Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en sessies, zoals het veroorzaken van botsingen of het negeren van vlagsignalen.
Technische overtredingen daarentegen gaan over het niet naleven van de technische specificaties voor F1-auto’s, zoals ondergewicht of het gebruik van illegale onderdelen.
Sportieve overtredingen worden vaak bestraft met tijdstraffen of gridposities, terwijl technische overtredingen kunnen leiden tot diskwalificatie of puntenverlies voor teams. De FIA speelt een belangrijke rol bij het handhaven van beide soorten regels.
Straf | Toepassing | Voorbeeld |
---|---|---|
Reprimande | Lichte overtredingen | Onnodig langzaam rijden in kwalificatie |
Tijdstraf | Matige sportieve overtredingen | Veroorzaken van een botsing |
Gridstraf | Technische overtredingen, ernstige sportieve overtredingen | Vervangen van motoronderdelen |
Drive-through penalty | Ernstige sportieve overtredingen tijdens de race | Onveilig vrijgeven na pitstop |
Stop-and-go penalty | Zeer ernstige sportieve overtredingen tijdens de race | Negeren van rode vlag |
Diskwalificatie | Ernstige technische overtredingen, extreem onsportief gedrag | Auto voldoet niet aan technische eisen |
Ze onderzoeken incidenten, voeren technische inspecties uit en leggen straffen op om eerlijke competitie te waarborgen.
Sportieve overtredingen
Deze overtredingen kunnen variëren van relatief kleine vergrijpen tot ernstige veiligheidsrisico’s. Een veelvoorkomende sportieve overtreding is het overschrijden van de baanlimieten. Coureurs moeten binnen de witte lijnen blijven die de racebaan markeren.
Als een coureur met alle vier de wielen buiten deze lijnen komt en daar voordeel uit haalt, kan dit resulteren in een tijdstraf. Het veroorzaken van een botsing is een andere ernstige sportieve overtreding. Als een coureur wordt beoordeeld als de schuldige partij in een incident, kan hij een tijdstraf of zelfs een drive-through penalty krijgen.
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de Grand Prix van Silverstone in 2021, waar Lewis Hamilton een stop-and-go penalty kreeg voor zijn rol in de crash met Max Verstappen.
Het negeren van vlagsignalen is ook een ernstige overtreding. Gele vlaggen geven aan dat coureurs moeten vertragen vanwege een gevaar op de baan, terwijl blauwe vlaggen worden gebruikt om langzamere auto’s te waarschuwen dat ze snellere auto’s moeten laten passeren.
“Als een auto stopt in wat voor gebied dan ook buiten de pitstraat, tijdens een sprint of race, en vervolgens fysieke assistentie krijgt, waardoor de auto kan terugkeren op de baan, kan de coureur gediskwalificeerd worden van die sprint of race.”
Deze regel, toegevoegd aan Artikel 53.2 van het sportieve reglement, illustreert hoe specifiek en streng de regels kunnen zijn om eerlijk spel te waarborgen.
Technische overtredingen
Technische regels zijn ontworpen om een gelijk speelveld te creëren en de veiligheid te waarborgen. Een van de meest voorkomende technische overtredingen is het hebben van een auto die onder het minimumgewicht ligt.
F1-auto’s moeten een bepaald gewicht hebben, inclusief de coureur. Als een auto na de race te licht blijkt te zijn, kan dit leiden tot diskwalificatie.
Het gebruik van illegale onderdelen of systemen is een andere ernstige technische overtreding. Een voorbeeld hiervan is de “roze Mercedes” controverse in 2020. Racing Point werd bestraft voor het gebruik van brake ducts die te veel leken op die van Mercedes, wat in strijd was met de regels voor het ontwerpen van eigen onderdelen.
“De FIA heeft deze regel toegevoegd aan artikel 11.1.2: ‘Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkrachten voor één bepaalde as kan produceren, is verboden.'”
Brandstofgerelateerde overtredingen zijn ook een belangrijk aandachtspunt. Na elke race moet er voldoende brandstof in de tank overblijven voor een monster. Sebastian Vettel werd in 2021 gediskwalificeerd na zijn tweede plaats in Hongarije omdat er niet genoeg brandstof kon worden geleverd voor analyse.
Straffen voor overtredingen
Voor lichtere sportieve overtredingen, zoals het overschrijden van de baanlimieten, kunnen waarschuwingen worden gegeven. Herhaalde overtredingen kunnen leiden tot tijdstraffen van 5 of 10 seconden, die ofwel tijdens een pitstop moeten worden ingelost, ofwel na de race bij de eindtijd worden opgeteld.
