Red Bull arriveerde in Qatar met een medium- tot hoog-downforce achtervleugel, een configuratie die eerder succesvol bleek in races zoals Zandvoort. Voor deze race hebben ze een gurney-flap toegevoegd om extra downforce te genereren, wat essentieel is voor de technische en snelle bochten van het Losail-circuit.
Dit element kan tijdens de vrije trainingen worden getest om te bepalen of het een voordeel biedt in de balans tussen snelheid en grip.
Team | Achtervleugel | Voorvleugel | Bijzondere upgrades |
---|---|---|---|
Red Bull | Medium-hoog downforce | Geen wijzigingen | Gurney-flap toegevoegd |
Mercedes | Medium-hoog downforce | Hogere downforce | Oude vleugelspecificatie meegenomen |
Ferrari | Medium-hoog downforce | Singapore-specificatie | 2025 vloer getest |
McLaren | Medium-hoog downforce | Hogere downforce | Sterk in bochten |
Aston Martin | Medium-hoog downforce | Oude specificatie | Sidepods en vloer van Suzuka |
Alpine | Medium downforce | Geen wijzigingen | Focus op topsnelheid |
Sauber | Hoge downforce | Geen wijzigingen | Test van nieuwe stabiliteit |
Haas | Medium-hoog downforce | Geen wijzigingen | Vergelijkbaar met Alpine |
Daarnaast richt Red Bull zich op het optimaliseren van hun prestaties in koele omstandigheden. Hoewel hun achtervleugel een grotere bovenste vleugelplaat heeft dan andere teams, blijft de nadruk liggen op het beheersen van de bandenslijtage, een cruciale factor op dit uitdagende circuit.
“Het is belangrijk om genoeg downforce te hebben om goed door de bochten te gaan, ondanks de lange rechte stukken,” volgens een analyse van het team.
Mercedes: verfijningen aan de aerodynamica
Mercedes heeft ook gekozen voor een medium- tot hoog-downforce achtervleugelconfiguratie, vergelijkbaar met Red Bull, maar met een dieper profiel op het onderste vleugelgedeelte. Deze keuze sluit aan bij hun gebruikelijke focus op stabiliteit en aerodynamische efficiëntie.
Daarnaast heeft Mercedes een nieuwere voorvleugel met hogere downforce gebracht, terwijl een oudere vleugelconfiguratie ook aanwezig is in de paddock. Het is opvallend dat ze deze oude specificatie hebben meegenomen, mogelijk voor tests of vergelijkingen.
Verder heeft het team minimale koelingsaanpassingen uitgevoerd, omdat de koele omstandigheden minder hittebeheer vereisen.
“Het wordt interessant om te zien of het stuurmechanisme nog steeds die kleine bewegingen vertoont,” aldus een technisch expert binnen het team.
Ferrari: testen van 2025-specificaties
Ferrari heeft naast een medium- tot hoog-downforce achtervleugel een opvallend nieuw element meegenomen: een vloer die naar verwachting deel zal uitmaken van hun 2025-auto. Deze vloer wordt getest op de auto van Charles Leclerc en is ontworpen om meer stabiliteit te bieden in snelle bochten, een gebied waar Ferrari dit seizoen moeite mee heeft gehad.
Ook is de Singapore-voorvleugel aanwezig, die eerder als basis voor toekomstige ontwerpen is geïdentificeerd. Interessant genoeg heeft Ferrari minder koeling nodig in Qatar vanwege de lagere temperaturen, wat een groot contrast vormt met de hete omstandigheden van 2023.
“De correlatie met de windtunneldata werkt, maar niet op het gewenste prestatieniveau,” verklaarde een woordvoerder van Ferrari.
McLaren: uitgebalanceerde prestaties
McLaren blijft consistent met hun medium- tot hoog-downforce aanpak. Ze hebben een voorvleugel met verhoogde downforce en zijn bekend om hun sterke prestaties in zowel snelle als middelhoge bochten.
Deze configuratie is eerder met succes gebruikt op circuits zoals Zandvoort, wat hen een balans biedt die cruciaal is voor een technische baan zoals Losail.
Oscar Piastri en Lando Norris hebben al aangegeven dat ze Mercedes als grootste concurrent zien in de koele omstandigheden van Qatar. McLaren’s focus ligt op het maximaliseren van grip en het verminderen van bandenslijtage om optimaal te presteren.
Overige teams en upgrades
Aston Martin heeft gekozen voor een medium- tot hoog-downforce configuratie met een voorvleugel die teruggaat naar het begin van het seizoen. Dit oudere ontwerp, zonder de gebruikelijke uitsparingen voor extra koeling, is gecombineerd met sidepods en een vloer die eerder in Suzuka werden geïntroduceerd.
Dit laat hun experimentele aanpak zien, waarbij ze proberen te begrijpen hoe deze oudere specificaties presteren in combinatie met nieuwere elementen zoals de motorafdekking en Halo-aanpassingen.
Alpine wijkt af van de trend door te kiezen voor een medium-downforce achtervleugel. Deze keuze past bij hun focus op topsnelheid, wat hen eerder succes bracht in Brazilië. De lagere downforce biedt een voordeel op de rechte stukken van Losail, terwijl hun efficiënte bandenslijtage hen helpt in lange runs.
Hun roze livery blijft een opvallend kenmerk, terwijl het team blijft bouwen aan hun consistente prestaties in de middenmoot.
Sauber heeft een hoge downforce achtervleugel gebracht, wat hen iets meer grip moet geven dan Aston Martin en Alpine. Dit is een bewuste keuze, aangezien ze worstelen met stabiliteit en prestaties. Qatar dient als een belangrijke test voor het team om te zien of deze configuratie hen kan helpen punten te scoren.
Haas heeft een achtervleugelconfiguratie die dicht in de buurt komt van die van Alpine, met medium- tot hoog-downforce eigenschappen.
Hoewel ze dit seizoen vaak sterke kwalificatieresultaten hebben behaald, kampen ze met dezelfde beperkingen als Ferrari, zoals instabiliteit in snelle bochten. Hun focus ligt op het vinden van een balans tussen snelheid en grip om competitief te blijven.