Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home Overig Hoe de FIA de auto’s controleert op reglementaire overtredingen
    Overig

    Hoe de FIA de auto’s controleert op reglementaire overtredingen

    36
    Hoe de FIA de auto’s controleert op reglementaire overtredingen
    Foto: fuji.tim

    Voor aanvang van een Grand Prix moeten teams een verklaring indienen dat hun auto’s aan alle voorschriften voldoen. Tijdens het weekend voeren FIA-officials visuele inspecties uit in de pitboxen, waarbij ze de auto’s observeren en het werk eromheen monitoren.

    Sinds 2022 worden ook laserscans ingezet voor willekeurige controles, waarbij de scans worden vergeleken met door teams aangeleverde CAD-gegevens.

    Na de race worden steekproefsgewijs vier auto’s geselecteerd voor een grondige inspectie. Hierbij worden specifieke onderdelen getest op conformiteit met de reglementen.

    AspectControle
    AerodynamicaVorm en afmetingen van vleugels en vloer
    GewichtMinimumgewicht van complete auto
    AfmetingenExacte maten van alle onderdelen
    VeiligheidCockpitsterkte, gordels, brandblussers

    De FIA controleert onder meer op aerodynamische aspecten, gewicht, afmetingen en de werking van technische systemen. Bij overtredingen kunnen teams verschillende sancties opgelegd krijgen, variërend van boetes tot diskwalificatie.

    Recente voorbeelden zijn de diskwalificatie van Sebastian Vettel in Hongarije 2021 vanwege te weinig brandstof, en die van Charles Leclerc en Lewis Hamilton in Austin 2023 wegens overmatige slijtage van de bodemplaat.

    Uitgebreide inspectiemethoden

    FIA-officials observeren de auto’s nauwkeurig in de pitboxen, waarbij ze letten op onregelmatigheden in de constructie of ongeoorloofde aanpassingen. Deze inspecties vinden plaats gedurende het hele raceweekend, van de eerste vrije training tot na de race.

    Naast visuele controles maakt de FIA gebruik van geavanceerde meetinstrumenten. Laserscans zijn sinds 2022 een belangrijk onderdeel van het inspectiearsenaal.

    Deze scans vergelijken de fysieke auto met de door teams aangeleverde CAD-gegevens, waardoor zelfs minuscule afwijkingen kunnen worden gedetecteerd. Voor specifieke onderdelen worden fysieke tests uitgevoerd. Zo worden vleugels en vloeren onderworpen aan buigtests om de flexibiliteit te controleren.

    De opening van het DRS-systeem wordt nauwkeurig gemeten om te verzekeren dat het binnen de toegestane limieten blijft.

    “De geselecteerde teams moeten hun auto’s uitrusten met extra draadloze opnamecamera’s,” aldus een technische richtlijn van FIA-directeur Nikolas Tombazis.

    Deze camera’s, in combinatie met zogenaamde ’target dots’ op de voorvleugel, stellen de FIA in staat om de bewegingen en flexibiliteit van cruciale onderdelen tijdens het rijden te analyseren.

    lewis hamilton fp2 suzuka

    Tijdstippen van technische controles

    Voor aanvang van het weekend moeten alle teams een verklaring indienen waarin ze bevestigen dat hun auto’s aan alle voorschriften voldoen. Deze stap vindt uiterlijk twee uur voor de eerste vrije training plaats.

    Het niet correct invullen van dit formulier kan resulteren in boetes, zoals Mercedes in 2022 ondervond toen ze 25.000 euro moesten betalen voor een fout in de verklaring voor Lewis Hamilton’s auto.

    Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie zijn FIA-officials aanwezig in elke pitbox. Ze observeren de auto’s, monitoren werkzaamheden en controleren de conformiteit van de banden. Deze continue aanwezigheid stelt de FIA in staat om real-time inzicht te krijgen in de staat van de auto’s.

    Na de race vindt een cruciale controle plaats. Vier willekeurig geselecteerde auto’s ondergaan een grondige inspectie. Vanwege tijdsdruk worden niet alle onderdelen gecontroleerd, maar de FIA kiest specifieke componenten voor analyse.

    ControlemomentenActiviteiten
    Voor het weekendIndiening conformiteitsverklaring
    Tijdens sessiesObservatie in pitboxen, bandenchecks
    Na de raceGrondige inspectie van 4 geselecteerde auto’s

    Het gewicht van de coureurs wordt ook gecontroleerd. Sinds 2019 moeten coureurs minimaal 80 kg wegen, inclusief veiligheidsuitrusting. Dit minimum is ingesteld om oneerlijke gewichtsverschillen tussen coureurs te voorkomen.

    Gecontroleerde reglementen

    De FIA let nauwkeurig op de conformiteit van vleugels, vloeren en andere aerodynamische elementen. Flexibele onderdelen zijn een specifiek aandachtspunt, aangezien teams vaak de grenzen opzoeken van wat is toegestaan.

    Het gewicht van de auto’s wordt strikt gecontroleerd. Er is een minimumgewicht vastgesteld voor de complete auto, inclusief coureur. Teams moeten dit gewicht te allen tijde respecteren, wat een uitdaging kan vormen gezien het constante streven naar gewichtsreductie voor betere prestaties.

    Afmetingen van de auto’s worden nauwkeurig gemeten. Denk hierbij aan de totale lengte, breedte, hoogte en wielbase. Ook specifieke onderdelen zoals de voorvleugel, achtervleugel en diffuser moeten binnen voorgeschreven maten vallen.

    “We moeten rekening houden met het vochtverlies tijdens de race, want soms kan dit oplopen tot drie kilo lichaamsgewicht,” legt een FIA-official uit over de gewichtscontrole van coureurs.

