Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’
F1 nieuws

Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’

757
Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’
Foto: F1 Vision

De financiële gevolgen van de toetreding van Cadillac tot de Formule 1 zijn onderwerp van discussie. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, stelt dat de compensatievergoeding van $450 miljoen onvoldoende is om het verlies aan inkomsten voor de tien bestaande teams te dekken.

“De compensatievergoeding, die momenteel is vastgesteld op $450 miljoen, is te laag. Het maakt het directe verlies aan inkomsten niet goed,” aldus Toto Wolff in een interview met Auto Motor und Sport.

Deze vergoeding is bedoeld om de impact op het prijzengeld te verzachten. Cadillac’s komst, onderdeel van een samenwerking met GM en Andretti, brengt extra verdunning van de prijspot met zich mee. Hoewel het oorspronkelijke bedrag van $200 miljoen in 2020 al snel als onvoldoende werd beschouwd, blijft ook de verhoogde som controversieel.

De compensatievergoeding, ook wel bekend als de ‘anti-dilution fee’, is vastgelegd in de Concorde-overeenkomst. Dit document regelt de commerciële afspraken tussen de Formule 1 en de teams. Nieuwe teams moeten deze eenmalige betaling doen om de financiële stabiliteit van bestaande deelnemers te waarborgen.

In 2020 werd het bedrag vastgesteld op $200 miljoen, maar door de toenemende populariteit en groei van Formule 1, mede door de impact van Drive to Survive, stegen de teamwaarderingen aanzienlijk. Dit leidde tot kritiek op het oorspronkelijke bedrag.

Met de komst van Cadillac is dit bedrag verdubbeld tot $450 miljoen, maar volgens Wolff blijft dit onvoldoende om de financiële verliezen volledig te compenseren.

Cadillac’s rol en toekomstig leiderschap

Cadillac heeft voormalig teambaas Graeme Lowdon aangesteld om de voorbereidingen voor hun entree in 2026 te leiden. Lowdon, die eerder leiding gaf aan het Manor/Marussia-team, krijgt de taak om zowel operationele als strategische aspecten van het project te beheren.

Lees ook:  Mercedes reageert op Hamilton: wat er gaat veranderen in 2025 met de W16

Het bedrag van $450 miljoen, exclusief de interne investeringen van Cadillac, moet worden gerechtvaardigd door een positieve impact op de waarde van de sport. Wolff benadrukt echter dat meer betrokkenheid en investering van Cadillac cruciaal zijn om deze waarde daadwerkelijk te vergroten.

De financiële stabiliteit van Formule 1-teams is de afgelopen jaren verbeterd. Dit wordt mede toegeschreven aan de invoering van een budgetplafond in 2021. Hierdoor zijn de uitgaven van teams beperkt, wat leidde tot een gezonder financieel klimaat.

“Onze winstmarge ligt tussen de 30 en 35 procent vóór belastingen. Dit compenseert zelfs onze uitgaven aan de powerunit,” aldus Wolff.

Mercedes rapporteerde in 2023 een omzet van £546,5 miljoen, een stijging van £71,9 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ondanks de omzetstijging daalde de winst van £89,7 miljoen in 2022 naar £83,8 miljoen in 2023. Toch werden er £75 miljoen aan aandeelhouders uitgekeerd, een toename ten opzichte van £55,2 miljoen in 2022.

Waarom $450 miljoen nog steeds te weinig is

Hoewel $450 miljoen op papier een aanzienlijke investering lijkt, stelt Wolff dat het bedrag niet in verhouding staat tot de huidige waarderingen van teams. Veel van de grote teams worden inmiddels gewaardeerd op miljarden dollars.

De extra verdunning van het prijzengeld betekent dat elk bestaand team minder inkomsten ontvangt, wat niet volledig wordt gecompenseerd door deze eenmalige betaling.

“Alleen tijd zal uitwijzen welke waarde de sport krijgt door een elfde deelnemer,” zei Wolff. “Als Cadillac nu instapt met een fabrieksteam en een passend marketingbudget, kan het een waardevolle toevoeging zijn aan de sport.”

Het prijzengeld in Formule 1 wordt verdeeld op basis van prestaties en een vaste basisbijdrage. Door de komst van een extra team worden deze bedragen herverdeeld, wat voor bestaande teams een lagere uitkering kan betekenen.

Lees ook:  Ferrari overweegt nieuwe coureur voor Cadillac in 2026 na test in Barcelona

De compensatievergoeding is bedoeld om dit effect te neutraliseren, maar de huidige som wordt door meerdere teams als onvoldoende beschouwd.

De situatie benadrukt de noodzaak voor een herziening van de voorwaarden in toekomstige Concorde-overeenkomsten. Met stijgende populariteit en inkomsten binnen de sport is de vraag gerechtvaardigd of de huidige structuur toereikend is om de belangen van alle betrokken partijen te beschermen.

Gerelateerd nieuws

Eerste blik op Ferrari’s SF25: Technische details en ontwerp

Ferrari heeft de SF25 onthuld en ondanks dat de eerste beelden gebaseerd...

F1’s 75-Year Season Launch: Was het de moeite waard en wat viel op?

De lancering van het 75-jarige seizoen van de Formule 1 was een...

Ferrari’s 2025-upgrade in cijfers: ‘0,4 seconden per ronde sneller’

Ferrari’s nieuwste auto voor het seizoen 2025 heeft volgens simulatiegegevens een tijdwinst...

Coureurs weigeren verplichte 2025 auto-launch: ‘spreekt zich tenminste uit’

Het nieuwe centrale launch-event voor Formule 1-auto’s in 2025 heeft een storm...

Carlos Sainz en Alex Albon over toekomst bij Williams: ‘ik ben hier om te winnen’

Williams richt zich op lange termijn groei, maar wat betekent dat concreet...

De duistere kant van FIA: hoe macht en controverses de sport beïnvloeden

De FIA heeft sinds 1904 de controle over de regels, veiligheid en...

Red Bull staat voor een fundamenteel probleem: ‘gebrek aan ervaring’

Red Bull bevindt zich in een lastige positie. Het team domineert al...

FIA legt strenge taalregels op en dreigt met boetes voor coureurs

De FIA heeft voor het eerst haar nieuwe taalregels gehandhaafd en een...