Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit
Overig

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

74
Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit
Foto: Liauzh

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate hoeveel tractie de banden kunnen genereren. Dit heeft directe gevolgen voor de prestaties en het rijgedrag van de auto’s tijdens een race. Het oppervlak van een circuit bestaat uit een complexe mix van steentjes, bindmiddelen en additieven.

De exacte samenstelling verschilt per circuit en heeft een grote impact op de grip. Ruwer asfalt met meer textuur biedt over het algemeen meer grip, terwijl gladder asfalt minder weerstand geeft.

De hellingshoek, groeven en oneffenheden in het wegdek spelen ook een belangrijke rol. Temperatuur heeft een groot effect op de eigenschappen van asfalt. Bij hogere temperaturen wordt het asfalt zachter en plakkeriger, wat meer grip oplevert. Koeler asfalt is harder en biedt minder tractie.

Asfalt eigenschapEffect op grip
Ruw oppervlakMeer grip
Glad oppervlakMinder grip
Hoge temperatuurZachter, meer grip
Lage temperatuurHarder, minder grip
Nieuw asfaltOlieachtig, minder grip
Oud asfaltRuwer, meer grip

Circuits in warme klimaten hebben daarom vaak een ander type asfalt nodig dan koelere locaties. Teams moeten hun strategie en bandenkeuze aanpassen aan de verwachte asfalttemperaturen.

De samenstelling van het asfalt verandert gedurende een raceweekend. Oliën en andere stoffen komen vrij uit het asfalt naarmate er meer gereden wordt. Dit kan de grip beïnvloeden, meestal door deze te verminderen. Veroudering van het asfalt over langere tijd zorgt ook voor veranderingen in de grip.

Nieuw asfalt gedraagt zich anders dan asfalt dat al jaren ligt. Verschillende circuits kiezen bewust voor specifieke asfaltmengsels om bepaalde racekarakteristieken te creëren.

Temperatuur en asfaltcombinaties

De thermische eigenschappen van het wegdek hebben een directe invloed op hoe de banden presteren en hoeveel tractie ze kunnen leveren. Teams besteden dan ook veel aandacht aan het monitoren en voorspellen van asfalttemperaturen. Bij hogere temperaturen wordt het asfalt over het algemeen zachter en plakkeriger.

Dit zorgt ervoor dat de banden beter kunnen hechten aan het wegdek, wat resulteert in meer grip. Echter, te hoge temperaturen kunnen ook leiden tot overmatige bandenslijtage.

Coureurs moeten dan voorzichtiger omgaan met hun banden om ze niet te snel te laten degraderen. Koeler asfalt is daarentegen harder en biedt minder natuurlijke grip. Dit maakt het lastiger voor coureurs om de banden op de juiste temperatuur te krijgen en te houden.

mercedes w15
Foto: F1Unraveled

Vooral aan het begin van een stint of na een safety car periode kan het moeilijk zijn om grip te vinden op koud asfalt. Teams passen hun strategieën hierop aan, bijvoorbeeld door extra opwarmronden te rijden.

De combinatie van asfalttype en temperatuur is van groot belang. Sommige asfaltmengsels zijn speciaal ontwikkeld om beter te presteren bij hogere temperaturen, terwijl andere stabieler blijven bij wisselende condities.

Circuits in warme klimaten kiezen vaak voor asfalt dat goed bestand is tegen hitte, terwijl banen in koelere regio’s andere prioriteiten hebben.

“Op asfaltwegen is het wegdek normaliter consistenter, wat ook van belang is bij een zelf aanbrengen vloer. Dit is beter voor de tractie,” meldt F1journaal.be.

Gedurende een raceweekend verandert de temperatuur van het asfalt voortdurend. De zon, schaduw, wind en het aantal auto’s op de baan beïnvloeden allemaal de wegdektemperatuur.

