Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull werkt aan RB21: ‘balans en voorspelbaarheid zijn cruciaal’
F1 teams

Red Bull werkt aan RB21: ‘balans en voorspelbaarheid zijn cruciaal’

810
Red Bull werkt aan RB21: ‘balans en voorspelbaarheid zijn cruciaal’
Foto: Steffen Prößdorf

Red Bull Racing heeft bevestigd dat het verbeteren van de balans van de auto de belangrijkste focus is voor de ontwikkeling van de RB21. Dit is nodig om volgend seizoen de prestaties te verbeteren en te kunnen concurreren voor het kampioenschap.

Helmut Marko, motorsportadviseur bij Red Bull, stelt dat de auto een ‘breder werkingsvenster’ nodig heeft om voorspelbaar te blijven onder wisselende omstandigheden.

“We weten wat we moeten doen. Deze auto heeft een breder werkingsvenster nodig, zodat hij niet meteen uit balans raakt bij lichte temperatuurschommelingen of kleine technische veranderingen,” verklaarde Helmut Marko in zijn column in Speedweek.

Tijdens het seizoen 2024 kwam Red Bull voor uitdagingen te staan. De vroege voorsprong die het team had, werd vanaf de Grand Prix van Miami langzaam weggevaagd door concurrenten als McLaren en Ferrari.

Hoewel Max Verstappen dankzij zijn opgebouwde puntenvoorsprong het kampioenschap won, eindigde het team slechts als derde in het constructeurskampioenschap.

De RB20 had moeite om consistent te presteren onder verschillende omstandigheden. Kleine veranderingen in temperatuur of set-up leidden tot een instabiele auto, wat vooral problematisch bleek in het tweede deel van het seizoen.

Dit probleem heeft Red Bull ertoe aangezet om niet alleen meer downforce te ontwikkelen, maar vooral de balans van de RB21 te verbeteren. Helmut Marko lichtte toe:

“Veertig punten aan downforce is goed, maar vier tienden op de stopwatch is wat mij en de coureurs interesseert. Het rijgedrag moet voorspelbaar zijn voor de coureur, zodat hij het nodige vertrouwen kan opbouwen.”

Een competitievere grid in 2025

De strijd in 2025 belooft nog uitdagender te worden. De huidige regels blijven ongewijzigd, waardoor teams dichter bij elkaar komen qua prestaties. Volgens Marko is dit een natuurlijk gevolg van een stabiel reglement. Hoe langer de specificaties hetzelfde blijven, hoe meer de auto’s op elkaar zullen lijken.

“Het is gebruikelijk in de Formule 1 om succesvolle concepten te kopiëren. En hoe langer de specificaties stabiel blijven, hoe meer de auto’s op elkaar gaan lijken. Dit verhoogt automatisch het prestatieniveau,” aldus Marko.

Dit betekent dat Red Bull extra stappen moet zetten om de concurrentie voor te blijven. Het team werkt hard om de RB21 af te stemmen op de voorkeuren van Max Verstappen, die volgens Marko de snelste en beste coureur in het veld is.

Lees ook:  Internie strijd in Mclaren pitbox: waarom Liam Lawson belangrijk is

Red Bull heeft duidelijk gemaakt dat de ontwikkeling van de RB21 volledig gericht is op de rijstijl van Max Verstappen. Marko benadrukt dat het logisch is om de auto te ontwerpen rond de voorkeuren van de snelste coureur.

Dit kan invloed hebben op de prestaties van de tweede coureur, aangezien hij zich moet aanpassen aan een auto die specifiek is afgesteld voor Verstappen.

“Aangezien we de snelste en beste coureur in het veld hebben met Max, is het vanzelfsprekend dat we rekening houden met zijn voorkeuren bij het ontwikkelen van de rij-eigenschappen van de auto,” verklaarde Marko.

Speculatie rond de tweede coureur

Er is veel speculatie over de positie van Sergio Perez na zijn teleurstellende seizoen. Red Bull zal voor Kerstmis de coureursbezetting voor 2025 bekendmaken. Marko hintte erop dat de focus blijft liggen op Verstappen:

“Zolang we Max een competitieve auto geven, zal hij bij Red Bull Racing blijven. We zullen binnenkort nieuws aankondigen over hoe de coureursbezetting er volgend jaar uitziet.”

De RB21 moet niet alleen sneller zijn, maar vooral constanter presteren onder verschillende omstandigheden. Dit vereist een auto met een bredere werkingsvenster die niet gevoelig is voor kleine wijzigingen in de set-up of externe factoren. Balans en voorspelbaarheid zijn hierbij de sleutelwoorden.

  • Problemen in 2024: De RB20 verloor balans bij lichte temperatuurschommelingen.
  • Oplossing: Een auto ontwikkelen met een breder werkingsvenster.
  • Doel: Vertrouwen opbouwen voor de coureur en consistente prestaties leveren.

Helmut Marko benadrukte dat het vertrouwen van de coureur cruciaal is om optimaal te presteren:

“Het rijgedrag moet voorspelbaar zijn voor de coureur, zodat hij het nodige vertrouwen kan opbouwen.”

Naast technische verbeteringen zullen er ook enkele veranderingen plaatsvinden binnen het team. Red Bull heeft afscheid genomen van enkele teamleden, maar Marko benadrukt dat het team goed gepositioneerd is voor 2025.

“Er zullen enkele veranderingen zijn in het team, aangezien er enkele vertrekken zijn geweest. Maar we zijn goed gepositioneerd en ik geloof dat ons team in staat is om Max een auto te geven waarmee hij opnieuw kan strijden voor het wereldkampioenschap,” zei Marko.

Gerelateerd nieuws

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...