Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hamilton gefrustreerd na kwalificatie in Las Vegas: ‘Ik had op pole moeten staan’
F1 nieuws

Hamilton gefrustreerd na kwalificatie in Las Vegas: ‘Ik had op pole moeten staan’

158
Hamilton gefrustreerd na kwalificatie in Las Vegas: ‘Ik had op pole moeten staan’
Foto: F1 Focus

Lewis Hamilton beleefde een frustrerende kwalificatie tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Ondanks een sterke start van het weekend, waarin hij beide vrijdagtrainingen domineerde en ook in Q2 de snelste tijd neerzette, kwam hij in Q3 niet verder dan een teleurstellende tiende plaats.

Cruciale fouten in zijn rondes bepaalden het resultaat. Tijdens zijn eerste poging in Q3 blokkeerde hij zijn wielen in het midden van het circuit, wat hem kostbare tijd opleverde.

In zijn tweede ronde verloor hij de controle door overstuur in bocht drie, waarbij hij wijd ging. Deze ronde werd uiteindelijk geschrapt vanwege een track limits-overtreding.

“Ik had op pole moeten staan, maar dat ben ik niet. Het is wat het is. Je leeft om een nieuwe dag te vechten.” – Lewis Hamilton

Hamilton gaf na afloop duidelijk aan dat hij het gevoel had dat een polepositie binnen handbereik was, maar erkende dat hij niet leverde op het beslissende moment.

Veranderingen in balans en stabiliteit

Een belangrijke factor die bijdroeg aan Hamilton’s problemen in Q3 was de veranderde balans van zijn auto. Waar hij in eerdere sessies veel vertrouwen in de auto had, voelde deze in Q3 plotseling anders aan. Hamilton gaf aan dat de stabiliteit, die cruciaal is voor snelle rondetijden, plotseling verdwenen leek te zijn.

“De auto voelde anders in Q3, en de stabiliteit was om de een of andere reden verdwenen. Maar in alle andere sessies voelde ik dat wel.” – Lewis Hamilton

Het verlies van stabiliteit zorgde ervoor dat Hamilton niet in staat was om een foutloze ronde neer te zetten. Hoewel Mercedes in de koude omstandigheden van Las Vegas competitief was, kon hij daar niet optimaal van profiteren. Dit laat zien hoe klein de marges zijn in Formule 1, waar zelfs een minimale verandering in balans grote gevolgen kan hebben.

Lees ook:  Sainz over afwijzing Mercedes en Red Bull: ' Het deed pijn'

Het optreden van Mercedes in Las Vegas past in een duidelijk patroon: het team lijkt beter te presteren in koude en omstandigheden met weinig grip. Dit seizoen waren circuits zoals Silverstone en Spa, waar regen en lage temperaturen een rol speelden, ook al sterke locaties voor het team.

Teambaas Toto Wolff benadrukte dat de auto van Mercedes zich duidelijk thuis voelt in dergelijke omstandigheden.

“Onze auto komt tot leven als er weinig grip is en het koud is. Het feedback dat we van de coureurs krijgen, is dat het dan goed voelt. Bij andere teams hoor je meer klachten over een gebrek aan grip.” – Toto Wolff

Deze sterke punten kwamen ook duidelijk naar voren in de prestaties van Russell, die erin slaagde om de polepositie te bemachtigen. Zijn eerdere sterke optreden in regenachtige omstandigheden, zoals recent in São Paulo, toont aan dat hij optimaal gebruik weet te maken van de sterke punten van de Mercedes-auto.

Statistieken en kwalificatievergelijking met Russell

De kwalificatieproblemen van Hamilton zijn dit seizoen geen op zichzelf staand incident. In de kwalificatie-head-to-head met George Russell heeft Hamilton dit jaar duidelijk het onderspit gedolven.

Met een score van 17-5 in het voordeel van Russell blijkt dat de jongere coureur dit seizoen consistenter presteert op de zaterdagen. Dit verschil benadrukt hoe belangrijk het is om foutloos te blijven, vooral in de cruciale Q3-sessies.

CoureurAantal keren sneller in kwalificatie
George Russell17
Lewis Hamilton5

Deze statistieken tonen niet alleen het verschil in prestaties aan, maar versterken ook de indruk dat Hamilton moeite heeft om zich volledig aan te passen aan de huidige Mercedes-auto.

Lees ook:  Waarom Alonso Wolff belde na het vertrek van Hamilton bij Mercedes

Frustratie bij Hamilton, maar focus op de race

Ondanks de teleurstellende kwalificatie blijft Hamilton gefocust op de race. Hij benadrukte dat bandenmanagement en degradatie belangrijke factoren zullen zijn tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Met zijn ervaring en strategische aanpak ziet hij nog kansen om een goed resultaat neer te zetten.

“Ik sta behoorlijk ver naar achter, dus ik zal zien wat ik van daaruit kan doen. De degradatie zal de sleutel zijn. Vorig jaar hadden we hier ook een enerverende race.” – Lewis Hamilton

Hoewel zijn opmerkingen hoopgevend klinken, blijft het een uitdaging om vanaf de tiende positie naar voren te komen, zeker met sterke concurrentie van teams zoals Red Bull, Ferrari en McLaren.

Het seizoen 2024 heeft Mercedes zowel hoogte- als dieptepunten gebracht. In de zomerperiode behaalde het team overwinningen in Oostenrijk, Groot-Brittannië en België, mede dankzij de sterke prestaties in koelere omstandigheden.

Na de zomer zakte de snelheid van de auto echter weg, en teams zoals McLaren, Ferrari en Red Bull namen duidelijk de overhand.

Overwinningen van Mercedes in 2024:

  • Oostenrijk: Het team profiteerde van de koude omstandigheden om een dominante overwinning te behalen.
  • Groot-Brittannië: Wisselvallige weersomstandigheden zorgden voor een spannende race waarin Mercedes uitblonk.
  • België: Regenachtige omstandigheden gaven Mercedes opnieuw een voordeel.

Deze prestaties laten zien dat de kracht van de Mercedes-auto sterk afhankelijk is van externe factoren, zoals temperatuur en gripniveaus.

Gerelateerd nieuws

Alonso over zijn prestaties: ‘Ik zou mezelf een prijs geven’

Fernando Alonso heeft een opmerkelijk jaar achter de rug op het gebied...

Norris schittert in Abu Dhabi GP 2024: McLaren wint wereldtitel

Lando Norris heeft McLaren naar een historische overwinning geleid door zijn dominante...

Toto Wolff biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na ‘idiote’ fout

Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende laatste kwalificatie voor Mercedes. Na twaalf jaar...

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...