De FIA heeft nieuwe regelgeving aangekondigd voor de Formule 1 in 2025 die draait om het verbeteren van de omstandigheden voor coureurs tijdens races met hoge temperaturen. Een ‘heat hazard’ wordt uitgeroepen als de FIA-radars temperaturen van boven de 30,5°C voorspellen. Ook kan de racedirecteur dit vóór een evenement bepalen.
In dergelijke gevallen moeten teams hun auto’s uitrusten met geavanceerde koelsystemen voor de coureurs. Om de extra massa van deze systemen te compenseren, wordt het minimumgewicht van de auto’s gedurende het hele raceweekend met 5 kg verhoogd.
Deze maatregel moet zorgen voor een gelijk speelveld, terwijl het comfort en de veiligheid van coureurs wordt gewaarborgd.
“Het doel van deze aanpassing is om coureurs fysiek beter te beschermen tijdens races in extreme hitte,” verklaarde een woordvoerder van de FIA.
Naast koeling introduceert de FIA strengere regels voor het Drag Reduction System (DRS). De wijzigingen zijn deels ingegeven door innovaties zoals het ‘mini-DRS’-systeem van McLaren tijdens het seizoen 2024, met name gebruikt in Azerbeidzjan.
Dit systeem opende de sleuf in de achtervleugel net genoeg om de luchtweerstand te verminderen zonder de volledige DRS-werking.
De aangepaste regelgeving bepaalt dat het minimale sleufbereik van de DRS-vleugel wordt verkleind van 10-15 mm naar 9,4-13 mm. Met een open DRS blijft de bovengrens van 85 mm ongewijzigd.
Bovendien stelt de FIA nu vast dat het DRS-systeem slechts twee standen mag hebben: open en gesloten. Bij deactivering van DRS moet de vleugel exact terugkeren naar de oorspronkelijke positie.
Wijzigingen voor aerodynamica in 2026
Voor 2026 heeft de FIA gedetailleerde regels gepubliceerd met betrekking tot actieve aerodynamica. Deze omvatten twee specifieke standen voor de voorvleugel: een voor bochten en een voor rechte stukken. Deze standen worden fysiek begrensd om overrotatie van de vleugelelementen te voorkomen.
Daarnaast introduceert de FIA kleine winglets aan de buitenkant van de eindplaten van de voorvleugels. Deze modificaties moeten zorgen voor een efficiëntere luchtstroom en meer grip in bochten.
Ook de regels voor achtervleugels worden versoepeld. Teams mogen nu kiezen tussen twee of drie elementen voor de opbouw van de achtervleugel, waar eerder drie verplicht waren. Dit geeft meer ontwerpvrijheid en maakt het mogelijk om actieve aerodynamica beter aan te passen aan specifieke circuits.
De wijzigingen omvatten:
- Aantal elementen: Tot drie vleugelelementen toegestaan.
- Rotatie van elementen: Alleen het bovenste en middelste element kunnen draaien, terwijl het onderste vaste blijft.
- Vergrote mogelijkheden: Teams kunnen beter inspelen op verschillende circuitkenmerken.
Uitbreiding van het vloerontwerp
Het vloerontwerp ondergaat ook significante veranderingen. De FIA heeft een zijwand aan de vloer toegevoegd, samen met winglets en bodywork-fences. Deze aanpassingen vergroten de gegenereerde downforce en verbeteren de stabiliteit van de auto’s.
Een tabel met enkele kernwijzigingen:
Onderdeel | Aanpassing | Doel |
---|---|---|
Voorvleugel | Twee standen, fysieke stops | Efficiëntere luchtstroom |
Achtervleugel | Tot drie elementen toegestaan | Meer ontwerpvrijheid |
Vloerontwerp | Zijwand en fences toegevoegd | Vergrote downforce |
Om de veiligheid te verbeteren, introduceert de FIA een ‘debris guard’ en deflectors rondom de wielen. Dit moet voorkomen dat losgeraakte onderdelen tijdens een crash schade toebrengen aan coureurs en toeschouwers.
“Deze wijzigingen brengen balans tussen prestatie en veiligheid,” aldus een FIA-insider.
Daarnaast worden de wieltrommelreglementen aangepast om te voldoen aan deze nieuwe toevoegingen. Hiermee wordt beoogd dat de aerodynamische efficiëntie van de wielen behouden blijft, terwijl de bescherming wordt versterkt.