Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025
F1 teams

Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025

1.1k
Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren heeft aangekondigd dat het team voor het seizoen 2025 een compleet vernieuwde aanpak hanteert. Volgens teambaas Andrea Stella worden fundamentele veranderingen doorgevoerd die verder gaan dan simpele evoluties van hun huidige auto.

Tijdens de zomer van 2024 besloot McLaren dat een significante stap voorwaarts noodzakelijk was om zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap te kunnen winnen.

Stella verklaarde:

“We willen het kampioenschap van 2025 saaier maken dan dit jaar, omdat we proberen beide kampioenschappen met gemak te winnen.”

Deze uitspraak duidt op groot vertrouwen in de innovaties die McLaren in petto heeft. Hoewel Stella niet in detail treedt, maakt hij duidelijk dat de focus ligt op innovatie en moedige keuzes. Dit wijst erop dat McLaren weinig restricties heeft bij de ontwikkeling van hun nieuwe auto.

Een opvallend aspect is dat McLaren tijdens de zomerperiode van 2024 inschatte dat hun kans op de titels in datzelfde jaar al reëel was, maar hun prioriteit verschoof naar de toekomst.

Ondanks deze strategische beslissing wist het team in 2024 alsnog competitief te blijven, met sterke prestaties van coureurs Lando Norris en Oscar Piastri.

De aanpak van Red Bull: fundamenten opnieuw opbouwen

Bij Red Bull ligt de nadruk eveneens op grote veranderingen, maar meer uit noodzaak dan uit keuze. Het team erkent dat de RB20, ondanks een sterk einde van het seizoen 2024, gebreken vertoonde in de correlatie tussen data uit de windtunnel en de prestaties op het circuit. Om deze problemen op te lossen, werkt Red Bull aan een nieuwe basis voor hun auto.

Lees ook:  Red Bull werkt aan RB21: 'balans en voorspelbaarheid zijn cruciaal'

Het team gaf aan dat veel componenten van de RB20 opnieuw ontworpen moeten worden om de tekortkomingen aan te pakken.

Dit brengt risico’s met zich mee, maar kan ook leiden tot een sterkere auto. Adrian Newey, technisch directeur van Red Bull, staat bekend om zijn gedurfde ontwerpen, zoals de extreem compacte versnellingsbakken die meer ruimte creëren voor aerodynamische optimalisaties.

Ferrari kondigde eerder aan dat hun auto voor 2025 voor 99% nieuw zal zijn. Deze gedurfde benadering lijkt invloed te hebben op de strategieën van McLaren en Red Bull. Terwijl Ferrari kiest voor een bijna volledig nieuwe auto, kiezen McLaren en Red Bull voor een balans tussen innovatie en het behouden van succesvolle elementen uit voorgaande jaren.

De nieuwe Ferrari zal onder meer een pull rod-ophanging en een kleinere versnellingsbak bevatten, een aanpak die vergelijkbaar is met Red Bulls ontwerpfilosofie. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de tractie en prestaties tijdens kwalificatierondes te verbeteren.

Data en prestaties: wie scoort het best?

Relevante prestaties van de topteams in 2024 kan inzicht bieden in de uitdagingen en kansen:

TeamHoofdinnovaties voor 2025Problemen in 2024Verwachte impact 2025
FerrariNieuwe ophanging, kleinere versnellingsbakGebrek aan bandenslijtagecontroleHogere stabiliteit in races
McLarenVolledig vernieuwde ontwerpfilosofieZwakke punten in langzame bochtenVerbeterde balans en consistentie
Red BullHerontwerp aerodynamica, nieuwe versnellingsbakCorrelatieproblemen windtunnelMogelijk verbeterde racepace

Deze tabel toont dat McLaren en Red Bull hun focus hebben verschoven naar structurele verbeteringen, terwijl Ferrari een meer revolutionaire aanpak hanteert.

Coureurs spelen een cruciale rol in de ontwikkelingsstrategie van deze teams. Bij McLaren staat Lando Norris bekend om zijn constante prestaties en scherpe feedback, terwijl Oscar Piastri zich richt op verbeteringen in kwalificaties. Piastri gaf zelf aan:

“Ik moet beter worden in kwalificeren tegen Lando, omdat hij me daarin vaak versloeg.”

Red Bull kiest ondertussen voor Liam Lawson als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. Lawson heeft duidelijk gemaakt dat hij in de toekomst wil strijden op het niveau van Verstappen, maar het team heeft zijn verwachtingen voor 2025 gematigd. Volgens Christian Horner is Verstappen de onbetwiste leider:

“We verwachten dat Max wint. Liam’s rol is om hem te ondersteunen.”

Het contrast tussen de strategieën van Ferrari, McLaren en Red Bull zorgt voor een intrigerend seizoen 2025. Elk team zoekt naar een unieke balans tussen innovatie en het optimaliseren van bestaande sterktes. Dit maakt het spannend om te zien welke aanpak uiteindelijk succesvol zal zijn.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin’s ambitieuze plan om Ferrari en Red Bull in te halen

Aston Martin heeft in de afgelopen jaren stappen gezet om een van...

McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’

McLaren behaalde in 2024 voor het eerst in 26 jaar de constructeurstitel...

Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

Racing Bulls had na een veelbelovende start van het 2024-seizoen te maken...

Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey

Aston Martin heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het verbeteren van...

Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen

Fernando Alonso heeft benadrukt dat de uitdagingen bij Aston Martin deels te...

Haas bereikt voor het eerst het budgetplafond: ‘onze verwachtingen worden hoger’

Haas bereidt zich voor om voor het eerst in de geschiedenis op...

Verstappen dringt aan op opvallende verandering bij Red Bull voor 2025

Max Verstappen heeft Red Bull opgeroepen om een unieke verandering door te...

Waarom McLaren’s controversiële mini-DRS achtervleugel een ‘bron van trots’ werd

McLaren’s controversiële achtervleugels uit het Formule 1-seizoen van 2024 worden door het...