Teams gebruiken geavanceerde simulaties en metingen om deze veranderingen te voorspellen en hun strategie hierop aan te passen. De juiste bandenkeuze en het optimale moment voor een pitstop hangen nauw samen met de verwachte asfalttemperaturen.

Oliën, bindmiddelen en veroudering van asfalt

De aanwezigheid van oliën, de gebruikte bindmiddelen en het verouderingsproces van het wegdek spelen allemaal een rol in hoe het asfalt presteert en verandert gedurende een raceweekend. Nieuw asfalt bevat vaak nog veel oliën en andere vluchtige stoffen die tijdens het productieproces zijn toegevoegd.

Deze oliën kunnen in het begin voor een gladder oppervlak zorgen, wat resulteert in minder grip. Naarmate er meer gereden wordt, komen deze oliën vrij en verandert de structuur van het asfalt. Dit proces, ook wel ‘inrijden’ genoemd, kan de grip geleidelijk verbeteren.

De bindmiddelen die gebruikt worden om de steentjes in het asfalt bij elkaar te houden, hebben ook invloed op de grip. Sommige bindmiddelen worden zachter bij hogere temperaturen, wat meer grip kan opleveren.

“Er komen grote krachten op het asfalt. De stenen worden uit elkaar getrokken met als gevolg losse steentjes op het wegdek,” waarschuwt Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft.

Andere blijven stabieler maar bieden mogelijk minder natuurlijke adhesie. De keuze voor een bepaald type bindmiddel hangt af van de gewenste eigenschappen van het circuit.

Mclaren piastri

Veroudering van asfalt over langere tijd zorgt voor geleidelijke veranderingen in de gripkarakteristieken. Ouder asfalt wordt vaak ruwer door slijtage en weersinvloeden, wat meer grip kan opleveren. Echter, te oud en verweerd asfalt kan ook brokkelig worden en grip verliezen.

Unieke asfaltcondities en gripuitdagingen

Sommige circuits staan bekend om hun ruwe oppervlak, terwijl andere juist een zeer glad wegdek hebben. Spa-Francorchamps in België staat bekend om zijn ruwe asfalt. Dit zorgt voor veel grip, maar kan ook leiden tot hoge bandenslijtage.

Coureurs moeten hier een balans vinden tussen snelheid en bandenmanagement. Het circuit heeft ook te maken met grote temperatuurverschillen en frequente regenbuien, wat de grip nog onvoorspelbaarder maakt.

In contrast hiermee heeft het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi een veel gladder oppervlak. Dit maakt het lastiger voor coureurs om grip te vinden, vooral in de langzamere bochten. Teams moeten hier extra aandacht besteden aan de afstelling van de auto om maximale tractie te genereren.

De hoge temperaturen in de woestijn voegen een extra uitdaging toe aan het gripmanagement. Monaco is een uniek geval vanwege het gebruik van openbare wegen. Het asfalt hier is anders dan op speciaal aangelegde circuits en verandert gedurende het jaar door normaal verkeer.

“Coureurs in de Formule 1 moeten met veel verschillende factoren rekening houden als ze op de baan rijden in hun snelle auto,” benadrukt F1journaal.be.

Dit zorgt voor een oppervlak dat aan het begin van het raceweekend vaak glad en olieachtig is, maar geleidelijk meer grip ontwikkelt naarmate er meer gereden wordt.

Circuits zoals Silverstone en Barcelona staan bekend om hun schurend asfalt dat de banden zwaar belast. Hier moeten teams extra aandacht besteden aan de bandenstrategie en kunnen ze mogelijk minder pushen om bandenslijtage te beperken.

Deze circuits vereisen vaak hardere compounds om de race te kunnen voltooien. Zorg ervoor dat je verder blijft genereren en nieuwe paragrafen toevoegt, totdat ik stop zeg. Elk nieuwe gegenereerde blok moet hetzelfde format aanhouden, inclusief h2-koppen, paragraafstructuur, blockquotes en tabellen

Gerelateerd nieuws

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...