De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst van een situatie te bepalen. Bij een overtreding kunnen gridstraffen, tijdstraffen of het schrappen van rondetijden worden opgelegd.
Recente voorbeelden tonen de impact van deze straffen. Max Verstappen ontving een gridstraf van één positie voor het hinderen van George Russell tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Qatar.
Lewis Hamilton kreeg een gridstraf van drie plaatsen voor het hinderen van Sergio Pérez in de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix.
Straf | Beschrijving | Impact |
---|---|---|
Gridstraf | Verlies van startposities | Direct effect op startpositie |
Tijdstraf | Seconden toegevoegd aan racetijd | Beïnvloedt eindklassering |
Rondetijd schrappen | Verwijderen van specifieke rondetijd | Kan kwalificatiepositie beïnvloeden |
Reprimande | Officiële waarschuwing | Geen directe sportieve gevolgen |
Teams proberen hinder te voorkomen door strategische planning van kwalificatierondes. Ze houden rekening met verkeer op de baan en communiceren actief met hun coureurs.
Beoordeling van hinderincidenten
Het beoordelingsproces omvat meerdere stappen om een eerlijke en nauwkeurige beoordeling te garanderen. Allereerst bekijken de stewards alle beschikbare videobeelden van het incident. Dit omvat zowel de televisiebeelden als de onboard-camera’s van de betrokken auto’s.
Deze beelden geven een duidelijk beeld van de posities en bewegingen van de auto’s op het moment van het incident. Vervolgens analyseren de stewards de telemetriegegevens van de betrokken auto’s.
Deze gegevens tonen precies hoe snel elke auto reed, wanneer er werd geremd of gas gegeven, en andere relevante informatie over het rijgedrag. De stewards luisteren ook naar de teamradio van beide coureurs.
Dit geeft inzicht in welke informatie de coureurs ontvingen van hun teams en hoe ze reageerden op de situatie. Een belangrijk onderdeel is het horen van de betrokken coureurs. Beide coureurs krijgen de kans om hun kant van het verhaal te vertellen en eventuele verzachtende omstandigheden aan te voeren.
“De stewards luisterden naar de coureur van auto 1 [Max Verstappen], de coureur van auto 63 [George Russell], teamvertegenwoordigers en bekeken de gegevens van het positionerings- en rangeersysteem, video, timing, telemetrie, teamradio en videobeelden uit de auto.”
De FIA weegt alle factoren af, zoals de intentie van de coureur, de impact op de gehinderde coureur, en eventuele eerdere waarschuwingen of instructies van de wedstrijdleiding.
De stewards houden ook rekening met de specifieke omstandigheden van elk circuit. Sommige banen, zoals Monaco of Zandvoort, zijn smaller en bieden minder ruimte om uit de weg te gaan. Dit kan een rol spelen in de beoordeling van een incident.
Mogelijke straffen voor hinderen
De meest voorkomende straf is een gridpenalty. Dit betekent dat de coureur een aantal plaatsen naar achteren wordt gezet op de startgrid voor de race. De gridpenalty kan variëren van één tot meerdere posities, afhankelijk van de overtreding.
In ernstige gevallen kan de FIA besluiten om de rondetijd van de overtreder te schrappen. Dit is vooral impactvol als het om de snelste rondetijd van de coureur gaat, wat zijn startpositie aanzienlijk kan beïnvloeden.
“Ongebruikelijk genoeg vond dit incident plaats toen geen van beide auto’s aan een pushronde bezig was. Als auto 63 aan een pushronde bezig was geweest, zou de straf waarschijnlijk de gebruikelijke drie gridposities straf zijn geweest.”
Een andere mogelijkheid is het opleggen van een tijdstraf die wordt toegepast tijdens de race. Dit komt minder vaak voor bij kwalificatie-incidenten, maar blijft een optie voor de stewards.
De FIA kan ook strafpunten uitdelen op de superlicentie van een coureur. Deze punten blijven 12 maanden staan en bij het bereiken van 12 punten volgt een race schorsing.
Overtreding | Mogelijke straf |
---|---|
Licht hinderen | 1-2 plaatsen gridpenalty |
Ernstig hinderen | 3-5 plaatsen gridpenalty |
Zeer gevaarlijk hinderen | Schrappen rondetijd |
Herhaaldelijke overtredingen | Tijdstraf in de race |
Recente incidenten en straffen
Een recent voorbeeld is het incident tussen Max Verstappen en George Russell tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Qatar in 2024. Verstappen reed langzaam op de racelijn terwijl Russell met hoge snelheid naderde.
De stewards oordeelden dat Verstappen onnodig langzaam reed en een gevaarlijke situatie creëerde.
“De Stewards beschouwen deze zaak als gecompliceerd omdat auto 1 duidelijk niet voldeed aan de aantekening van de racedirecteur over dit evenement en duidelijk onnodig langzaam reed, naar onze mening.”
Als gevolg hiervan kreeg Verstappen een gridstraf van één positie en een strafpunt op zijn superlicentie. Dit was een relatief milde straf, mede omdat geen van beide coureurs bezig was met een snelle ronde.
Een ander incident vond plaats tijdens de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix, eveneens in 2024. Lewis Hamilton hinderde Sergio Pérez in Q1, wat resulteerde in een gridstraf van drie posities voor Hamilton.
“Hamilton reed vervolgens naast de lijn op de exit van bocht 8 met de intentie om ruimte te bieden aan Pérez. Toen Pérez arriveerde, was Hamilton echter al in bocht 9 en reed hij op de exit van bocht 9 weer terug naar de racelijn. Daarmee hinderde hij Pérez duidelijk.”
Hinderen in Q1 of Q2 kan als ernstiger worden beschouwd dan in Q3, omdat het de kans van een coureur om door te gaan naar de volgende sessie kan beïnvloeden. De FIA houdt ook rekening met de intentie van de hinderende coureur.
In beide bovengenoemde gevallen werd erkend dat de coureurs niet opzettelijk probeerden te hinderen, maar dat ze desondanks verantwoordelijk werden gehouden voor hun acties op de baan.