Alpine heeft besloten Esteban Ocon, een coureur die een sleutelrol heeft gespeeld in de recente successen van het team, te vervangen door Jack Doohan voor de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi.
Deze controversiële keuze komt op een moment dat Alpine vecht om hun zesde plaats in het constructeurskampioenschap te behouden. Ocon, die sinds zijn debuut bij Alpine drie podiumplaatsen en een raceoverwinning heeft behaald, zal niet deelnemen aan de seizoensfinale.
Het besluit is opvallend omdat het de vraag oproept of het team hiermee hun positie en financiële bonus in gevaar brengt.
De keuze voor Doohan wordt gepresenteerd als een investering in jong talent. Alpine benadrukt dat het vroegtijdig introduceren van Doohan hem de kans biedt om te wennen aan de intense druk van een raceweekend.
“We willen onze jongere coureurs klaarstomen voor de toekomst en geven Jack deze kans om ervaring op te doen zonder de druk van een volledig seizoen,” verklaarde Briatore.
Volgens Flavio Briatore, de controversiële maar doelgerichte leider die is teruggekeerd om Alpine te helpen, is het een strategische stap om het team naar succes te leiden.
Financiële gevolgen en strategische overwegingen
Het seizoen 2024 is voor Alpine een keerpunt gebleken. Het team heeft zichzelf van achteraan het veld naar de middenmoot weten te manoeuvreren. Deze vooruitgang resulteert in een geschatte extra inkomstenstroom van 30 miljoen euro uit prijzengeld. Toch roept de vervanging van Ocon vragen op over de financiële impact.
Als Alpine hun zesde plaats in het constructeurskampioenschap verliest, kan dit een aanzienlijke financiële aderlating betekenen.
De beslissing om de ervaren Ocon te vervangen voor een rookie wordt daarom gezien als een risicovolle zet. Tegelijkertijd onderstreept het de nieuwe richting van het team onder Briatore, waarbij de focus ligt op lange termijn successen en het ontwikkelen van jong talent.
- Geschat prijzengeld bij P6: 30 miljoen euro meer dan eerdere projecties.
- Podiumplaatsen van Ocon: 3 (inclusief 1 overwinning).
- Resultaat in Brazilië: Dubbel podium voor Alpine, een zeldzame prestatie in 2024.
Flavio Briatore’s invloed op Alpine
De terugkeer van Flavio Briatore heeft het beleid van Alpine grondig veranderd. Zijn reputatie als harde, onconventionele leider, gecombineerd met zijn vastberadenheid om het team terug te brengen naar de gloriedagen van 2005 en 2006, heeft geleid tot gedurfde beslissingen.
Onder zijn leiding is niet alleen de coureurs aangepakt, maar heeft Alpine ook een einde gemaakt aan de afhankelijkheid van Renault als motorleverancier. Vanaf 2026 zal het team gebruikmaken van Mercedes-powerunits, een stap die volgens Briatore essentieel is om competitief te blijven.
“We hebben lang genoeg gewacht. Het was duidelijk dat we met Renault geen vooruitgang zouden boeken. Mercedes is de toekomst voor Alpine,” aldus Briatore.
Daarnaast heeft Alpine geïnvesteerd in talentontwikkeling, waaronder de ondertekening van Mercedes-junior Paul Aron, die in 2025 de rol van reservecoureur op zich zal nemen. Briatore ziet dit als een noodzakelijke stap in een sport die steeds jonger wordt.
De promotie van Jack Doohan voor de seizoensfinale wordt gepresenteerd als een eerste stap in Alpine’s bredere strategie om jong talent te ontwikkelen. Doohan zal racen met startnummer 61 in Abu Dhabi, maar overstappen naar nummer 7 in 2025. Hoewel deze beslissing tot controverse heeft geleid, benadrukt Alpine dat ze vertrouwen hebben in Doohan’s potentieel.
Ondertussen blijft Paul Aron een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen van het team. Zijn aanstelling als reservecoureur onderstreept Alpine’s strategie om jong talent te koesteren en klaar te stomen voor de Formule 1.
Alpine’s coureursplanning:
Coureur | Rol 2024 | Rol 2025 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|
Jack Doohan | Racecoureur | Racecoureur | Startnummer 61 in Abu Dhabi, 7 in 2025 |
Paul Aron | Reservist | Reservist | Mercedes-junior, onderdeel van talentplan |
Pierre Gasly | Racecoureur | Racecoureur | Consistentie in punten en minimale schade |
De rol van Franco Colapinto
Een andere naam die rond Alpine zweeft, is Franco Colapinto. Hoewel de Argentijnse coureur indruk heeft gemaakt door vijf punten te scoren bij Williams, blijft zijn toekomst onzeker.
Alpine toont interesse, maar benadrukt dat consistentie en schadebeperking belangrijker zijn dan incidentele prestaties. Colapinto wordt gezien als een back-upoptie, mocht Doohan falen.
“Franco moet zichzelf blijven bewijzen, maar hij heeft het talent om op lange termijn een rol te spelen,” zei James Vowles over Colapinto.
Deze aanpak weerspiegelt Alpine’s bredere filosofie: talent ontwikkelen binnen de eigen rangen, maar altijd voorbereid zijn op alternatieven.
Naast de veranderingen in de bezetting van coureurs investeert Alpine ook zwaar in technische verbeteringen. Het team heeft recent een deal gesloten om vanaf 2026 Mercedes-powerunits en versnellingsbakken te gebruiken.
Deze strategische zet markeert een breuk met Renault en wordt gezien als een noodzakelijke stap om competitief te blijven in een tijdperk waarin technologische innovatie essentieel is.
De invloed van Briatore is hier opnieuw zichtbaar. Zijn focus op precisie en langetermijndenken heeft geleid tot beslissingen die mogelijk de basis leggen voor een succesvoller Alpine.