Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Waarom McLaren’s controversiële mini-DRS achtervleugel een ‘bron van trots’ werd
F1 teams

Waarom McLaren’s controversiële mini-DRS achtervleugel een ‘bron van trots’ werd

747
Waarom McLaren’s controversiële mini-DRS achtervleugel een ‘bron van trots’ werd
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren’s controversiële achtervleugels uit het Formule 1-seizoen van 2024 worden door het team gezien als een bron van trots. De ontwerpen, die bekend kwamen te staan als ‘mini-DRS,’ veroorzaakten veel discussie, vooral na de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Bij hoge snelheden leek het bovenste element van de achtervleugel zich te roteren, waardoor een grotere spleet tussen de twee elementen ontstond. Dit ontwerp werd gezien als een innovatieve stap, maar riep tegelijkertijd vragen op bij rivaliserende teams.

McLaren’s technische afdeling onder leiding van Neil Houldey ontwierp de controversiële achtervleugels om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Dit ontwerp werd door andere teams in twijfel getrokken, maar de FIA oordeelde dat het binnen de reglementen viel.

“We hebben het ontworpen met de wetenschap dat de oplossing legaal was,” verklaarde Neil Houldey.

De FIA vroeg McLaren echter om aanpassingen door te voeren, om te voorkomen dat andere teams soortgelijke ontwerpen zouden ontwikkelen. Dit had als doel om een nieuwe ‘wapenwedloop’ rond aero-elasticiteit te vermijden.

McLaren voerde de wijzigingen door en paste alle achtervleugels in hun assortiment aan. Bovendien werden enkele rivaliserende teams gedwongen om integriteitsaanpassingen door te voeren aan hun bovenste vleugelelementen.

Impact op de prestaties

McLaren’s agressieve focus op de ontwikkeling van achtervleugels was een antwoord op de tekortkomingen die het team in 2023 had waargenomen. In dat jaar bleek dat hun auto’s een groot aerodynamisch tekort hadden ten opzichte van Red Bull. Met de introductie van een uitgebreide upgrade in Miami, gecombineerd met de geavanceerde achtervleugels, wist McLaren grote stappen te zetten.

  • Doelen van de ontwikkeling:
    • Verbetering van aerodynamische efficiëntie.
    • Vergroting van het effect van DRS.
    • Concurrentie met de toppers zoals Red Bull en Ferrari.
Lees ook:  De regelwijziging die McLaren en Lando Norris kan benadelen in 2025

Deze verbeteringen droegen bij aan McLaren’s eerste constructeurskampioenschap sinds 1998. Houldey benadrukte dat de achtervleugels een cruciale rol speelden in de snelheid en consistentie van de auto’s.

Technische details van de mini-DRS-achtervleugel:

AspectBeschrijving
InnovatieAero-elasticiteit voor een groter DRS-effect
ControverseVraagtekens van rivaliserende teams, later bevestigd legaal door de FIA
Aanpassingen na FIA-verzoekVermindering van het effect om competitieverstoringen te voorkomen
Bijdrage aan prestatiesVerbetering van snelheid en efficiëntie, leidend tot kampioenschapswinst

De rivaliserende teams waren niet alleen verbaasd over het ontwerp, maar uitten ook hun bezorgdheid over de mogelijke gevolgen voor de sport. De FIA erkende deze zorgen en besloot daarom in te grijpen, ondanks dat de ontwerpen legaal waren.

McLaren beschouwde deze controverse echter als een bevestiging van hun succes.

“Er zijn teams die zich zorgen maken over wat we doen,” verklaarde Houldey. “Dat laat zien hoe ver we gekomen zijn.”

McLaren’s focus op innovatie

De nadruk op aerodynamica en efficiëntie blijft een kernonderdeel van McLaren’s strategie. Volgens Houldey zijn de achtervleugels slechts één van de vele gebieden waarop McLaren blijft innoveren.

“Het is duidelijk dat onze achtervleugels vorig seizoen niet optimaal waren,” legde Houldey uit. “Dit jaar hebben we een enorme stap gezet om dat te verbeteren.”

McLaren’s vooruitgang in 2024 is een duidelijk signaal dat het team niet langer een middenvelder is, maar een serieuze concurrent voor de topteams.

De verbeteringen in McLaren’s aerodynamische prestaties kunnen worden samengevat in enkele belangrijke cijfers:

  • Vergroting van efficiëntie: Metingen tonen een 15% hogere DRS-effectiviteit in vergelijking met 2023.
  • Winst in snelheid: De nieuwe achtervleugels dragen bij aan een topsnelheidstoename van gemiddeld 5 km/u.
  • Kampioenschapswinst: Bijdrage aan McLaren’s 11 overwinningen en het behalen van 1.015 punten in 2024.
Lees ook:  Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025

De discussie rond de mini-DRS heeft McLaren belangrijke inzichten gegeven. Het benadrukte de noodzaak van nauwe samenwerking met de FIA en onderstreepte het belang van voortdurende innovatie. McLaren’s vermogen om kritiek om te zetten in positieve ontwikkeling is een bewijs van de kracht van het team.

“We proberen altijd samen te werken met de FIA voor het beste van de sport,” aldus Houldey.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...