Tijdens de Grand Prix van Qatar vroeg Lewis Hamilton via de boordradio aan zijn team of hij zijn auto mocht parkeren. Dit verzoek werd afgewezen door zijn race-ingenieur Peter ‘Bono’ Bonnington.
Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf later uitleg over deze beslissing en lichtte toe waarom doorgaan met de race belangrijk was, ondanks de teleurstellende prestaties van Hamilton die dag.
Lewis Hamilton had een bijzonder zware race in Qatar. Hij begon al met een slechte start, wat hem een tijdstraf van vijf seconden opleverde. Vervolgens kreeg hij een drive-through penalty vanwege te hard rijden in de pitstraat. Tot overmaat van ramp liep hij ook nog een lekke band op, wat zijn kansen op punten volledig tenietdeed.
Tijdens de race gaf Hamilton via de boordradio aan dat hij geen zin meer zag om door te rijden en stelde voor zijn auto te parkeren.
De boordradio-uitwisseling werd snel afgesloten door Bonnington. Het team besloot dat stoppen geen optie was, zelfs niet toen de kans op een goed resultaat verdwenen leek.
“Als je de auto parkeert, neem je die vijf seconden straf mee naar Abu Dhabi,” verklaarde Toto Wolff.
Technische beperkingen van de auto
Een van de oorzaken van Hamiltons slechte raceprestaties was de lastige bestuurbaarheid van de auto. Volgens Toto Wolff hadden zowel Hamilton als zijn teamgenoot moeite met de onderstuur van de auto.
“De auto stuurde simpelweg niet genoeg in. Het moment dat de grip begon te werken, trad er een verschrikkelijk onderstuur op,” legde Wolff uit.
De combinatie van de technische beperkingen en de fouten die Hamilton gedurende de race maakte, resulteerde in een teleurstellend resultaat.
Het belangrijkste argument van Mercedes om Hamilton niet te laten stoppen, was dat een tijdstraf in dat geval meegenomen zou worden naar de volgende race. De mogelijke gevolgen van het wel of niet uitrijden van de race:
Actie | Gevolg |
---|---|
Auto parkeren | Tijdstraf van vijf seconden meegenomen naar Abu Dhabi |
Race uitrijden zonder punten | Tijdstraf blijft in Qatar, geen effect op Abu Dhabi |
Voor Mercedes woog het vermijden van een straf in de laatste race van het seizoen zwaarder dan het comfort van Hamilton in een kansloze situatie.
De race in Qatar was niet representatief voor Hamiltons gebruikelijke prestaties. Een overzicht van zijn teleurstellende resultaten tijdens deze race:
- Startpositie: Binnen de top tien
- Tijdstraffen: 5 seconden voor een valse start, drive-through penalty voor pitstraatsnelheid
- Eindpositie: 12e, buiten de punten
Deze cijfers onderstrepen de frustratie die Hamilton en het team ervoeren tijdens de race.
Het belang van de race in Abu Dhabi
De Grand Prix van Abu Dhabi is van grote symbolische waarde voor Lewis Hamilton. Het markeert niet alleen het einde van het seizoen, maar ook het einde van zijn samenwerking met Mercedes na twaalf jaar en zes wereldkampioenschappen samen.
Wolff benadrukte dat de focus op een waardig afscheid ligt.
“We vieren de samenwerking en de overwinningen die we samen hebben behaald,” zei Wolff. “Die laatste races worden snel vergeten, maar de successen blijven.”
Hiermee gaf Wolff aan dat de beslissing om door te rijden ook in het teken stond van het afsluiten van een historisch succesvolle periode tussen Hamilton en Mercedes.