Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty
Overig

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

81
Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty
Foto: FP1Will

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go penalty moet een coureur de pitstraat inrijden, voor zijn pitbox stoppen en daar een bepaalde tijd stilstaan voordat hij weer mag vertrekken.

Een drive-through penalty vereist alleen dat de coureur door de pitstraat rijdt zonder te stoppen. De coureur verliest niet alleen tijd door het rijden door de pitstraat, maar ook door het stilstaan bij de pitbox.

Dit kan leiden tot een aanzienlijk positieverlies. Een drive-through penalty resulteert in minder tijdverlies, omdat de coureur niet hoeft te stoppen. De FIA kiest voor een stop-and-go penalty bij ernstigere overtredingen.

OvertredingTypische straf
Gevaarlijk rijgedragStop-and-go
Veroorzaken aanrijdingStop-and-go
Negeren rode vlagStop-and-go
Overschrijden baanlimietenDrive-through
Onveilig terugkeren op baanDrive-through
Blokkeren in kwalificatieGrid penalty of drive-through

Deze straf wordt bijvoorbeeld opgelegd voor het veroorzaken van een zware crash of het herhaaldelijk negeren van blauwe vlaggen. Een drive-through penalty wordt vaker gegeven voor lichtere overtredingen, zoals het overschrijden van de pitstraat snelheidslimiet of het maken van een valse start.

Verschil tussen stop-and-go en drive-through penalty

Het belangrijkste verschil zit in de uitvoering en de zwaarte van de straf. Bij een stop-and-go penalty moet een coureur de pitstraat inrijden, voor zijn pitbox stoppen en daar een bepaalde tijd stilstaan voordat hij weer mag vertrekken. Deze straftijd is meestal 10 seconden, maar kan in sommige gevallen ook 5 seconden zijn.

Na het uitzitten van de straf mag de coureur pas weer de race hervatten. Een drive-through penalty daarentegen vereist alleen dat de coureur door de pitstraat rijdt zonder te stoppen. De coureur moet hierbij wel de maximumsnelheid in de pitstraat aanhouden, wat meestal 100 of 120 kilometer per uur is

Zak Brown
Foto: United Autosports

Het tijdverlies bij een stop-and-go penalty is aanzienlijk groter dan bij een drive-through penalty. Uit data-analyses blijkt dat een stop-and-go penalty gemiddeld 25-30 seconden kost, terwijl een drive-through penalty ongeveer 20 seconden tijdverlies oplevert.

“Een stop-and-go penalty is echt een zware klap voor je race,” aldus Max Verstappen. “Je verliest niet alleen veel tijd, maar ook je ritme en vaak meerdere posities. Het is een van de zwaarste straffen die je kunt krijgen tijdens een race.”

Uitvoering van een stop-and-go penalty

Wanneer een coureur deze straf krijgt opgelegd, moet hij binnen drie ronden de pitstraat inrijden. Als hij dit niet doet, riskeert hij diskwalificatie. Bij het inrijden van de pitstraat moet de coureur direct afremmen tot de toegestane snelheid. Vervolgens rijdt hij naar zijn toegewezen pitbox.

Hier moet de auto volledig tot stilstand komen voordat de straftijd ingaat. Tijdens het stilstaan mag het team geen werkzaamheden aan de auto verrichten. Dit betekent dat er geen banden gewisseld mogen worden en geen aanpassingen aan de auto gedaan mogen worden. De coureur moet in de auto blijven zitten met de motor draaiende.

Na het verstrijken van de straftijd, meestal 10 seconden, mag de coureur weer vertrekken. Hij moet hierbij oppassen niet de pitlimiet te overschrijden, wat tot een nieuwe straf zou kunnen leiden.

Fernando Alonso merkte hierover op: “Een stop-and-go kan je hele racestrategie overhoop gooien. Je verliest niet alleen tijd, maar ook je positie in het veld en vaak je connectie met de groep waarin je reed. Het is een van de moeilijkste straffen om van te herstellen.”

Het effect van een stop-and-go penalty op de race is vaak dramatisch. Onderzoek heeft aangetoond dat coureurs gemiddeld 3-5 posities verliezen bij het uitvoeren van deze straf, afhankelijk van het circuit en de racesituatie.

