Fernando Alonso heeft zijn verwachtingen voor het Formule 1-seizoen van 2025 bijgesteld. Na een veelbelovende start in 2023, waarin hij zes podiumplekken behaalde in de eerste acht races, kende Aston Martin een sterke terugval.
Dit was vooral zichtbaar toen McLaren vanaf het midden van het seizoen duidelijk de overhand kreeg. De resultaten van Aston Martin in 2024 bevestigden deze trend: slechts één vijfde plaats, behaald door Alonso in Jeddah, was het hoogtepunt van een verder teleurstellend jaar.
Deze teleurstellingen leidden tot ingrijpende veranderingen binnen het team. Zo werd voormalig Red Bull-aerodynamicus Dan Fallows vervangen als technisch directeur. Dit onderstreept de behoefte van het team om de structurele zwakheden aan te pakken, hoewel de uitdagingen groot blijven.
De huidige regels maken verdere prestatieverbeteringen steeds moeilijker naarmate de technische beperkingen doorwerken.
Een cruciale factor voor 2025 is het Aerodynamic Testing Regulations-systeem (ATR), dat teams die lager eindigen in het constructeurskampioenschap meer ontwikkelingsmogelijkheden biedt. Alonso wees op dit voordeel:
“Ja, we zullen veel windtunneluren hebben.” – Fernando Alonso
In de eerste zes maanden van 2025 krijgt Aston Martin 864 windtunnelruns toegewezen, aanzienlijk meer dan de 672 runs die McLaren mag uitvoeren. Dit verschil biedt kansen om technologische achterstanden in te halen. Echter, de werkelijke impact van deze extra runs hangt sterk af van de efficiëntie waarmee ze worden benut.
Team | Windtunnelruns (eerste helft 2025) |
---|---|
Aston Martin | 864 |
McLaren | 672 |
Deze regeling biedt Aston Martin niet alleen een korte-termijnvoordeel, maar ook een fundament voor de ontwikkeling richting de nieuwe reglementen in 2026.
Nieuwe technische en operationele versterkingen
Naast de ATR-voordelen beschikt Aston Martin in 2025 over enkele belangrijke middelen die in eerdere seizoenen ontbraken. Het volledig operationeel worden van de nieuwe fabriek in Silverstone is een significante stap vooruit. Alonso gaf aan dat deze faciliteit niet alleen de infrastructuur, maar ook de efficiëntie en het innovatievermogen van het team aanzienlijk zal verbeteren.
Daarnaast komen er versterkingen in de vorm van technische experts. Adrian Newey, voormalig technisch directeur van Red Bull, en Enrico Cardile, die voorheen bij Ferrari werkzaam was, zullen zich in 2025 bij het team voegen.
Samen met de nieuwe CEO, Andy Cowell, zijn deze versterkingen gericht op het herstellen van de technische zwaktes die in 2024 werden blootgelegd. Alonso benadrukte de waarde van deze veranderingen:
“Nu denk ik dat we kunnen resetten, we kunnen leren van alle moeilijkheden en fouten van dit jaar en die lessen toepassen op het project van volgend jaar.” – Fernando Alonso
Een belangrijk voorbeeld voor Aston Martin is de transformatie die McLaren doormaakte in 2023. Alonso noemde specifiek het effect van de upgrade die McLaren introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Deze verbeteringen zorgden voor een winst van zes tot zeven tienden per ronde en vormden de basis voor McLaren’s uiteindelijke dominantie.
“In Oostenrijk brachten ze een pakket dat zes, zeven tienden opleverde, en dat was het begin van een reeks upgrades die hun auto uiteindelijk de snelste maakte.” – Fernando Alonso
Voor Aston Martin ligt hier een duidelijk leerpunt: het identificeren en implementeren van één significante upgrade kan een keerpunt betekenen. Het team hoopt op een vergelijkbare doorbraak om de concurrentiekloof te dichten.
Technologische focuspunten voor 2025
Om deze doelstellingen te bereiken, zal Aston Martin zich in 2025 richten op de volgende gebieden:
- Optimalisatie van de nieuwe windtunnel: De volledig operationele windtunnel biedt ongekende mogelijkheden voor aerodynamische verbeteringen.
- Integratie van nieuwe technologische expertise: Met de komst van Adrian Newey en Enrico Cardile beschikt Aston over kennis uit topteams zoals Red Bull en Ferrari.
- Data-analyse en simulatie: Het gebruik van CFD-simulaties zal essentieel zijn om de efficiëntie van de windtunnelruns te maximaliseren.
- Operationele verbeteringen: Andy Cowell heeft al enkele organisatorische zwaktes aangepakt, wat de interne samenwerking en besluitvorming ten goede komt.
Focusgebied | Strategisch doel |
---|---|
Windtunnelgebruik | Maximaliseren van aerodynamische efficiëntie |
Technologische versterkingen | Innoveren met expertise van Newey en Cardile |
Data-analyse en simulatie | Verbeteren van ontwikkelingssnelheid |
Alonso benadrukte dat succes in de Formule 1 zelden door toeval komt. Geduld en consistentie zijn volgens hem essentieel:
“In de Formule 1 zijn er niet veel wonderen – je moet geduldig zijn, je moet dat perfecte punt in de auto vinden.” – Fernando Alonso
De uitdagingen waarmee Aston Martin wordt geconfronteerd, vereisen een combinatie van technologische vooruitgang, strategisch inzicht en operationele efficiëntie. Door te leren van eerdere fouten en zich te richten op langetermijnontwikkeling, hoopt het team de concurrentie in 2025 beter aan te kunnen.