Teams mogen een reservechassis alleen inzetten bij ernstige schade aan het originele chassis. De FIA moet hiervoor toestemming geven na een technische inspectie. Het proces vereist een schriftelijk verzoek van het team, waarbij ze moeten aantonen dat het vervangende onderdeel identiek is qua ontwerp, gewicht en functie.
Tijdens een raceweekend mogen teams een reservechassis gebruiken als de schade niet binnen een redelijke tijd te repareren is. Dit komt vooral voor na zware crashes in trainingen of kwalificaties.
Het goedkeuringsproces door de FIA omvat meerdere stappen. Eerst dient het team een gedetailleerd verzoek in. Daarna voeren FIA-officials een grondige inspectie uit van zowel het beschadigde als het reservechassis.
Ze controleren of alle specificaties overeenkomen en of de vervanging noodzakelijk is voor de veiligheid.
Controlemethode | Beschrijving | Doel |
---|---|---|
Menselijke controle | 20 controleurs observeren en noteren alle bewerkingen | Directe supervisie en documentatie |
Elektronische systemen | Real-time monitoring van auto’s | Continue bewaking van prestaties en wijzigingen |
Verzegeling | Fysieke verzegelingen op kritieke onderdelen | Voorkomen van ongeautoriseerde aanpassingen |
Recente voorbeelden tonen het belang van reservechassis. In Japan 2024 crashte Logan Sargeant zwaar tijdens de eerste training. Williams had geen reservechassis beschikbaar, wat leidde tot zorgen over zijn deelname aan de rest van het weekend.
In Australië 2024 moest Sargeant zijn auto afstaan aan teamgenoot Alexander Albon na diens crash, omdat het team slechts één bruikbaar chassis had.
Strikte FIA-regels voor reservechassis
Volgens het sportief reglement mogen teams tijdens parc fermé, de periode tussen kwalificatie en race, alleen aanpassingen doen voor veiligheidsredenen. Dit gaat over het repareren van kapotte onderdelen na een crash of het verbeteren van het comfort van de coureur in de cockpit.
Voor prestatiegerichte wijzigingen zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Teams mogen alleen de hoek van de flaps op de voorvleugel aanpassen. Het vervangen, verwijderen of toevoegen van bodywork-onderdelen is niet toegestaan zonder expliciete toestemming van de FIA.
“We hebben 20 controleurs die elke bewerking aan de auto in de gaten houden en opschrijven zodat we die later kunnen controleren. Aan het begin van het seizoen moeten de teams een lijst indienen met de bewerkingen die ze normaal gesproken in parc fermé binnen de reglementen uitvoeren – wij keuren die dan vervolgens goed of af.”
Als een team toch onderdelen wil aanpassen, moeten ze een schriftelijk verzoek indienen bij de FIA. Ze moeten daarbij garanderen dat het vervangende onderdeel identiek is qua ontwerp, gewicht en functie.
De FIA behoudt vervolgens de verwijderde onderdelen voor eventuele verdere inspectie. Manuel Leal, plaatsvervangend technisch afgevaardigde van de FIA, legt uit hoe ze de naleving van deze regels controleren:
Inzet van reservechassis: wanneer en hoe
Teams mogen een reservechassis inzetten wanneer het originele chassis ernstig beschadigd is en niet binnen een redelijke tijd gerepareerd kan worden. Dit komt meestal voor na zware crashes tijdens trainingen of kwalificaties.
De FIA beoordeelt elke situatie individueel om te bepalen of het gebruik van een reservechassis gerechtvaardigd is. Factoren die hierbij een rol spelen zijn:
- De ernst van de schade aan het originele chassis
- De beschikbare tijd voor reparaties
- De veiligheidsimplicaties van het blijven gebruiken van het beschadigde chassis
Het proces voor het inzetten van een reservechassis verloopt als volgt:
- Het team dient een schriftelijk verzoek in bij de FIA
- FIA-officials inspecteren zowel het beschadigde als het reservechassis
- De FIA controleert of alle specificaties overeenkomen
- Goedkeuring wordt alleen gegeven als de vervanging noodzakelijk is voor de veiligheid
Manuel Leal beschrijft hoe de FIA dit proces bewaakt:
“Als er iets vervangen moet worden, bijvoorbeeld een potentiometer op de ophanging die het heeft begeven, dan moeten we bewijs zien van het probleem en als het te maken heeft met een kritisch prestatiepunt, zoals gewichtsverdeling, ballast, ophanging of aero – behalve de flap van de voorvleugel – dan zal een FIA-medewerker controleren of het hetzelfde is.”
Technische inspecties en goedkeuringsproces
Het goedkeuringsproces voor het gebruik van een reservechassis is rigoureus en omvat meerdere technische inspecties. De FIA zet verschillende methoden in om ervoor te zorgen dat teams zich aan de regels houden.
Een belangrijk onderdeel is het gebruik van controleurs, ook wel scrutineers genoemd. Deze FIA-medewerkers houden nauwlettend toezicht op alle werkzaamheden aan de auto’s. Manuel Leal legt uit:
“We hebben 20 controleurs die elke bewerking aan de auto in de gaten houden en opschrijven zodat we die later kunnen controleren.”
Naast menselijke controle maakt de FIA ook gebruik van technologische hulpmiddelen. Er hangen camera’s boven elke auto in de garage, die constant worden gemonitord. Leal vergelijkt dit systeem met beveiligingscamera’s:
“We hebben een camera boven elke auto die wordt bewaakt en opgenomen. In wezen is het vergelijkbaar met de camerabeelden van een beveiligingsbedrijf. We monitoren in realtime, er zijn constant mensen die meekijken en we kunnen alles zien wat er met die auto gebeurt.”
Teams moeten voor de kwalificatie voor elke auto een dergelijk formulier invullen. Dit stelt de FIA in staat om te controleren of teams na een crash alleen de schade repareren en niet stiekem de afstelling veranderen.
Als extra veiligheidsmaatregel kan de FIA besluiten om bepaalde onderdelen te verzegelen. Leal licht toe:
“Motoren en versnellingsbakken zijn natuurlijk verzegeld. Maar wij behouden het recht om verzegelingen aan te brengen op elk onderdeel dat we in de gaten willen houden. Als er dus iets is waar we ons zorgen over maken dat kritisch is en moeilijk live te zien, zelfs met de camera’s, dan voegen we een verzegeling toe.”
Het aantal verzegelingen dat de FIA gebruikt, laat zien hoe streng de controles zijn:
“Ik denk dat we in de loop van het seizoen wel 40.000 verzegelingen bestellen, dus dat geeft wel aan hoe streng onze controles zijn.”
Praktijkvoorbeelden van reservechassis-situaties
Een opvallend voorbeeld deed zich voor tijdens het Formule 1-weekend in Japan 2024. Logan Sargeant, coureur voor Williams, maakte een grote fout in de eerste training. Hij beschrijft het incident:
“Ik reed met een nieuwe set banden en probeerde de limiet te vinden. Helaas ging ik er net overheen en raakte ik de muur.”
Deze crash had grote gevolgen voor Sargeant’s weekend. Niet alleen miste hij de tweede training, maar er ontstonden ook zorgen over de beschikbaarheid van een bruikbaar chassis voor de rest van het weekend. Williams had namelijk geen reservechassis bij zich.
Coureur | Situatie |
---|---|
Alexander Albon | Crashte tijdens training |
Logan Sargeant | Moest auto afstaan aan Albon |
Een vergelijkbare situatie deed zich voor in Australië 2024. Na een crash van Alexander Albon had Williams slechts één bruikbaar chassis beschikbaar.