Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’
F1 teams

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

484
Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’
Foto: Vortex & Magoo Productions

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft sinds zijn aantreden in oktober 2024 een directe invloed gehad op het team. Volgens teambaas Mike Krack heeft Cowell al een duidelijke visie laten zien. Zijn aanpak draait om prioriteiten stellen, waarbij de focus volledig ligt op prestaties.

Dit sluit aan bij de strategie van Aston Martin, dat zich wil positioneren als een serieuze kanshebber in het Formule 1-kampioenschap.

Cowell, voorheen werkzaam als managing director bij Mercedes AMG High-Performance Powertrains, bracht uitgebreide ervaring mee. Tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi maakte hij kennis met de teamstructuur en de werkwijze rond de windtunnel.

Deze vroege betrokkenheid heeft bijgedragen aan zijn snelle integratie binnen het team. Krack benadrukte dat Cowell’s aanpak gericht is op het analyseren van de bestaande processen en het identificeren van verbeterpunten.

“Andy is heel duidelijk als hij iets op een bepaalde manier wil hebben,” aldus Mike Krack.

Het vermogen van Cowell om prioriteiten te stellen wordt door Krack geprezen. Met uitspraken zoals “het draait altijd om prestaties” geeft Cowell aan dat het leveren van resultaten op het circuit de hoogste prioriteit heeft.

Focus op prestatiegerichte ontwikkeling

De sleutel tot succes in de Formule 1 ligt volgens Krack in het vermogen om efficiënt nieuwe onderdelen te ontwikkelen en te implementeren. Hij beschreef het ontwikkelingsproces als een “worstmachine,” waarmee hij verwijst naar de manier waarop onderdelen worden geproduceerd en geleverd.

Cowell heeft snel ingezien dat de focus van het team moet liggen op het verbeteren van de prestaties, zowel aerodynamisch als mechanisch.

Lees ook:  Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen

Krack gaf aan dat andere gebieden binnen het team goed functioneren, maar dat de aandacht vooral moet liggen op het verbeteren van de prestaties. Hierbij spelen de aerodynamische eigenschappen en mechanische betrouwbaarheid van de auto een cruciale rol.

Cowell richt zich nu intensief op deze aspecten, met als doel het team weer competitief te maken na een teleurstellend seizoen in 2024.

“Je wordt alleen beoordeeld op je prestaties op het circuit,” aldus Krack. “Hoe snel je upgrades brengt of hoe efficiënt je werkt, komt daarna pas.”

Dit benadrukt de druk binnen de Formule 1 om snel en effectief te presteren, waarbij fouten in ontwikkelingsprocessen niet alleen tijd, maar ook geld kosten.

Het afgelopen seizoen was moeilijk voor Aston Martin. De neerwaartse trend die in 2023 begon, zette zich voort, mede door ontwikkelingen die niet voldeden aan de verwachtingen. Cowell heeft direct ingezien dat het noodzakelijk is om efficiënter met middelen om te gaan.

Krack benadrukte dat verspilling van kostbare onderdelen niet alleen een financieel probleem is, maar ook invloed heeft op de ontwikkeling van de auto.

Een belangrijke uitdaging voor Aston Martin is het verbeteren van de aerodynamische en mechanische eigenschappen van de auto. Deze verbeteringen moeten echter hand in hand gaan met een efficiëntere productieketen.

AspectFocusgebied
Aerodynamische prestatiesVerbetering van downforce
Mechanische eigenschappenVerhoging van betrouwbaarheid
EfficiëntieMinimaliseren van verspilling

De komst van Adrian Newey vanaf maart 2025 zal ook bijdragen aan deze ontwikkelingen, met een specifieke focus op de nieuwe regelgeving voor 2026.

Strategieën voor lange-termijnontwikkeling

Hoewel de focus op het huidige seizoen ligt, heeft Aston Martin al stappen gezet richting de ontwikkelingen voor 2026. Krack benadrukte dat dit jaar bijzonder is, omdat het team al in 2024 met de voorbereidingen voor 2026 is begonnen. Dit is ongebruikelijk in een sport waar de meeste teams zich pas na de zomerstop richten op de auto voor het volgende seizoen.

“We moeten niet vergeten dat 2026 een groot mijlpaaljaar is,” zei Krack. “Dit jaar is uniek omdat de focus veel eerder ligt op de langere termijn.”

Dit toont aan dat Aston Martin een gedurfde strategische keuze maakt, waarbij het team niet alleen probeert competitief te zijn in de huidige seizoenen, maar ook al werkt aan een solide basis voor de toekomst.

Lees ook:  Mike Krack over Alonso: 'wordt ingehaald vanwege de auto, niet door niveau'

Een belangrijk aspect van Cowell’s bijdrage is zijn vermogen om teamprocessen te analyseren en te optimaliseren. Zijn ervaring bij Mercedes, waar hij een sleutelrol speelde in de ontwikkeling van hun powerunits, stelt hem in staat om inefficiënties snel te identificeren. Krack beschreef Cowell als iemand die een frisse blik brengt en kritisch kijkt naar bestaande systemen.

Daarnaast heeft Cowell de teamleden gemotiveerd om meer prestatiegericht te denken. Dit heeft geleid tot verbeterde samenwerking en een duidelijke focus op het behalen van resultaten. Met de nadruk op prestatieverbeteringen en kostenbesparingen legt Cowell de basis voor een meer competitieve toekomst voor Aston Martin.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...

Vasseur over titelkansen Ferrari in 2025: ‘kan in elke auto winnen’

De ontwikkeling van Ferrari’s auto in 2024 was een cruciaal onderdeel van...

ByBit beëindigt samenwerking met Red Bull: wat zit erachter?

Het contract tussen Red Bull Racing en ByBit, een Dubai-gebaseerd cryptoplatform, is...

Aston Martin’s ambitieuze plan om Ferrari en Red Bull in te halen

Aston Martin heeft in de afgelopen jaren stappen gezet om een van...

McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’

McLaren behaalde in 2024 voor het eerst in 26 jaar de constructeurstitel...

Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

Racing Bulls had na een veelbelovende start van het 2024-seizoen te maken...

Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey

Aston Martin heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het verbeteren van...