Max Verstappen, coureur van Red Bull, heeft de discussie met de FIA opnieuw aangewakkerd na zijn straf voor het gebruik van ongepaste taal tijdens een persconferentie in het Formule 1-seizoen van 2024.
Hij werd bestraft met een opdracht tot “maatschappelijke dienst” na het incident voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore in september.
De aanleiding voor Verstappens straf was een uitspraak tijdens een persconferentie, waarin hij ongepaste woorden gebruikte. FIA-president Mohammed Ben Sulayem gaf aan dat er een strengere aanpak nodig was om “een onderscheid te maken tussen onze sport en rapmuziek.” Verstappen kreeg de opdracht om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten.
Tijdens het raceweekend in Singapore protesteerde Verstappen door op FIA-evenementen slechts korte en vaak eenwoordige antwoorden te geven. Deze actie werd door sommige collega’s gewaardeerd.
“Je wilt je streng gedragen als tegen een kind. Dat is wat er gebeurt in deze sport,” verklaarde Verstappen.
De coureur voelde zich behandeld als een kind en gaf aan dat dit soort aanpak hem doet twijfelen over zijn toekomst in de sport.
Reacties van collega-coureurs: steun en kritiek op de FIA
Verstappens protest kreeg bijval van collega-coureurs, waaronder Lewis Hamilton, die hem aanmoedigde de straf niet te accepteren. Lando Norris noemde de straf “vrij oneerlijk”, terwijl Sebastien Ogier, achtvoudig wereldkampioen rally, een vergelijkbare protestactie uitvoerde door zich stil te houden tijdens interviews na een eerdere FIA-boete.
De FIA’s benadering lijkt niet consistent te zijn. Charles Leclerc, coureur van Ferrari, kreeg in oktober een boete van €10.000 voor schelden tijdens de Mexicaanse Grand Prix, waarvan de helft werd opgeschort. Dit riep vragen op over de gelijkheid van straffen binnen de sport.
Verstappen voltooide zijn straf tijdens een FIA-evenement in Rwanda, voorafgaand aan de prijsuitreiking. Hij werkte samen met FIA-president Ben Sulayem bij een grassroots motorsportinitiatief in Kigali, waar jonge aspirant-coureurs en ingenieurs aanwezig waren. Volgens Ben Sulayem was Verstappen “zeer enthousiast” over de activiteit.
De FIA overweegt nu om maatschappelijke dienstverlening als standaard onderdeel van coureurscontracten op te nemen.
“Misschien hoeft het in de toekomst geen straf te zijn, maar een gebaar vanuit de coureurs zelf,” aldus Ben Sulayem.
Een dergelijke verandering zou volgens de president bijdragen aan de groei van de sport en diversiteit stimuleren.
Verstappens strafpunten en risico op schorsing
Naast deze discussie blijft Verstappen onder streng toezicht staan door zijn strafpuntensysteem. Hij heeft momenteel acht strafpunten op zijn licentie. Als hij er twaalf binnen een jaar bereikt, volgt een raceban. Deze punten blijven tot 30 juni 2025 staan, waardoor Verstappen tot die tijd op zijn tellen moet passen.
Een tabel met de huidige strafpunten van de betrokken coureurs:
Coureur | Strafpunten | Verloopdatum punten |
---|---|---|
Max Verstappen | 8 | 30 juni 2025 |
Fernando Alonso | 8 | 24 maart 2025 |
Kevin Magnussen | Schorsing gehad | N.v.t. |
Dit benadrukt de strenge handhaving van de FIA en het risico waarmee Verstappen het seizoen 2025 ingaat.
In verschillende interviews heeft Verstappen aangegeven dat de toenemende eisen binnen de Formule 1, waaronder het steeds groter wordende aantal races, hem doen nadenken over zijn carrière. Hij heeft meermaals verklaard dat hij mogelijk vroeg wil stoppen met de sport.
“Toen ik vijf was zat ik ook tussen volwassenen en werd er gevloekt,” merkte Verstappen op over de kritiek die hij ontving.