Drive-through penalty: regels en impact

Bij een drive-through penalty moet de coureur door de pitstraat rijden zonder te stoppen. De procedure voor een drive-through penalty begint met een melding aan de coureur en het team. Net als bij de stop-and-go penalty heeft de coureur drie ronden de tijd om de straf uit te voeren.

Bij het inrijden van de pitstraat moet de coureur direct afremmen tot de toegestane snelheid, meestal 100 km/u of 120 km/u, afhankelijk van het circuit.

De coureur rijdt vervolgens door de hele pitstraat zonder te stoppen. Hij mag hierbij niet inhalen en moet de pitlimiet respecteren. Na het uitrijden van de pitstraat mag de coureur direct weer deelnemen aan de race.

Lewis Hamilton zei hierover: “Een drive-through is altijd een teleurstelling, maar je kunt er vaak nog van herstellen. Het vraagt wel om een aanpassing van je strategie en extra focus om de verloren tijd goed te maken.”

Het tijdverlies bij een drive-through penalty varieert per circuit, maar ligt gemiddeld rond de 20 seconden. Dit is aanzienlijk minder dan bij een stop-and-go penalty, maar kan nog steeds een grote invloed hebben op de race-uitkomst.

Uit statistieken blijkt dat coureurs bij een drive-through penalty gemiddeld 1-3 posities verliezen, afhankelijk van de onderlinge afstanden in het veld en het specifieke circuit.

mclaren lando norris
Foto: Tommo

FIA’s keuze: stop-and-go vs drive-through

De FIA heeft duidelijke richtlijnen voor het opleggen van straffen. De keuze tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty hangt af van de ernst van de overtreding en de specifieke omstandigheden van het incident.

Stop-and-go penalties worden over het algemeen opgelegd voor ernstigere overtredingen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het veroorzaken van een zware crash
  • Herhaaldelijk negeren van blauwe vlaggen
  • Extreem gevaarlijk rijgedrag

Drive-through penalties worden vaker gegeven voor lichtere overtredingen, zoals:

  • Overschrijden van de pitstraat snelheidslimiet
  • Maken van een valse start
  • Onveilig vrijgeven van de auto na een pitstop

De FIA houdt bij het bepalen van de straf rekening met factoren als de veiligheid van andere coureurs, de impact op de race, en of er sprake is van herhaling van overtredingen.

OvertredingGebruikelijke straf
Zware crash veroorzakenStop-and-go
Negeren blauwe vlaggenStop-and-go
Pitstraat snelheid overschrijdenDrive-through
Valse startDrive-through
Onveilig vrijgeven autoDrive-through

Bekende voorbeelden van deze penalties

Een van de meest besproken stop-and-go penalties in recente jaren was die van Lewis Hamilton tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2020. Hamilton kreeg een 10-seconden stop-and-go penalty voor het inrijden van de pitstraat terwijl deze gesloten was.

Sergio Perez
Foto: Steffen Prößdorf

Deze straf kostte hem de leiding in de race en uiteindelijk een potentiële overwinning. Een ander voorbeeld van een impactvolle stop-and-go penalty was die van Sebastian Vettel tijdens de Azerbeidzjaanse Grand Prix van 2017.

Vettel kreeg de straf voor het opzettelijk tegen Lewis Hamilton aanrijden tijdens een safety car periode. Deze straf kostte Vettel een podiumplaats. Wat betreft drive-through penalties, een bekend voorbeeld is die van Max Verstappen tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2018.

Niki Lauda, drievoudig wereldkampioen, zei ooit over straffen in de F1: “Straffen zijn een noodzakelijk kwaad in de sport. Ze houden coureurs in het gareel en zorgen voor veiligheid. Maar ze kunnen ook races en kampioenschappen beslissen, dus de toepassing ervan moet altijd zorgvuldig overwogen worden.”

Verstappen kreeg de straf voor het veroorzaken van een botsing met Valtteri Bottas. Ondanks de straf wist Verstappen nog als vijfde te finishen.

Een ander voorbeeld van een drive-through penalty met grote gevolgen was die van Nico Rosberg tijdens de Britse Grand Prix van 2016. Rosberg kreeg de straf voor het ontvangen van verboden radiocommunicatie. Deze straf kostte hem de tweede plaats in de race.

Gerelateerd nieuws

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...