Met drie wereldkampioenschappen en een voorsprong in het huidige seizoen staat Verstappen op het punt zich bij een exclusieve groep coureurs te voegen die vier opeenvolgende titels hebben gewonnen. Zijn toekomst in de sport, ondanks zijn lange contract met Red Bull tot en met 2028, blijft een onderwerp van discussie.
Vooral de interesse van Mercedes blijft de gemoederen bezighouden, zeker nu zijn vader Jos Verstappen openlijk spreekt over mogelijke plannen na het contract.
Volgens Jos Verstappen is het onvermijdelijk dat Max op een bepaald moment zijn eigen keuzes wil maken. Hoewel hij benadrukt dat Max tot 2028 bij Red Bull blijft, sluit hij een pauze daarna niet uit. Hij zegt dat zijn zoon bewust is van andere aspecten in het leven en niet uitsluitend gemotiveerd wordt door records.
“Misschien stopt hij een jaar en voelt hij daarna weer de behoefte om terug te keren,” zegt Jos Verstappen.
Max heeft in eerdere interviews al laten doorschemeren dat de steeds drukkere Formule 1-kalender niet zijn voorkeur heeft. Dit maakt het idee van een sabbatical na 2028 realistischer, vooral als hij zijn doelen bij Red Bull heeft bereikt.
Zijn vader geeft aan dat Max al tevreden is met wat hij heeft bereikt, en dat hij niet per se de records van zeven of acht kampioenschappen hoeft te breken.
Mercedes: Waarom Verstappen een prioriteit blijft
Mercedes blijft, ondanks hun huidige focus op jong talent zoals Andrea Kimi Antonelli, geïnteresseerd in Max Verstappen. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft eerder openlijk zijn bewondering uitgesproken voor Verstappen. Met de grote regelwijzigingen in 2026 ziet Mercedes een kans om zichzelf opnieuw als dominant team te positioneren.
Ola Källenius, CEO van Mercedes, benadrukte tijdens een interview dat Verstappen perfect in hun plannen zou passen.
“Max zou er goed uitzien in zilver, nietwaar?” zei Källenius tijdens een gesprek met Sky Germany.
De introductie van nieuwe powerunits en volledig duurzame brandstoffen vanaf 2026 biedt Mercedes een kans om hun technische expertise te tonen.
Het team heeft eerder bewezen uit te blinken bij regelwijzigingen, zoals aan het begin van het V6-hybridetijdperk in 2014, toen ze acht opeenvolgende constructeurstitels wonnen. Mercedes’ interesse in Verstappen sluit hier naadloos op aan.
Red Bull: Prestatieclausule voedt geruchten
Christian Horner heeft bevestigd dat Verstappen’s contract een prestatieclausule bevat, die hem onder bepaalde omstandigheden toestaat het team vóór 2028 te verlaten. Dit voedt speculaties over een mogelijke overstap naar Mercedes of een ander team als Red Bull in een mindere vorm verkeert.
Volgens rapporten in de Britse media zou Verstappen het team kunnen verlaten als hij gedurende een groot deel van het seizoen lager dan derde in het kampioenschap staat.
Een dergelijke clausule was ook aanwezig in een eerder contract, toen Mercedes in 2019 interesse toonde.
Contractdetails | Informatie |
---|---|
Huidige looptijd | Tot en met 2028 |
Prestatieclausule | Mogelijkheid tot vertrek bij slechte resultaten |
Vergelijkbare clausules | Aanwezig in contracten van 2019 en eerder |
Horner benadrukte tijdens de Grand Prix van Nederland dat Red Bull er alles aan doet om Verstappen tevreden te houden. Toch blijft het een uitdaging om een coureur van zijn kaliber gemotiveerd te houden in een minder competitieve auto.
Naast Mercedes wordt ook Aston Martin genoemd als potentiële bestemming voor Verstappen. Het team heeft grote stappen gezet door Adrian Newey, de meesterontwerper achter veel Red Bull-succes, aan te trekken.
Bovendien zal Aston Martin vanaf 2026 samenwerken met Honda, de huidige leverancier van Red Bull’s powerunits.
Deze ontwikkelingen tonen de ambitie van Aston Martin om zich bij de topteams te voegen. Hoewel Verstappen zelf heeft aangegeven zijn carrière het liefst bij Red Bull te beëindigen, kan de combinatie van Newey’s expertise en Honda’s motoren een aantrekkelijk pakket bieden.
Financiële strategie: een ‘gevechtsfonds’ voor Verstappen
Eddie Jordan, voormalig teameigenaar in de Formule 1, heeft onthuld dat Mercedes al voorbereidingen treft om Verstappen financieel aan te trekken. Tijdens een bijeenkomst in Monaco bespraken Toto Wolff, Ola Källenius en INEOS-eigenaar Jim Ratcliffe een plan om Verstappen’s salaris te dekken.
Hoewel Max niet aanwezig was, benadrukt dit de ernst van Mercedes’ interesse.
“Dit toont de ijzeren toewijding van Toto en zijn team om Max binnen te halen,” aldus Jordan.
Dit financiële plan is vergelijkbaar met de strategie die Mercedes in 2012 gebruikte om Lewis Hamilton van McLaren over te halen. Met Verstappen’s contractuele flexibiliteit en zijn bewezen prestaties is het begrijpelijk dat Mercedes bereid is ver te gaan om hem aan boord te krijgen.
Max Verstappen heeft zijn plaats in de geschiedenis van de Formule 1 al veiliggesteld. Zijn dominantie wordt ondersteund door indrukwekkende cijfers:
- Wereldkampioenschappen: 3 (met een kans op een vierde in 2024)
- Huidige voorsprong in 2024: 62 punten op Lando Norris
- Aantal races gewonnen in 2024: 14
- Unieke prestatie: Kans om als tweede coureur ooit vier titels op rij te winnen na Sebastian Vettel
Met zulke resultaten blijft hij een van de meest begeerde coureurs op de grid.
De interesse van Mercedes in Verstappen komt niet alleen voort uit zijn talent, maar ook uit zijn vermogen om teams naar een hoger niveau te tillen. Zijn inzicht in technische details, gecombineerd met zijn aanpassingsvermogen, maakt hem een unieke aanwinst. Mercedes, dat gewend is te werken met kampioenen zoals Hamilton, ziet in Verstappen een natuurlijke opvolger.
Met de regelwijzigingen in 2026 als katalysator kan Verstappen een sleutelrol spelen in de toekomst van elk team dat hem weet te contracteren. Hoewel zijn huidige focus bij Red Bull ligt, is de toekomst van de Formule 1 onvoorspelbaar.