Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De regels voor een staande start versus een rollende start na een rode vlag
Overig

De regels voor een staande start versus een rollende start na een rode vlag

48
De regels voor een staande start versus een rollende start na een rode vlag

Bij een rode vlag-situatie wordt de race onderbroken en keren alle auto’s terug naar de pitstraat. De wedstrijdleiding beslist vervolgens of de herstart een staande of rollende start wordt, afhankelijk van de omstandigheden.

Een staande start vanaf de grid is mogelijk als de baanomstandigheden dit toelaten. De coureurs stellen zich dan op in hun oorspronkelijke startposities op. Bij een rollende start rijden de auto’s achter de safety car voordat de race wordt hervat.

De keuze tussen een staande of rollende start wordt gemaakt door de wedstrijdleider. Hij beoordeelt de baancondities en veiligheidssituatie om de meest geschikte herstartprocedure te bepalen.

AspectStaande herstartRollende herstart
SpectaculairHoogGemiddeld
VeiligheidGemiddeldHoog
Kans op positiewinstGrootBeperkt
Geschikt voor moeilijke omstandighedenMinderMeer
Snelheid van hervattingSnelGeleidelijk

Bij een staande herstart mogen teams nieuwe banden monteren tijdens de rode vlag-periode. Dit weerlegt de kritiek van sommige coureurs dat een staande herstart op gebruikte banden gevaarlijk zou zijn.

De FIA heeft de herstartprocedure getest tijdens wintertests in Barcelona. Ondanks enkele bezwaren van coureurs, blijft de mogelijkheid van een staande herstart na een rode vlag gehandhaafd voor het nieuwe seizoen.

Procedure bij een rode vlag

Wanneer de rode vlag wordt getoond, moeten alle coureurs onmiddellijk hun snelheid verminderen en terugkeren naar de pitstraat. Ze parkeren hun auto’s voor de witte lijn in de pitstraat. Tien minuten voor de geplande herstart krijgen de teams een signaal

Dit signaal wordt herhaald vijf en drie minuten voor de herstart. Deze tijdsaanduidingen helpen teams en coureurs zich voor te bereiden op de hervatting van de race.

Twee minuten voor de herstart mogen auto’s die op een ronde achterstand staan, een ronde rijden om weer aan te sluiten achteraan in de pitstraat. Dit zorgt ervoor dat alle auto’s in de juiste volgorde staan voor de herstart.

Formule 1 teams
Foto: Liauzh

Na deze procedure gaat het groene licht aan het einde van de pitstraat aan. Dit is het signaal voor alle coureurs om de pitstraat te verlaten en zich naar de startgrid te begeven voor een staande start, of om achter de safety car aan te sluiten voor een rollende start.

Keuze tussen staande en rollende start

Een staande start wordt vaak gekozen wanneer de baanomstandigheden volledig hersteld zijn en er geen direct gevaar meer is. Dit kan het geval zijn als de oorzaak van de rode vlag, zoals een ongeluk of obstakel op de baan, volledig is opgelost.

Een rollende start wordt eerder toegepast als er nog enige onzekerheid is over de baancondities of als er sprake is van wisselvallige weersomstandigheden.

“Er is geen coureur naar me toe gekomen, maar het lijkt me een beetje een vreemd argument, omdat ze allemaal nieuwe banden halen wanneer de rode vlag uit hangt.”

Deze start achter de safety car biedt meer controle en vermindert het risico op incidenten bij de herstart.

Charlie Whiting, de wedstrijdleider, beoordeelt de situatie zorgvuldig voordat hij een beslissing neemt. Hij houdt rekening met factoren zoals:

  • De staat van het circuit
  • Weersomstandigheden
  • Tijd die nodig is om eventuele schade te herstellen
  • Algemene veiligheidssituatie

Veiligheidsmaatregelen en procedures

Wanneer een rode vlag wordt getoond, moeten alle coureurs onmiddellijk hun snelheid verminderen en terugkeren naar de pitstraat.

Dit zorgt ervoor dat de baan snel wordt vrijgemaakt, zodat marshals en hulpdiensten veilig kunnen werken aan het oplossen van de situatie die de rode vlag veroorzaakte. De FIA heeft duidelijke richtlijnen opgesteld voor het gebruik van de rode vlag:

  • Ernstige ongevallen
  • Extreme weersomstandigheden
  • Blokkades op de baan
  • Veiligheidsproblemen die onmiddellijke actie vereisen

Naast de rode vlag maakt de Formule 1 ook gebruik van andere veiligheidssignalen, zoals:

  • Gele vlag: Gevaar op de baan, inhalen verboden
  • Blauwe vlag: Signaal voor langzamere auto’s om snellere door te laten
  • Groene vlag: Baan is vrij, racen kan worden hervat
red bull
Foto: The Race

Deze vlaggen en lichten vormen een integraal onderdeel van het veiligheidssysteem en helpen bij het waarborgen van de veiligheid van coureurs, marshals en toeschouwers.

Een bekend voorbeeld is de Grand Prix van Maleisië in 2009. De race werd onderbroken door hevige regenval, wat resulteerde in een rode vlag.

Na een lange pauze werd besloten de race niet te hervatten vanwege aanhoudende slechte weersomstandigheden. Dit incident leidde tot discussies over de procedures bij extreme weersomstandigheden.

In de Grand Prix van Hongarije 2021 zagen we een recent voorbeeld van een staande herstart na een rode vlag. De race werd onderbroken na een crash in de eerste ronde.

Bij de herstart kozen sommige teams ervoor om naar droogweerbanden te wisselen, wat leidde tot een dramatische wending in de race. Enkele opvallende rode vlag-situaties:

  • Monaco 2011: Race onderbroken vanwege een meervoudige crash
  • Silverstone 2014: Lange onderbreking voor baanreparaties na een crash
  • Baku 2021: Herstart na bandenproblemen leidde tot dramatische ontknoping

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...