Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes over het geweigerde verzoek van Hamilton om zijn auto te parkeren
F1 nieuws

Mercedes over het geweigerde verzoek van Hamilton om zijn auto te parkeren

265
Mercedes over het geweigerde verzoek van Hamilton om zijn auto te parkeren
Foto: Formula 1 Live

Tijdens de Grand Prix van Qatar vroeg Lewis Hamilton via de boordradio aan zijn team of hij zijn auto mocht parkeren. Dit verzoek werd afgewezen door zijn race-ingenieur Peter ‘Bono’ Bonnington.

Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf later uitleg over deze beslissing en lichtte toe waarom doorgaan met de race belangrijk was, ondanks de teleurstellende prestaties van Hamilton die dag.

Lewis Hamilton had een bijzonder zware race in Qatar. Hij begon al met een slechte start, wat hem een tijdstraf van vijf seconden opleverde. Vervolgens kreeg hij een drive-through penalty vanwege te hard rijden in de pitstraat. Tot overmaat van ramp liep hij ook nog een lekke band op, wat zijn kansen op punten volledig tenietdeed.

Tijdens de race gaf Hamilton via de boordradio aan dat hij geen zin meer zag om door te rijden en stelde voor zijn auto te parkeren.

De boordradio-uitwisseling werd snel afgesloten door Bonnington. Het team besloot dat stoppen geen optie was, zelfs niet toen de kans op een goed resultaat verdwenen leek.

“Als je de auto parkeert, neem je die vijf seconden straf mee naar Abu Dhabi,” verklaarde Toto Wolff.

Technische beperkingen van de auto

Een van de oorzaken van Hamiltons slechte raceprestaties was de lastige bestuurbaarheid van de auto. Volgens Toto Wolff hadden zowel Hamilton als zijn teamgenoot moeite met de onderstuur van de auto.

“De auto stuurde simpelweg niet genoeg in. Het moment dat de grip begon te werken, trad er een verschrikkelijk onderstuur op,” legde Wolff uit.

De combinatie van de technische beperkingen en de fouten die Hamilton gedurende de race maakte, resulteerde in een teleurstellend resultaat.

Lees ook:  Leclerc duidelijk over zijn samenwerking met Lewis Hamilton

Het belangrijkste argument van Mercedes om Hamilton niet te laten stoppen, was dat een tijdstraf in dat geval meegenomen zou worden naar de volgende race. De mogelijke gevolgen van het wel of niet uitrijden van de race:

ActieGevolg
Auto parkerenTijdstraf van vijf seconden meegenomen naar Abu Dhabi
Race uitrijden zonder puntenTijdstraf blijft in Qatar, geen effect op Abu Dhabi

Voor Mercedes woog het vermijden van een straf in de laatste race van het seizoen zwaarder dan het comfort van Hamilton in een kansloze situatie.

De race in Qatar was niet representatief voor Hamiltons gebruikelijke prestaties. Een overzicht van zijn teleurstellende resultaten tijdens deze race:

  • Startpositie: Binnen de top tien
  • Tijdstraffen: 5 seconden voor een valse start, drive-through penalty voor pitstraatsnelheid
  • Eindpositie: 12e, buiten de punten

Deze cijfers onderstrepen de frustratie die Hamilton en het team ervoeren tijdens de race.

Het belang van de race in Abu Dhabi

De Grand Prix van Abu Dhabi is van grote symbolische waarde voor Lewis Hamilton. Het markeert niet alleen het einde van het seizoen, maar ook het einde van zijn samenwerking met Mercedes na twaalf jaar en zes wereldkampioenschappen samen.

Wolff benadrukte dat de focus op een waardig afscheid ligt.

“We vieren de samenwerking en de overwinningen die we samen hebben behaald,” zei Wolff. “Die laatste races worden snel vergeten, maar de successen blijven.”

Hiermee gaf Wolff aan dat de beslissing om door te rijden ook in het teken stond van het afsluiten van een historisch succesvolle periode tussen Hamilton en Mercedes.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...