Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen geuit over Alpine’s beslissing om Jack Doohan te promoveren tot vaste coureur voor het seizoen 2025. Hij stelt dat het team hierdoor kan vervallen in een situatie waarin alleen Pierre Gasly consistent presteert.
Anderson benoemt specifiek dat Doohan mogelijk niet hetzelfde niveau kan bereiken als andere rookies zoals Andrea Kimi Antonelli, die bij Mercedes in 2025 het stoeltje van Lewis Hamilton overneemt.
“Ik vrees dat Alpine het moeilijk zal hebben als een ‘one-car team’ voor een groot deel van het seizoen,” aldus Gary Anderson. “Rookie Jack Doohan is oké, maar ik denk niet dat hij op het niveau van Antonelli zit.”
Anderson benadrukt dat Alpine sterk afhankelijk zal zijn van de prestaties van Pierre Gasly. Gasly liet in de slotfase van 2024 een stijgende lijn zien, met solide punten en incidentele podiumplaatsen. Alpine’s waarde, geschat op £1,2 miljard, en hun ambitie om de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap te verbeteren, rust grotendeels op de schouders van Gasly.
“Gasly en de auto kwamen op het juiste moment tot leven aan het einde van 2024. Als die lijn doorgezet kan worden, scoort hij grote punten en klopt hij af en toe op de deur van het podium,” aldus Anderson.
Jack Doohan: een risicovolle keuze?
Jack Doohan maakte zijn debuut tijdens de laatste race van 2024, de Grand Prix van Abu Dhabi, waar hij als 15e eindigde. Pierre Gasly behaalde daar een zevende plaats, wat het verschil in prestaties tussen de twee benadrukte.
Doohan heeft geen noemenswaardige juniorentitels op zijn naam staan en eindigde als derde in het Formule 2-kampioenschap van 2023. Zijn gebrek aan ervaring en resultaten werpen volgens critici vragen op over zijn potentieel in de Formule 1.
Coureur | Race | Resultaat |
---|---|---|
Pierre Gasly | GP Abu Dhabi 2024 | P7 |
Jack Doohan | GP Abu Dhabi 2024 | P15 |
Het verschil in prestaties toont aan dat Doohan nog veel te bewijzen heeft om een volwaardige bijdrage te leveren aan Alpine’s doelstellingen.
Doohan wordt door sommigen vergeleken met Sergio Perez, wiens teleurstellende prestaties bij Red Bull in 2024 resulteerden in zijn vertrek ondanks een contract voor 2025.
Perez kon niet tippen aan teamgenoot Max Verstappen, die met 437 van de 589 punten van Red Bull het leeuwendeel binnenhaalde. Anderson waarschuwt dat Alpine een vergelijkbaar scenario riskeert als Doohan niet snel voldoende progressie laat zien.
De invloed van Flavio Briatore op Doohan’s toekomst
Flavio Briatore, uitvoerend adviseur bij Alpine, staat erom bekend geen geduld te hebben met underperformance. Anderson suggereert dat Briatore mogelijk overweegt om Doohan al tijdens het seizoen 2025 te vervangen door een andere coureur, zoals Franco Colapinto van Williams. Dit legt extra druk op Doohan om direct te presteren, ondanks zijn beperkte ervaring.
“Doohan staat al vanaf dag één onder druk om zijn toekomst veilig te stellen,” merkt Anderson op.
Het seizoen 2025 is een periode van significante veranderingen binnen de Formule 1-grid. Teams als Ferrari, Mercedes, Alpine, Haas, Racing Bulls en Red Bull verwelkomen nieuwe coureurs. Enkel McLaren en Aston Martin behouden hun line-ups van 2024. Deze dynamiek benadrukt de strategische keuzes die teams maken om competitief te blijven.
Team | Nieuwe coureurs in 2025 |
---|---|
Ferrari | Lewis Hamilton |
Mercedes | Andrea Kimi Antonelli |
Alpine | Jack Doohan |
Haas | Esteban Ocon |
Racing Bulls | Nog onbekend |
Red Bull | Liam Lawson |