Oscar Piastri heeft de afgelopen races steeds vaker te maken gehad met teamorders, waarin hij werd gevraagd om een tweede positie in te nemen ten gunste van zijn teamgenoot Lando Norris.
Het seizoen begon met beide coureurs op gelijke voet, maar al snel begon McLaren zich te richten op Norris, die zich in Spanje naar de tweede plek in het kampioenschap opwerkte en daarmee Verstappen’s grootste rivaal werd.
Dit leidde tot spanningen toen Piastri in Hongarije werd opgedragen Norris voorrang te geven, ondanks dat deze strategie hem mogelijk punten kostte.
“Oscar Piastri heeft nu de kans om te zeggen: ‘Ik wil geen nummer twee-rol meer spelen,’” aldus een insider bij McLaren.
Het incident in Hongarije waarbij Norris een strategische undercut kreeg, resulteerde in een verlies van zeven punten. Ook in Italië verloor Norris waardevolle posities toen Piastri hem in de eerste ronde inhaalde, wat Ferrari’s Charles Leclerc de kans gaf om voorbij te gaan.
Dit bracht McLaren ertoe om Norris als de voorkeurscoureur aan te wijzen voor het verdere seizoen, waarbij teamorders steeds nadrukkelijker werden opgelegd.
Strategische overwegingen en puntverlies
McLaren’s seizoen kende een aantal momenten waarbij puntenverlies niet alleen door teamorders, maar ook door strategische keuzes werd veroorzaakt. Na een moeilijke start en slechts twee podiumplaatsen vóór de upgrades bij de Miami Grand Prix, worstelde het team regelmatig met het optimaliseren van strategieën.
Voorbeelden hiervan zijn te zien in Canada, waar een gemiste pitstop-venster kostbare punten kostte. Het team heeft door het jaar heen puntenverlies bijgehouden op verschillende vlakken zoals:
- Auto-prestaties in de eerste races
- Strategiefouten, zoals gemiste pitstops
- Coureursfouten, vooral in de openingsfases van races
Een diepgaande analyse van deze fouten wordt verwacht na afloop van het seizoen. Door een uitgebreide tracker bij te houden, zal McLaren precies weten waar punten verloren zijn gegaan en hoe de prestaties in de toekomst kunnen worden verbeterd.
Vertrouwen tussen coureurs en pitmuur
Gedurende het seizoen bleek er een gebrek aan vertrouwen en duidelijke communicatie tussen de coureurs en de pitmuur. Dit leidde soms tot aarzelende beslissingen die cruciale momenten beïnvloedden.
Dit probleem werd zichtbaar in meerdere races, waar beslissingen op het laatste moment werden gewijzigd, wat de consistentie en de efficiëntie van McLaren’s race-uitvoering verminderde.
“Deze aarzeling heeft invloed gehad op onze prestaties en zal het komende seizoen aandacht krijgen,” verklaarde een teamlid.
McLaren heeft aangegeven dat het vertrouwen en de samenwerking tussen de pitmuur en de coureurs een belangrijk verbeterpunt zal zijn voor de komende wintermaanden, waarin grondig geëvalueerd zal worden.
Tijdens de Braziliaanse GP werden de spanningen verder opgevoerd toen Piastri in de sprintrace vanaf pole position de opdracht kreeg om de overwinning aan Norris af te staan.
Deze beslissing zorgde voor de nodige controversie, aangezien het directe impact had op Piastri’s kans om zichzelf te profileren als een serieuze kanshebber. In de hoofdrace viel Norris echter terug van de eerste naar de zesde positie, wat het teamorderbeleid verder in twijfel trok.
Met nog slechts enkele races te gaan en de kans op het kampioenschap voor Norris vrijwel verdwenen, wordt de vraag relevant of Piastri in 2025 de vrijheid zal krijgen om zonder teamorders te rijden.