Dr. Helmut Marko heeft toegegeven dat het contracteren van Nyck de Vries zijn “grootste fout” was. De Vries maakte indruk tijdens zijn invalbeurt voor Williams in 2022, wat leidde tot een fulltime zitje bij AlphaTauri in 2023. Echter, na tien Grands Prix werd de 29-jarige De Vries vervangen door Daniel Ricciardo.
“Mijn grootste fout? Daar bestaat geen twijfel over, dat is Nyck de Vries,” verklaarde Marko. “Hij deed het erg goed bij zijn debuut voor Williams in Monza. Maar eenmaal bij AlphaTauri maakte hij geen vooruitgang.”
Ondanks zijn indrukwekkende staat van dienst, waaronder kampioenschappen in zowel Formule 2 als Formule E, bleek De Vries niet te voldoen aan de verwachtingen binnen het team. Marko benadrukte dat de stopwatch aantoonde dat De Vries de verkeerde keuze was en dat pogingen om sneller te gaan resulteerden in fouten.
Nyck de Vries begon zijn seizoen bij AlphaTauri met een 14e plaats in zowel de Grand Prix van Bahrein als die van Saoedi-Arabië. Tijdens de Australische Grand Prix kwalificeerde hij zich als 15e, maar viel uit na een botsing met Logan Sargeant. In Azerbeidzjan crashte De Vries in de kwalificatie en viel uit in de race na contact met de muur.
In Miami kwalificeerde hij zich als 15e, maar een aanrijding met Lando Norris leidde tot een 18e plaats. Zijn beste resultaat behaalde hij in Monaco met een 12e plaats. Na tien races stond De Vries puntloos onderaan het kampioenschap, terwijl teamgenoot Yuki Tsunoda twee punten had verzameld. Dit leidde tot zijn vervanging door Daniel Ricciardo.
Red Bull’s geschiedenis met coureurskeuzes
In het verleden heeft Red Bull meerdere coureurs gecontracteerd die hun potentieel niet volledig waarmaakten. Namen zoals Scott Speed, Jaime Alguersuari en Daniil Kvyat begonnen veelbelovend, maar konden de hoge verwachtingen niet waarmaken.
Toch beschouwt Marko de situatie met De Vries als uitzonderlijk, gezien zijn indrukwekkende achtergrond en de hoge verwachtingen die daarmee gepaard gingen.
Na zijn vertrek bij AlphaTauri keerde Nyck de Vries terug naar de Formule E en nam hij deel aan de hypercar-klasse met Toyota in het World Endurance Championship (WEC). Deze stap was een terugkeer naar de raceklassen waar hij eerder succes had geboekt, waaronder zijn kampioenschap in de Formule E.
Het ontslag van Nyck de Vries halverwege zijn debuutseizoen bij AlphaTauri leidde tot kritiek binnen de racegemeenschap. Verschillende Nederlandse en Formule E-coureurs spraken hun ongenoegen uit over de beslissing, waarbij sommigen het als “veel te vroeg” bestempelden om De Vries te laten gaan.