Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft resoluut ontkend dat Lewis Hamilton zijn betrokkenheid bij het team in zijn laatste seizoen had laten verslappen. Hoewel Hamilton in 2024 twee overwinningen behaalde, beleefde hij een moeilijk seizoen waarin hij als zevende eindigde in het kampioenschap. Hij eindigde 22 punten achter zijn teamgenoot George Russell.
De geruchten werden aangewakkerd na de teleurstellende prestaties van Hamilton tijdens de Grand Prix van São Paulo. Tijdens die race sprak Hamilton via de boordradio cryptische woorden:
“Als dit de laatste keer is dat ik mag presteren, is het jammer dat het niet geweldig was, maar ik ben dankbaar voor jullie.” – Lewis Hamilton
Deze boodschap leidde tot speculaties over een vroegtijdig vertrek van Hamilton bij Mercedes. In Las Vegas gaf hij zelf toe dat dit moment van frustratie hem aanzette tot die uitspraak:
“Op dat moment voelde ik dat zo,” zei Hamilton. “Ik wilde eigenlijk niet meer terugkomen na dat weekend.” – Lewis Hamilton
De prestaties van Hamilton in 2024 tonen een duidelijke terugval in vergelijking met eerdere seizoenen. Sinds de introductie van het grondeffectreglement in 2022 heeft Hamilton slechts één poleposition weten te behalen, namelijk tijdens de Hongaarse Grand Prix van 2023.
Bovendien werd hij in het seizoen 2024 in kwalificaties consistent verslagen door Russell, met een score van 19-5. Zelfs in de sprintkwalificaties was Russell dominant met 5-1. Hamilton zelf erkende zijn dalende kwalificatiesnelheid:
“Ik ben duidelijk niet meer snel,” zei Hamilton na de Sprintkwalificatie in Qatar waarin hij vier tienden langzamer was dan Russell. – Lewis Hamilton
Deze cijfers ondersteunen de analyse van Wolff, die stelde dat de huidige generatie auto’s minder geschikt is voor Hamiltons rijstijl. Volgens Wolff speelt Hamiltons agressieve manier van remmen en insturen een belangrijke rol:
“Dit type auto en deze banden vergeven die stijl niet altijd. Dit valt meer op in kwalificatie dan in de race.” – Toto Wolff
Ondanks de moeilijkheden sloot Hamilton zijn tijd bij Mercedes af met een indrukwekkende prestatie tijdens de laatste race in Abu Dhabi. Door een strategische fout startte hij als 16e, maar hij wist zich door het veld naar voren te vechten en eindigde uiteindelijk als vierde.
Hij passeerde zelfs Russell in de laatste ronde. Wolff benadrukte dat dit een bewijs was van Hamiltons professionaliteit en toewijding aan het team, ongeacht de omstandigheden.
Het grondeffectreglement dat in 2022 werd ingevoerd, veranderde de aerodynamische eigenschappen van Formule 1-auto’s aanzienlijk. Hamilton, die bekend staat om zijn agressieve rijstijl, heeft sindsdien moeite gehad om zich aan te passen aan de nieuwe technische eisen.
- Remzones: Hamilton remt laat en stuurt agressief in, maar dit werkt minder goed met de huidige banden en auto’s.
- Kwalificatie: Zijn stijl is minder vergevingsgezind, vooral in situaties waar precisie essentieel is, zoals in kwalificatiesessies.
Vergelijking met Russell
De cijfers tonen een aanzienlijk verschil tussen de prestaties van Hamilton en Russell in 2024:
Categorie | Hamilton | Russell |
---|---|---|
Kwalificaties | 5 | 19 |
Sprintkwalificaties | 1 | 5 |
Beste startpositie | 4e | 2e |
Russell heeft duidelijk geprofiteerd van een stijl die beter past bij de huidige generatie auto’s, wat hem in staat stelde Hamilton te overtreffen in bijna alle kwalificaties.
Hoewel het seizoen 2024 eindigde met gemengde gevoelens, liet Hamilton in zijn laatste races zien dat hij nog steeds een van de meest getalenteerde coureurs is. Zijn vermogen om terug te vechten na tegenslagen, zoals tijdens de race in Abu Dhabi, benadrukt zijn klasse en vastberadenheid.
Met zijn overstap naar Ferrari in 2025 zal hij moeten werken aan het aanpassen van zijn stijl aan de technische eisen van de auto’s. Zoals Wolff opmerkte, is het mogelijk dat externe factoren ook een rol hebben gespeeld bij zijn prestaties, maar dit zal pas duidelijk worden na een nieuw seizoen in andere omstandigheden.