Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele
Overig

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

50
Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele
Foto: Mb2437

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het hogere veiligheidsrisico dat ze aangeven. Een enkele gele vlag waarschuwt coureurs voor gevaar op de baan, terwijl dubbele gele vlaggen wijzen op een ernstigere situatie die onmiddellijke actie vereist.

Bij een enkele gele vlag moeten coureurs hun snelheid verminderen en mogen ze niet inhalen. Dubbele gele vlaggen vereisen dat coureurs aanzienlijk vertragen en klaar zijn om te stoppen. Deze strengere maatregel is nodig omdat er mogelijk direct gevaar is op de racelijn, zoals een stilstaande auto of marshals op de baan.

De FIA heeft de regels rondom dubbele gele vlaggen aangescherpt om de veiligheid te verbeteren. Coureurs die dubbele gele vlaggen negeren, riskeren nu zwaardere straffen, waaronder diskwalificatie.

OvertredingMogelijke straf
Niet significant vertragen5-10 seconden tijdstraf
Inhalen onder dubbele gele vlagDrive-through penalty of 10 sec. stop-go
Herhaalde overtredingenDiskwalificatie of raceschorsing

Deze strengere aanpak is ingevoerd na verschillende incidenten waarbij coureurs onvoldoende vertraagden bij dubbele gele vlaggen, wat leidde tot gevaarlijke situaties.

Recente wijzigingen in de regelgeving hebben ertoe geleid dat rondetijden die worden neergezet tijdens dubbele gele vlaggen automatisch worden geschrapt. Dit ontmoedigt coureurs om risico’s te nemen en zorgt voor een veiliger raceomgeving voor alle betrokkenen.

Het verschil tussen enkele en dubbele gele vlaggen

Een enkele gele vlag geeft aan dat er gevaar is op de baan. Dit kan bijvoorbeeld een stilstaande auto zijn of brokstukken op het circuit. Coureurs moeten bij het zien van een enkele gele vlag hun snelheid verminderen en mogen niet inhalen. Ze moeten alert zijn op mogelijke obstakels of gevaarlijke situaties.

Dubbele gele vlaggen daarentegen wijzen op een ernstiger gevaar. Ze worden gebruikt wanneer er direct gevaar is op de racelijn. Dit kan een ongeluk zijn, marshals die op de baan werken, of een andere situatie die onmiddellijke actie vereist.

Max Verstappen (NED, Oracle Red Bull Racing)
Foto: Steffen Prößdorf

Bij dubbele gele vlaggen moeten coureurs aanzienlijk vertragen en klaar zijn om te stoppen indien nodig. Het verschil in ernst tussen enkele en dubbele gele vlaggen wordt weerspiegeld in de verwachte reactie van de coureurs:

  • Enkele gele vlag: Snelheid minderen, niet inhalen
  • Dubbele gele vlag: Significant vertragen, klaar zijn om te stoppen, niet inhalen

Deze verschillen zijn cruciaal voor de veiligheid van alle betrokkenen bij de race, inclusief coureurs, marshals en hulpverleners.

“Bij dubbele gele vlaggen moet je klaar zijn om te stoppen. Het is een serieuze waarschuwing die we niet kunnen negeren,” aldus een ervaren coureur.

De FIA heeft de regels rondom vlaggen verder verduidelijkt om misverstanden te voorkomen. Zo is er nu een duidelijk onderscheid tussen de verwachte snelheidsvermindering bij enkele en dubbele gele vlaggen. Dit helpt coureurs om de juiste beslissingen te nemen in potentieel gevaarlijke situaties.

Terwijl het negeren van een enkele gele vlag kan leiden tot tijdstraffen of gridposities, kan het niet opvolgen van dubbele gele vlaggen resulteren in diskwalificatie of zelfs raceschorsingen.

De introductie van nieuwe technologieën, zoals trackside-sensoren en in-car-waarschuwingssystemen, heeft de effectiviteit van vlagprocedures verder verbeterd. Deze systemen zorgen ervoor dat coureurs sneller en nauwkeuriger worden geïnformeerd over gevaarlijke situaties op de baan.

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft

Ten eerste geven dubbele gele vlaggen aan dat er een onmiddellijk en ernstig gevaar is op de baan. Dit kan variëren van een zwaar ongeval tot de aanwezigheid van hulpverleners op het circuit. In dergelijke situaties is het cruciaal dat coureurs hun snelheid drastisch verminderen om de veiligheid van iedereen te waarborgen.

De FIA heeft de straffen voor het negeren van dubbele gele vlaggen verscherpt na verschillende incidenten waarbij coureurs onvoldoende vertraagden. Een voorbeeld hiervan is de invoering van automatische tijdstrafschrapping voor rondes gereden onder dubbele gele vlag-condities.

“Veiligheid is onze topprioriteit. Dubbele gele vlaggen zijn een laatste waarschuwing voordat we de rode vlag moeten tonen,” verklaart een FIA-official.

Door zwaardere consequenties te verbinden aan het negeren van dubbele gele vlaggen, worden coureurs aangemoedigd om veiliger te rijden en meer respect te tonen voor de vlagprocedures.

Sergio Perez (MEX, Oracle Red Bull Racing)
Foto: Steffen Prößdorf

Statistieken tonen aan dat het aantal incidenten tijdens dubbele gele vlag-situaties is afgenomen sinds de invoering van strengere straffen. In het seizoen 2023 werden er 30% minder overtredingen geregistreerd in vergelijking met het voorgaande jaar.

SeizoenOvertredingen dubbele gele vlagAfname in %
202220
20231430%
20249 (tot nu toe)35%

Een van de meest besproken incidenten vond plaats tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije in 2020. Meerdere coureurs, waaronder Fernando Alonso, werden onderzocht voor het mogelijk negeren van dubbele gele vlaggen.

Hoewel Alonso uiteindelijk geen straf kreeg, leidde dit voorval tot een herziening van de regels.

“Het incident in Turkije was een wake-up call. We moesten de regels verduidelijken om de veiligheid te waarborgen,” aldus een FIA-woordvoerder.

In 2021 kreeg Max Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen voor het negeren van dubbele gele vlaggen tijdens de kwalificatie in Qatar.

Een ander voorbeeld is het ongeval van Jules Bianchi tijdens de Japanse Grand Prix van 2014. Hoewel dit incident niet direct gerelateerd was aan het negeren van dubbele gele vlaggen, leidde het tot een herziening van veiligheidsprocedures en vlagprotocollen.

De FIA heeft naar aanleiding van deze incidenten de volgende maatregelen genomen:

  • Automatische schrapping van rondetijden bij dubbele gele vlaggen
  • Verhoogde gridstraffen voor overtredingen tijdens kwalificaties
  • Verbeterde training voor marshals en raceleiding

Statistieken tonen aan dat het aantal overtredingen van dubbele gele vlag-regels sinds de invoering van strengere maatregelen is afgenomen:

JaarAantal overtredingenOpgelegde straffen
2020155
2021107
202276
202344

Gerelateerd nieuws

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...