De FIA controleert op illegale olieverbranding tijdens races door middel van strikte monitoring en analyses. Teams mogen maximaal 0,6 liter olie per 100 kilometer verbruiken. Dit wordt gemeten via verplichte sensoren in de auto’s.
Het analyseert ook motorprestaties en voert inspecties uit tijdens en na races. Illegale olieverbranding kan teams extra vermogen geven, wat gezien wordt als valsspelen.
De FIA zet geavanceerde technologieën in om olieverbruik realtime te meten. Recente regels beperken het gebruik van verschillende oliesoorten en verplichten teams hun oliepeil door te geven. Teams die de regels overtreden riskeren diskwalificatie.
Technologie | Functie | Implementatie |
---|---|---|
Nieuwe sensor | Meet energieverdeling ERS-systemen | Geïntroduceerd bij topteams |
Real-time oliepeil monitoring | Detecteert afwijkingen in olieverbruik | Verplicht voor alle teams |
Afsluitbare meetsystemen | Voorkomt manipulatie na meting | Onderdeel van nieuwe procedures |
Post-race inspecties | Controleert op onregelmatigheden | Standaard na elke race |
Strenge controles op olieverbruik
Sinds 2018 mogen teams maximaal 0,6 liter olie per 100 kilometer verbruiken. Dit is een aanzienlijke verlaging ten opzichte van de 1,2 liter die in 2017 nog was toegestaan. Om dit te controleren, moeten alle auto’s verplicht sensoren hebben die het olieverbruik nauwkeurig meten.
Deze sensoren sturen continu data door naar de FIA tijdens races. Zo kan de autosportfederatie in realtime zien of teams binnen de toegestane limieten blijven.
Plotselinge en onverklaarbare vermogenstoenames kunnen een indicatie zijn van illegale praktijken. De FIA vergelijkt hiervoor data van verschillende races en kwalificatiesessies.
“Na een uitgebreid technisch onderzoek, hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen houden.”
Een andere belangrijke controlemethode is het uitvoeren van inspecties, zowel tijdens als na de race. FIA-officials kunnen op elk moment de oliereservoirs en -systemen van auto’s controleren. Na afloop van races worden steekproefsgewijs uitgebreide technische inspecties uitgevoerd.
Waarom olieverbranding een probleem is
Door meer olie te verbranden dan toegestaan, kunnen motoren extra vermogen genereren. Dit extra vermogen kan het verschil maken tussen winnen en verliezen in een sport waar fracties van seconden tellen.
Het verbranden van olie als brandstof is in strijd met de geest van de reglementen. De FIA ziet dit als een vorm van valsspelen omdat het de competitie verstoort. Teams die zich aan de regels houden, komen hierdoor op achterstand te staan.
Bovendien gaat overmatige olieverbranding in tegen de duurzaamheidsdoelstellingen van de Formule 1. De sport streeft naar efficiëntere en schonere motoren.
“De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule 1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken, zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en duurzame brandstoffen”
Het probleem van illegale olieverbranding kwam vooral aan het licht in 2017 en 2018. Verschillende topteams werden ervan verdacht slimme systemen te gebruiken om extra olie in de verbrandingskamer te krijgen. Dit leidde tot een kat-en-muisspel tussen de teams en de FIA.
Geavanceerde technologie voor controles
De FIA zet geavanceerde technologische hulpmiddelen in om het olieverbruik te controleren. Een van de belangrijkste instrumenten is de verplichte fuel flow-sensor. Deze sensor meet de hoeveelheid brandstof die naar de motor stroomt.
Sinds 2020 moeten alle auto’s twee van deze sensoren hebben. Dit maakt het voor teams veel moeilijker om de metingen te manipuleren. De sensoren zijn verzegeld en worden geleverd door een onafhankelijke leverancier om fraude te voorkomen.
