McLaren heeft aangekondigd dat het team voor het seizoen 2025 een compleet vernieuwde aanpak hanteert. Volgens teambaas Andrea Stella worden fundamentele veranderingen doorgevoerd die verder gaan dan simpele evoluties van hun huidige auto.
Tijdens de zomer van 2024 besloot McLaren dat een significante stap voorwaarts noodzakelijk was om zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap te kunnen winnen.
Stella verklaarde:
“We willen het kampioenschap van 2025 saaier maken dan dit jaar, omdat we proberen beide kampioenschappen met gemak te winnen.”
Deze uitspraak duidt op groot vertrouwen in de innovaties die McLaren in petto heeft. Hoewel Stella niet in detail treedt, maakt hij duidelijk dat de focus ligt op innovatie en moedige keuzes. Dit wijst erop dat McLaren weinig restricties heeft bij de ontwikkeling van hun nieuwe auto.
Een opvallend aspect is dat McLaren tijdens de zomerperiode van 2024 inschatte dat hun kans op de titels in datzelfde jaar al reëel was, maar hun prioriteit verschoof naar de toekomst.
Ondanks deze strategische beslissing wist het team in 2024 alsnog competitief te blijven, met sterke prestaties van coureurs Lando Norris en Oscar Piastri.
De aanpak van Red Bull: fundamenten opnieuw opbouwen
Bij Red Bull ligt de nadruk eveneens op grote veranderingen, maar meer uit noodzaak dan uit keuze. Het team erkent dat de RB20, ondanks een sterk einde van het seizoen 2024, gebreken vertoonde in de correlatie tussen data uit de windtunnel en de prestaties op het circuit. Om deze problemen op te lossen, werkt Red Bull aan een nieuwe basis voor hun auto.
Het team gaf aan dat veel componenten van de RB20 opnieuw ontworpen moeten worden om de tekortkomingen aan te pakken.
Dit brengt risico’s met zich mee, maar kan ook leiden tot een sterkere auto. Adrian Newey, technisch directeur van Red Bull, staat bekend om zijn gedurfde ontwerpen, zoals de extreem compacte versnellingsbakken die meer ruimte creëren voor aerodynamische optimalisaties.
Ferrari kondigde eerder aan dat hun auto voor 2025 voor 99% nieuw zal zijn. Deze gedurfde benadering lijkt invloed te hebben op de strategieën van McLaren en Red Bull. Terwijl Ferrari kiest voor een bijna volledig nieuwe auto, kiezen McLaren en Red Bull voor een balans tussen innovatie en het behouden van succesvolle elementen uit voorgaande jaren.
De nieuwe Ferrari zal onder meer een pull rod-ophanging en een kleinere versnellingsbak bevatten, een aanpak die vergelijkbaar is met Red Bulls ontwerpfilosofie. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de tractie en prestaties tijdens kwalificatierondes te verbeteren.
Data en prestaties: wie scoort het best?
Relevante prestaties van de topteams in 2024 kan inzicht bieden in de uitdagingen en kansen:
Team | Hoofdinnovaties voor 2025 | Problemen in 2024 | Verwachte impact 2025 |
---|---|---|---|
Ferrari | Nieuwe ophanging, kleinere versnellingsbak | Gebrek aan bandenslijtagecontrole | Hogere stabiliteit in races |
McLaren | Volledig vernieuwde ontwerpfilosofie | Zwakke punten in langzame bochten | Verbeterde balans en consistentie |
Red Bull | Herontwerp aerodynamica, nieuwe versnellingsbak | Correlatieproblemen windtunnel | Mogelijk verbeterde racepace |
Deze tabel toont dat McLaren en Red Bull hun focus hebben verschoven naar structurele verbeteringen, terwijl Ferrari een meer revolutionaire aanpak hanteert.
Coureurs spelen een cruciale rol in de ontwikkelingsstrategie van deze teams. Bij McLaren staat Lando Norris bekend om zijn constante prestaties en scherpe feedback, terwijl Oscar Piastri zich richt op verbeteringen in kwalificaties. Piastri gaf zelf aan:
“Ik moet beter worden in kwalificeren tegen Lando, omdat hij me daarin vaak versloeg.”
Red Bull kiest ondertussen voor Liam Lawson als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. Lawson heeft duidelijk gemaakt dat hij in de toekomst wil strijden op het niveau van Verstappen, maar het team heeft zijn verwachtingen voor 2025 gematigd. Volgens Christian Horner is Verstappen de onbetwiste leider:
“We verwachten dat Max wint. Liam’s rol is om hem te ondersteunen.”
Het contrast tussen de strategieën van Ferrari, McLaren en Red Bull zorgt voor een intrigerend seizoen 2025. Elk team zoekt naar een unieke balans tussen innovatie en het optimaliseren van bestaande sterktes. Dit maakt het spannend om te zien welke aanpak uiteindelijk succesvol zal zijn.