    De FIA meet de opening van de DRS-vleugel om te verzekeren dat deze niet groter is dan toegestaan, wat een oneerlijk voordeel zou kunnen opleveren.

    yuki tsunoda
    Foto: For F1

    Brandstofsamenstelling en -verbruik zijn ook onderwerp van strikte controles. Teams moeten na de race voldoende brandstof overhouden voor analyse, zoals bleek uit de diskwalificatie van Sebastian Vettel in Hongarije 2021 toen er onvoldoende brandstof in zijn tank zat.

    Geavanceerde technologie in controles

    Laserscanning technologie speelt een cruciale rol in de moderne inspecties. Deze methode, geïntroduceerd in 2022, vergelijkt de fysieke auto met de door teams aangeleverde CAD-gegevens. Hierdoor kunnen zelfs minuscule verschillen in vorm of afmeting worden opgemerkt die met het blote oog onzichtbaar zijn.

    “De laserscans controleren of wat is doorgegeven overeenkomt met de daadwerkelijke auto,” aldus een FIA-technisch expert.

    Sensorgegevens worden uitgebreid geanalyseerd om de prestaties en het gedrag van de auto’s tijdens het rijden te beoordelen. Deze data geven inzicht in aspecten zoals motorvermogen, energieterugwinning en brandstofverbruik, waardoor de FIA kan controleren of teams binnen de toegestane limieten opereren.

    Hoewel deze tests voornamelijk door de teams zelf worden uitgevoerd, kan de FIA de resultaten opvragen en analyseren om te verzekeren dat de aerodynamische prestaties overeenkomen met wat is toegestaan volgens de reglementen.

    TechnologieToepassing
    LaserscanningVergelijking fysieke auto met CAD-data
    SensoranalyseBeoordeling prestaties en gedrag tijdens het rijden
    WindtunneltestsValidatie van aerodynamische concepten

    Camera’s, gecombineerd met speciale markeringen op de auto’s, stellen de controleurs in staat om de flexibiliteit en het gedrag van cruciale componenten zoals vleugels en vloeren te beoordelen.

    Gevolgen van overtredingen

    Diskwalificatie is de zwaarste straf die kan worden opgelegd. Dit gebeurt meestal bij ernstige technische overtredingen die een significant voordeel hebben opgeleverd.

    Een recent voorbeeld hiervan is de diskwalificatie van Charles Leclerc en Lewis Hamilton in Austin 2023, waar hun bodemplaten meer dan de toegestane slijtage vertoonden.

    Tijdstraffen kunnen worden gegeven voor minder ernstige overtredingen. Deze straffen variëren van enkele seconden tot een drive-through penalty, afhankelijk van de overtreding. Ze worden vaak toegepast wanneer een overtreding tijdens de race wordt geconstateerd.

    Boetes worden regelmatig opgelegd voor procedurele overtredingen of kleinere technische inbreuken. De hoogte van de boete kan variëren van enkele duizenden tot honderdduizenden euro’s. Zo moest Mercedes in 2022 een boete van 25.000 euro betalen voor het incorrect invullen van een conformiteitsverklaring.

    “Teams zijn verplicht om één liter brandstof aan het einde van de race over te houden, zodat de FIA kan controleren of het brandstofmonster voldoet aan de eisen,” verklaart een FIA-official de reden achter Vettel’s diskwalificatie in Hongarije 2021.

    Ferrari en sprintraces
    Foto: Lukas Raich

    Puntenaftrek in het kampioenschap is een andere mogelijke sanctie, hoewel deze minder vaak wordt toegepast. Deze straf wordt overwogen bij herhaalde of zeer ernstige overtredingen die de integriteit van de sport in gevaar brengen.

    SanctieToepassing
    DiskwalificatieErnstige technische overtredingen
    TijdstraffenMinder ernstige overtredingen tijdens de race
    BoetesProcedurele fouten of kleine technische inbreuken
    PuntenaftrekHerhaalde of zeer ernstige overtredingen

    In sommige gevallen kan de FIA besluiten om een waarschuwing te geven of een team te verplichten om aanpassingen aan de auto door te voeren voor toekomstige races. Dit gebeurt vaak wanneer een onderdeel op de grens van legaliteit opereert, maar nog net binnen de regels valt.

    Gerelateerd nieuws

    De regels rond de verplichte lengte van DRS-zones op elk circuit

    De lengte en locatie van DRS-zones worden per circuit bepaald, afhankelijk van...

    De regels voor een staande start versus een rollende start na een rode vlag

    Bij een rode vlag-situatie wordt de race onderbroken en keren alle auto’s...

    Waarom het FIA-protocol voor medische checks na crashes zo strikt is

    Het FIA-protocol is ontworpen om ernstige blessures vroegtijdig te detecteren en levens...

    Waarom minimumtemperaturen voor bandenwarmers verplicht zijn

    Minimumtemperaturen voor bandenwarmers zijn verplicht in de autosport om de veiligheid en...

    Waarom flexibele vleugels regelmatig onderwerp zijn van FIA-onderzoek

    Deze technologie staat regelmatig onder de aandacht van de FIA vanwege het...

    Hoe de FIA circuits beoordeelt op veiligheidsstandaarden

    De FIA bestudeert gedetailleerde tekeningen van nieuwe circuits die een FIA-licentie willen...

    De regelgeving rond het gebruik van reservechassis na een crash

    Teams mogen een reservechassis alleen inzetten bij ernstige schade aan het originele...

    Waarom teams verplicht zijn om beschadigde auto-onderdelen aan de FIA te overhandigen

    De FIA gebruikt de ingeleverde onderdelen om de veiligheid te verbeteren en om...