Naast de fuel flow-sensoren gebruikt de FIA ook olieniveausensoren. Deze meten continu het oliepeil in de verschillende reservoirs van de auto. Plotselinge dalingen in het oliepeil kunnen wijzen op overmatig verbruik.
Technologie | Functie | Invoering |
---|---|---|
Fuel flow-sensor | Meet brandstoftoevoer | 2014 |
Tweede fuel flow-sensor | Extra controle | 2020 |
Olieniveausensoren | Monitoren oliepeil | 2018 |
Telemetrie | Analyse motorgegevens | Doorlopend |
Spectraalanalyse | Controle uitlaatgassen | Recent |
De FIA heeft ook toegang tot uitgebreide telemetriegegevens van alle auto’s. Deze data omvat informatie over motorprestaties, temperaturen en drukken. Afwijkende patronen in deze gegevens kunnen een indicatie zijn van illegale praktijken.
Een andere technologische innovatie is het gebruik van spectraalanalyse. Hiermee kan de FIA de samenstelling van uitlaatgassen analyseren. Dit helpt bij het detecteren van ongeoorloofde toevoegingen aan de brandstof of olie.
Strikte regelgeving rond olieverbruik
Teams zijn verplicht om voor elk raceweekend het oliepeil van hun hoofdtank aan de FIA door te geven. Ook moeten ze een uur voor de race de hoeveelheid olie in alle andere reservoirs melden. Dit maakt het moeilijker voor teams om tijdens de race extra olie te verbranden.
Een andere belangrijke regel is dat teams per Grand Prix maar één oliespecificatie mogen gebruiken. Deze specificatie moet voor aanvang van het evenement bij de FIA bekend zijn.
Hiermee wordt voorkomen dat teams tijdens kwalificaties een prestatieverhogend oliemengsel gebruiken en voor de race overschakelen op een zuiniger variant.
“De andere Formule 1-teams bleven verbolgen achter en gaven aan actie te willen ondernemen tegen de deal tussen de FIA en Ferrari.”
De FIA heeft ook het gebruik van actieve regelkleppen tussen motorcomponenten en de luchtinlaat verboden. Dit voorkomt slimme systemen waarmee gebruikte olie terug zou kunnen vloeien in de motor voor extra vermogen.
Overtredingen van deze regels kunnen leiden tot zware straffen. Teams riskeren diskwalificatie als blijkt dat ze meer olie hebben verbruikt dan toegestaan of als de gebruikte olie niet overeenkomt met de opgegeven specificatie.
Controverses rond olieverbranding
Concurrerende teams, met name Red Bull Racing, uitten hun vermoedens dat Ferrari de fuel flow-sensoren manipuleerde. Dit zou het team in staat stellen om op cruciale momenten meer brandstof naar de motor te sturen, resulterend in extra vermogen.
De verdenkingen leidden tot een uitgebreid onderzoek door de FIA. In februari 2020 kwam de autosportfederatie met een verklaring dat er een schikking was getroffen met Ferrari.
De details van deze schikking werden niet openbaar gemaakt, wat leidde tot grote onvrede bij andere teams. Mercedes werd ook verdacht van het mengen van olie met brandstof. Het team zou zelfs een herenakkoord over de introductie van een nieuwe motorspecificatie hebben geschonden.
Dit toont aan dat de strijd tegen illegale olieverbranding alle topteams betrof. De controverse had grote gevolgen voor Ferrari. In het seizoen 2020 bleek de Italiaanse krachtbron aanzienlijk minder competitief.
Veel waarnemers zagen dit als een indirect bewijs dat het team inderdaad de regels had overtreden en nu gedwongen was om binnen de strikte limieten te opereren
- Ferrari verdacht van manipulatie fuel flow-sensoren in 2019
- FIA trof geheime schikking met Ferrari in februari 2020
- Mercedes beschuldigd van mengen olie met brandstof
- Prestaties Ferrari-motor kelderden in 2020-seizoen