken.
Zijn uiteindelijke spin bij de herstart, die zijn race beëindigde, was het gevolg van een agressieve situatie in een snelle bocht. Hulkenberg vatte zijn race samen met duidelijke frustratie:
“Bij de herstart verloor ik het volledig in een snelle bocht, heel agressief en plotseling, dus het was zeker niet onze dag. Dit is een race om snel te vergeten.”
De race in Qatar benadrukte niet alleen strategische fouten, maar ook persoonlijke fouten van Hulkenberg zelf, wat leidde tot een zware mentale last.
Kevin Magnussen kende een beter resultaat in Qatar, met een solide P9 en twee verdiende punten voor Haas. Hij profiteerde van een straf van Lando Norris om zijn negende plek veilig te stellen. Toch had ook Magnussen kritiek op de timing van de Safety Car, die zijn race benadeelde.
Vijf ronden voor de neutralisatie ging hij naar binnen voor een pitstop, waardoor hij ongunstig uitkwam ten opzichte van zijn concurrenten. De Deense coureur gaf zijn frustratie aan na de race:
“We hadden een goed begin van de race en alles verliep soepel – ik wou dat die Safety Car niet naar buiten was gekomen. Dat verpestte het echt voor ons, maar er is nog een race te gaan, en daar gaan we met alles wat we hebben voor strijden.”
Resultaten Magnussen in Qatar:
- Eindpositie: P9
- Verzamelde punten: 2
- Belangrijkste obstakels: Safety Car en pitstopstrategieën
Ondanks de tegenslagen bleef Magnussen optimistisch over de mogelijkheden voor de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi.
De strijd in het constructeurskampioenschap
Het mislukken van Hulkenberg’s race en de beperkte punten van Magnussen hebben een negatieve impact gehad op Haas in de strijd om de zesde plek in het constructeurskampioenschap.
Alpine, dat een sterke race kende met Pierre Gasly die als vijfde eindigde, heeft nu een voorsprong van vijf punten op Haas. Dit onderstreept de uitdaging waar het team voor staat in de laatste race.
Stand in het constructeurskampioenschap:
Team | Punten Qatar | Totaal punten | Positie |
---|---|---|---|
Alpine | 10 | 130 | 6e |
Haas | 2 | 125 | 7e |
Deze achterstand maakt duidelijk hoe belangrijk Abu Dhabi zal zijn voor Haas. De race in Qatar bracht verschillende punten aan het licht voor Haas, zowel in termen van strategie als uitvoering.
Terwijl Magnussen zijn ervaring gebruikte om toch nog punten te pakken, benadrukte de uitvalbeurt van Hulkenberg de kwetsbaarheden van het team.
Belangrijkste lessen uit Qatar:
- Strategische risico’s: De keuze voor harde banden werkte niet voor Hulkenberg, gezien de chaos in de openingsfase.
- Timing Safety Car: Zowel Hulkenberg als Magnussen hadden pech met de neutralisatie, wat hun strategieën ontregelde.
- Persoonlijke fouten: Hulkenberg gaf zelf toe fouten te hebben gemaakt, wat leidde tot een voortijdig einde van zijn race.
Door deze gemiste kansen staat Haas nu voor een zware taak in Abu Dhabi, waar het team de vijf punten achterstand moet goedmaken.