Zwaardere straffen omvatten drive-through penalties, waarbij een coureur door de pitstraat moet rijden zonder te stoppen, en stop-and-go penalties, waarbij de coureur 10 seconden stil moet staan in de pitstraat voordat hij verder mag rijden.
Overtreding | Mogelijke straf |
---|---|
Overschrijden baanlimieten | Waarschuwing of tijdstraf |
Veroorzaken botsing | Tijdstraf of gridstraf |
Ondergewicht auto | Diskwalificatie |
Illegale onderdelen | Puntenverlies of boete |
Voor technische overtredingen zijn de straffen vaak zwaarder. Diskwalificatie is een mogelijke straf voor ernstige technische overtredingen, zoals het hebben van een illegale auto. Teams kunnen ook constructeurspunten verliezen of boetes krijgen opgelegd.
“Racing Point kreeg een boete van 400.000 euro en 15 constructeurspunten aftrek.”
Rol van de FIA
De FIA is verantwoordelijk voor het opstellen van de reglementen, het toezicht houden op naleving en het opleggen van straffen bij overtredingen. Tijdens raceweekenden zijn FIA-stewards aanwezig om incidenten te beoordelen en beslissingen te nemen over mogelijke sportieve overtredingen.
Ze bekijken videobeelden, telemetriegegevens en horen betrokken coureurs voordat ze een oordeel vellen. Voor technische overtredingen voert de FIA rigoureuze inspecties uit. Auto’s worden voor en na races gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze aan alle technische specificaties voldoen.
Bij twijfel kunnen onderdelen in beslag worden genomen voor nader onderzoek. De FIA past de regels ook aan wanneer nodig. Een voorbeeld hiervan is de recente wijziging in het technisch reglement:
“Om meteen maar met het technisch reglement te beginnen, de FIA heeft deze regel toegevoegd aan artikel 11.1.2: ‘Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkrachten voor één bepaalde as kan produceren, is verboden.'”
De FIA houdt ook toezicht op het strafpuntensysteem voor coureurs. Coureurs die binnen 12 maanden 12 strafpunten verzamelen, riskeren een race schorsing. Dit systeem is ontworpen om consistent gevaarlijk of onsportief gedrag te ontmoedigen.
- FIA-stewards beoordelen incidenten tijdens races
- Technische inspecties worden voor en na races uitgevoerd
- Reglementen worden aangepast aan technologische ontwikkelingen
- Strafpuntensysteem ontmoedigt herhaaldelijk onsportief gedrag
Preventie en naleving
Teams hebben gespecialiseerde juridische en technische experts in dienst die de reglementen nauwkeurig bestuderen. Deze experts werken nauw samen met ingenieurs en strategieteams om ervoor te zorgen dat auto’s en raceprocedures volledig conform de regels zijn.
Ze anticiperen ook op mogelijke interpretaties van de regels door de FIA. Coureurs ondergaan uitgebreide training en briefings over sportieve regels. Ze worden geïnformeerd over recente wijzigingen en krijgen richtlijnen over hoe te handelen in verschillende racesituaties.
De FIA speelt een proactieve rol in preventie door regelmatig technische richtlijnen uit te vaardigen. Deze richtlijnen verduidelijken de interpretatie van regels en helpen teams bij het naleven ervan. Een voorbeeld hiervan is de recente toevoeging aan het technisch reglement:
“De FIA heeft deze regel toegevoegd aan artikel 11.1.2: ‘Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkrachten voor één bepaalde as kan produceren, is verboden.'”
Technische inspecties vormen een belangrijk onderdeel van de naleving. De FIA voert rigoureuze controles uit voor, tijdens en na races. Deze inspecties omvatten::
- Gewichtscontroles van auto’s
- Brandstofmonsters analyseren
- Controleren van aerodynamische componenten
- Inspecteren van powerunits en andere mechanische onderdelen
Het strafpuntensysteem voor coureurs dient als een preventief mechanisme voor herhaalde sportieve overtredingen. Coureurs die binnen 12 maanden 12 strafpunten verzamelen, riskeren een race schorsing. Dit systeem moedigt consistent veilig en sportief gedrag aan.
Preventie en naleving vereisen een voortdurende samenwerking tussen teams, coureurs en de FIA. Door proactief te handelen en duidelijke richtlijnen te volgen, streven alle betrokkenen naar een competitie die zowel innovatief als eerlijk is.